شماره خبر : 19608
منتشر شده در مورخ : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت : 10:47
خوزستان پرچمدار تولید و خرید تضمینی گندم در کشور

خوزستان پرچمدار تولید و خرید تضمینی گندم در کشور

 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان: با آغاز فرآیند خرید گندم در استان، بیش از یک میلیون و ۱۴۳ هزار محصول از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، امید جهان نژادیان گفت: استان خوزستان پرچمدار تولید و خرید تضمینی گندم در ۱۰ سال اخیر بوده است و باتوجه به گستردگی خوزستان و حجم تولید، می‌طلبد کار‌های لازم درخصوص خرید این محصول باارزش و راهبردی اندیشیده شود.
 
وی افزود: به همین منظور از نیمه دوم آذرماه هرسال مقدمه‌های ویژه خرید تضمینی گندم در اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با حضور متولیان امر اعم از؛ اداره کل تعاون روستایی استان به عنوان مباشر، سازمان جهاد کشاورزی، سیلوداران بخش خصوصی، کارخانه دار‌ها و سایر افرادی که به نوعی در خرید تضمینی گندم مشارکت دارند، انجام می‌شود.
 
آقای جهان نژادیان مهم‌ترین کار قبل از آغاز فرآیند خرید تضمینی گندم را بازدید فنی سخت افزاری و نرم افزاری از مراکز خرید و نگهداری این محصول راهبردی عنوان کرد و ادامه داد: کارشناسان امر از مراکز خرید بازدید می‌کنند تا مراکز مربوط برای فصل برداشت و خرید گندم آماده شوند.
 
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان انعقاد قرارداد و سپس آماده سازی مراکز خرید گندم و کلزا، ضد عفونی محل، نصب و راه اندازی سیستم‌های ثبت میزان محصول خریداری شده از کشاورزان را از دیگر کار‌ها و تهمیدات لازم برای خرید این محصولات برشمرد و اضافه کرد: درحال حاضر ۱۵۲ مرکز ویژه خرید گندم و کلزا فعال هستند که از این تعداد، ۱۰۶ مرکز کار خرید گندم و ۴۶ مرکز نیز کار خرید دانه روغنی کلزا را بر عهده دارند.
 
این مقام مسئول می‌گوید: در هر شهرستانی از خوزستان که اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سیلوی دولتی و مرکز استاندارد ذخیره گندم و کلزا دارد و یا از سیلو‌های بخش خصوصی و کارخانه‌ها استفاده می‌کند، مرکز خرید محصولات فعال شده اند، البته در هر شهری که مرکز خرید وجود ندارد، از ظرفیت مباشر خرید که اداره کل تعاون روستایی خوزستان است، استفاده می‌شود.
 
فعالیت مراکز خرید گندم در خوزستان از ۸ تا ۲۲ 
 
وی ساعت کاری مراکز خرید گندم و کلزا در خوزستان را براساس تصمیم‌های نهایی ستاد برداشت با ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان و متولیان امر و تائید و تصویب استاندار خوزستان را ۸ تا ۲۲ به صورت مستمر و ۱۴ ساعت کاری اعلام کرد و گفت: در برخی موارد به منظور رفاه حال کشاورزان و جلوگیری از ایجاد نارضایتی برای تولیدکنندگان فراتر از ساعت یاد شده، فعالیت داشته اند.
 
آقای جهان نژادیان درخصوص میزان خرید گندم از آغاز فصل برداشت تاکنون بیان داشت: باوجود اینکه عملیات خرید از ۱۸ فروردین ماه و با اختلاف ۵ روز نسبت به پارسال آغاز شد، تا روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه یک میلیون و ۱۴۳ هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
ثبت خرید ۸۶ هزار تن گندم در یک روز
 
وی با بیان اینکه پیک خرید روزانه این دانه‌های طلایی تا ۸۶ هزار تن در روز هم رسیده است، افزود: در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه خرید گندم ۷۶ هزار تن ثبت شد که این رقم نشان دهنده تولید و خرید قابل توجه این محصول راهبردی و ارزشمند برای مردم ایران است.
 
آقای جهان نژادیان به بروزرسانی سامانه سیفا و ثبت آنی میزان خرید محصول و ارسال به بانک‌های عامل پرداخت مطالبه کشاورزان اشاره و اضافه کرد: محصول کشاورز از بدو ورود و نمونه برداری و باسکول، در این سامانه ثبت می‌شود و درحال حاضر این سامانه مشکلی ندارد.
 
ارسال ۴۰۰ هزار تن گندم حین خرید به استان‌های نیازمند
 
وی حمل به موقع محصول از مزرعه و انتقال به مراکز روباز مباشر و مراکز استاندارد را از جمله کار‌های مهم در فصل برداشت و خرید محصول گندم و کلزا برشمرد و گفت: از ۷۲۵ هزار تن گندم که از سوی مباشر در مراکز روباز خریداری شده است، ۴۰۰ هزار تن حین خرید به مراکز استاندارد و استان‌های نیازمند گندم ارسال شده است.
 
آقای جهان نژادیان مصرف سالانه گندم خوزستان را حدود ۶۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: براساس برنامه حمل ابلاغی، باید مازاد بر این نیاز را به استان‌های نیازمند ارسال کنیم، ولی به دلیل برخورداری از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن ظرفیت نگهداری و ذخیره سازی استاندارد در استان، محصول خریداری شده به مراکز یاد شده منتقل می‌شود و به تدریج و براساس نیاز استانها، ارسال خواهد شد.
کپی لینک

برچسب ها : خوزستان خرید تضمینی گندم در کشور گندم