شماره خبر : 19525
منتشر شده در مورخ : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت : 10:35
بزرگداشت شیخ کلینی و روز اسناد ملّی

بزرگداشت شیخ کلینی و روز اسناد ملّی



در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، برای 19 اردیبهشت دو مناسبت ذکر شدهº تجلیل از ثقهِ الاسلام شیخ یعقوب کلینیº نابغه علم حدیث تاریخ اسلام و روز اسناد ملّی و میراث مکتوب.
1- 19اردیبهشت ماه روز بزرگداشت محدّث بزرگ شیخ یعقوب کلینی رحمت ا...علیه است، عالم بزرگواری که با جمع آوری احادیث اهلبیت علیهم السّلام در کتاب"کافی"، مکتب حدیث شیعه را بنیان نهاد و به دلیل اعتماد شیعه و سنی به وی در فتاوا، به"ثقهِ الاسلام" شهرت یافت. کلینی که در دوره غیبت صغرا می زیسته، ضرورت تالیف کتابی را که دربردارنده تعالیم اسلامی و شیعی باشد دریافت و با سفرهای متعدّد به اقصی نقاط جهان اسلام، نزدیک به 20 سال از عمر خود را در جمع آوری روایات و سخنان معصومین علیهم السّلام و نگاشتن کتاب کافی صرف نمود. مجموعه کتاب "الکافی" شامل اصول کافی ( دو جلد )، فروع کافی ( پنج جلد) و روضه کافی ( یک جلد) است که شانزده هزار و یکصد و نود ونه 161999) حدیث از معصومین علیهم السّلام را در بردارد و مهمترین و نفیس ترین کتاب از مجموعه کتب چهار گانه حدیثی( کتب اربعه) مذهب تشیّع است. 
2- اسناد ملّی، بیانگر هویّت یک ملّت و روشن کننده زوایای تاریک تاریخ یک کشورند و ملّتها برای حفظ هویّت و وحدت ملّی خود، چاره ای جز توجّه جدّی به اهمیّت و حفظ و نگهداری این اسناد ندارند، براین اساس اسناد ملّی و میراث مکتوب یکی از مهمترین پشتوانه های هر کشور در دفاع از هویّت ملّی و یکی از بهترین منابع قابل استناد در اثبات دعاوی حقوق بین المللی اند چرا که گاهی یک سند از چنان تاثیر و قدرتی در تغییر سرنوشت و احقاق حقّ یک ملّت برخوردار است که یک لشکر قدرتمند فاقد آن است و در ایران عزیز که خود از پایه گذاران اولیه جمع آوری اسناد ملّی و میراث مکتوب از هزاران سال پیش بوده و هم اکنون توانسته است با کمک مردم میلیونها سند ارزشمند در تایید هویت تاریخی و فرهنگی خود گردآورد، این موضوع و آشنا کردن مردم با این مقوله بجهت بعضی دعاوی بی اساس کشورهای میکروسکوپی و یا قدرتهای استکباری تازه بدوران رسیده، از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
بر اساس تعریف قانون سازمان اسناد ملی ایران سند کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عکس ها، نقشه ها، کلیشه ها، نمودارها، فیلم ها، نوارهای ضبط صوت و سایر اسنادی که در دستگاه دولت تهیه شده و یا به دستگاه دولت رسیده است و از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی ارزش نگهداری داشته باشد، بنابراین اسناد تنها منحصر به اسناد مکتوب نمی شود بلکه صدا، تصویر، عکس و هر شیء دیگری که بتوان از آن اطلاعاتی به دست آورد سند شمرده می شود و به این ترتیب علاوه بر دولتها، مردم نیز در تولید اسناد نقشی مᅣثّر دارند و با توجّه به اهمیت اسناد در تداوم هویت تاریخی و ملّی باید در حفظ و نشر اسناد کوشا باشند. چرا که بفرموده رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب " بزرگترین بلا برای یک ملت این است که بخشهائی از فرهنگ وتمدّنش به مرور زمان از حافظه اش پاک شود"
به روان پاک شیخ یعقوب کلینی، بنیانگذار مکتب حدیث شیعه درود می فرستیم، روز اسناد ملّی و میراث مکتوب را گرامی می داریم و تلاش بی شائبه پاسداران این میراث عظیم تاریخی و فرهنگی را ارج می نهیم.  ‌
موسوی زاده

برچسب ها : بزرگداشت شیخ كلینی روز اسناد ملّی