شماره خبر : 20030
منتشر شده در مورخ : ۶ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 13:18
میزان ذخیره آب سد کرخه جوابگوی ۲ کشت تابستانه و پائیزه نیست

میزان ذخیره آب سد کرخه جوابگوی ۲ کشت تابستانه و پائیزه نیست

 

فرماندار دشت آزادگان: وضعیت فعلی سد کرخه جوابگوی ۲ کشت تابستانه و پائیزه امسال نیست و باید یک برنامه ریزی راهبردی و آینده نگر را اجرا کنیم.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، حمید سیلاوی درحاشیه بازدید از سدکرخه و در نشست هم اندیشی کشت تابستانه در دشت آزادگان گفت: بر اساس اولویت نیاز آبی، تامین آب آشامیدنی مردم در اولویت اول است.
 
وی تامین آب مورد نیاز مورد دام و طیور، حقابه تالاب هورالعظیم را اولویت دوم عنوان کرد و افزود: اولویت بعدی تامین آب کشاورزی به ویژه کشت‌های دائمی، نخیلات، سبزی و صیفی کاری، پرورش دهندگان آبزیان و کشت فصلی است.  
 
سیلاوی با بیان اینکه از ۲ کشت تابستانه و پائیزه، کشت پائیزه برای کشور از اهمیت خاصی برخورداراست، ادامه داد: عمده کشت بیشتر کشاورزان خوزستان و دشت آزادگان گندم است و به لحاظ اهمیت به عنوان محصول راهبردی محسوب می‌شود.
 
فرماندار دشت آزادگان یکی از تاثیرات منفی جنگ اوکراین و روسیه را تامین گندم عنوان و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم آب کشت پائیزه اهالی منطقه را تامین و تضمین کنیم.
 
نماینده عالی دولت در دشت آزادگان می‌گوید: در رابطه با کشت تابستانه پیشنهاد می‌شود براساس داده‌ها و اطلاعاتی که از سوی اداره کل هواشناسی، سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ارائه می‌شود، تصمیم بگیریم که در این زمینه ۳ سناریو وجود دارد و بر همین اساس در سناریوی اول درصورت پیش بینی بارندگی بالاتر از نرمال و وجود آب پشت سد برای آبیاری اول و دوم کشت پائیزه، کشت انواع محصولات به ویژه شلتوک انجام خواهد شد، در غیر اینصورت در سناریوی دوم درصورت پیش بینی بارندگی در حد نرمال و تضمین آبیاری اول و دوم کشت پائیزه، کشت انواع محصولات به جز شلتوک را پیشنهادمی دهیم.
 
وی افزود: در سناریوی سوم نیز در صورتیکه بارندگی کمتر از نرمال و تضمین تامین آب برای کشت پائیزه وجود ندارد، کشت انواع محصولات به ویژه شلتوک به دلیل وضعیت نامناسب آب پشت سد کرخه، ممنوع اعلام خواهد شد.
 
سیلاوی با بیان اینکه وضعیت فعلی موجود سد کرخه جوابگوی ۲ کشت تابستانه و پائیزه امسال نیست، ادامه داد: لازم است یک برنامه ریزی راهبردی و آینده نگر را طرح ریزی کنیم، زیرا ما موظف به تامین معیشت مردم هستیم و باتوجه به اینکه معیشت بیشتر مردم حوزه کرخه به ویژه دشت آزادگان کشاورزی است، بنابراین راهکار‌های کشت انواع محصولات در ۲ فصل کشت باید بررسی و اعلام شود.
 
وی می‌گوید: بدون شک مردم فهیم ما همانطوری که در سال‌های خشکسالی همکاری لازم را با مسئولان داشته اند و درک عمیقی از وضعیت منطقه دارند، هرگونه تصمیم کارشناسی شده و معقول را می‌پذیرند، البته جهاد کشاورزی نیز باید نسبت به آموزش، ترویج و توسعه کشت کشاورزان و ارائه راهکار‌های کشاورزی علمی مبتنی بر تحقیق و آموزش محور اقدام کند.
 

 

برچسب ها : سد کرخه کشت تابستانه و پائیزه خوزستان