تلف شدن آهوان میشداغ در کانال پای پل
آهوان میشداغ همچنان قربانی کانال پای پل میشوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، معاون محیط طبیعی ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت : از دهه ۸۰ کانال پای پل از سوی سازمان آب و برق خوزستان برای آبیاری زهکشهای زمینهای غرب کرخه ایجاد شد و بعد برای طرح غدیر نیز مورد استفاده قرار گرفت.
سید عادل مولا افزود : متاسفانه آهوانی که در منطقه میشداغ تردد میکنند، هنگام آب خوردن از این کانال دچار حادثه میشوند و در کانال سقوط میکنند.
وی ادامه داد : از سالهای گذشته به دلیل گرمای بیش از حد هوا، کمبود آب در مناطق و خشک شدن برخی از چاهها و چشمهها، آهوها برای رفع تشنگی به سمت جاهای دارای آب روان و خنک میروند. با توجه به اینکه سیستم طراحی کانال پای پل برای انتقال آب نبوده و تنها برای انتقال زهاب بوده است، آب روان زیادی داشته که و آهوها در پی تردد در این منطقه، دچار آسیب شدهاند.
معاون محیط طبیعی ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در این راستا ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان اقداماتی از قبیل گشت مستمر در منطقه و نصب چراغهای چشمکزن در مسیر انجام داده است اما با این حال، آهوها پس از مدتی به شرایط عادت میکنند.
مولا گفت : انتقال آب از این کانال به منطقه دورتر از طریق لولهگذاری انجام شده تا آهوها از این نقطه آب بخورند اما باز هم تعدادی از آهوهایی که در منطقه تردد میکنند دچار حادثه میشوند و در کانال سقوط میکنند.
وی با بیان اینکه برای احداث این کانال مجوزی از سوی ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان صادر نشده است، افزود : جلسات فنی و کارشناسی با سازمان آب و برق خوزستان برگزار و چندین پیشنهاد از جمله ایجاد دیوارههای بتنی در حاشیه کانال، بستن روی کانال یا جایگزین کردن لوله در کانال ارائه شده است اما مشکل اصلی، مسیر کانال نیست بلکه محل عبور کانال از برخی جادهها و زیرگذرها است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد : ما با ماهیت کانال پای پل مشکل داریم؛ اکنون دیگر کانال روباز مرسوم نیست اما متاسفانه این کانالهای روباز آسیبهای زیادی در پی دارند و وزارت نیرو باید در این زمینه فکر اساسی کند. این کانال باید سرپوشیده شود یا کاربری آن به حالت لولهای تبدیل و از حالت کانال روباز خارج شود.
مولا با اشاره به طرح و پیگیری دو پرونده قضایی در مراجع قضایی در خصوص کانال پای پل و تلفات حیات وحش در آن، بیان کرد : آمار دقیقی از تلفات آهوان در این کانال نداریم اما در چند سال گذشته بین ۱۸ تا ۲۰ راس آهو در پی سقوط به کانال تلف شدهاند.
وی گفت : در دو سال اخیر به دلیل اقدامات انجام شده و نا امن کردن منطقه برای آهوان، آسیبها کمتر شده و سال گذشته تنها یک راس آهو به دلیل سقوط در این کانال تلف شده است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در حال حاضر آمار خوبی از جمعیت آهو در میشداغ وجود دارد و امنیت برقرار است. اقدامات خوبی نیز برای احیای زیستگاه و تامین آب کافی برای آهوها در حال انجام است.
برچسب ها : منطقه حفاظت شده حیات وحش خوزستان
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
- مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی : بیمهشدگان دارای سابقه کمتر از ۱۵ سال باید ۳۵ سال خدمت کنند
- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت
- به بهانه روز جهانی زنان خانه دار/ وقتی «خانهداری» وظیفه زنانخانهدار میشود
- موتورسیکلتهای سنگین حتی از خانه تا پیست هم اجازه تردد ندارند
- نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو اهواز؛ فرصتی برای معرفی تولیدات ایرانی باکیفیت
- افتخارآفرینی ورزشکار خوزستانی در مسابقات وزنه برداری قهرمانی ارتش های جهان
- مدیرکل آموزش و پرورش استان: مدارس خوزستان یکسوم روزهای سال تحصیلی تعطیل بودهاند
- کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان برگزار شد؛ هشدار درباره تشدید بحران زیستمحیطی و آموزشی در خوزستان
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
