شماره خبر : 20123
منتشر شده در مورخ : ۸ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 23:42
گفتگوی تلویزیونی رئیس مجلس با مردم/ قانون گذاری، مهم‌ترین رسالت و وظیفه مجلس

گفتگوی تلویزیونی رئیس مجلس با مردم/ قانون گذاری، مهم‌ترین رسالت و وظیفه مجلس

 

رئیس مجلس: مجلس با اولویت بندی، آگاهی کامل، دقت کامل و با یک شناخت دقیق از نظام مسائل کشور در سطح ملی و بین المللی و در سطح محلی و اولویت بندی کردن آن‌ها کار خودش را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما قالیباف در گفتگوی تلویزیونی دوشنبه شب در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد مجلس و اینکه در روز‌های ابتدایی سال چهارم مجلس یازدهم، خیلی از مشکلات حل نشده است، گفت: وقتی از یک سازمان، دستگاه، یا قوه ایی صحبت می‌کنیم باید ابتدا دید که آن دستگاه چه وظایف و مسئولیتی دارد، و آیا وظایف و مسئولیت خود را به درستی انجام داده است یا خیر؟
 وی تصریح کرد: ما در مجلس شورای اسلامی وظیفه داریم که بستر را فراهم کنیم یا به تعبیر زیبای حضرت آقا که فرمودند:جاده سازی درستی انجام دهیم که مسیر حرکت را برای بقیه قوا و بقیه دستگاه‌ها فراهم کنیم و مهم‌ترین رسالت و وظیفه ما هم قانون گذاری است.رئیس مجلس ادامه داد: نکته دیگری که باید توجه کنیم که خیلی هم مهم است، این است که آیا مجلس در قانون گذاری نظام مسائل و مشکلات را دقیقاً می‌شناسند یا خیرو اگر می‌شناسد اولویت‌ها را مدنظر قرار داده است یا خیر، یا اینکه از طرف دولت یا قوه قضاییه لوایحی اگر می‌آید و اولویت دارند آیا آن‌ها را آن طوری که مد نظر آنهاست و مشکلاتشان حل می‌شود، این کار را سر و سامان داده اند یا خیر؟
آقای قالیباف تاکید کرد: من معتقدم مجلس در این بخش یعنی بخشی که رسالت و حوزه ماموریتی مجلس است، وظایف را با اولویت بندی، آگاهی و دقت کامل، و با یک شناخت دقیق از نظام مسائل کشور در سطح ملی و بین المللی و در سطح محلی و اولویت بندی کردن آن‌ها انجام داده است.

از عملکرد مجلس راضی هستیم اما قانع نیستیم.

 آقای قالیاف تاکید کرد: معتقد هستیم حتماً باید تلاش بیشتری انجام دهیم که حتما در سال چهارم بخشی از کار‌ها و طرح‌ها و لوایح را با قدرت پیش ببریم.
وی اضافه کرد: ما وقتی حرف از نظام مسائل می‌زنیم حتماً مردم ما یکسری مسائل و مشکلات دارند، مثلا یکسری موضوعات مسائل جاری شان است و یکسری مسائل میان مدت‌تر را در قالب طرح‌های توسعه و با یک نگاه چشم اندازی دنبال می‌کنیم.
رئیس مجلس گفت: ما هر سه سطح را در مجلس باید مد نظر داشته باشیم، اگر بخواهیم به موضوعات امروز روزمره نگاه کنیم، موضوعات خودرو، گرانی کالا‌های اساسی، اجاره بها، ارز و سلامت است که دغدغه اصلی مردم است. است، ما در مجلس پیگیر این مسائل هستیم.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکسری مسائل با نگاه راهبردی‌تر دنبال می‌شوند. مثلا بحث رشد اقتصادی، تورم، اشتغال و ... این‌ها هم از مقوله‌هایی است که مقداری بیش از مسائل روز است که البته این‌ها از یکدیگر جدا نیستند و بر هم دیگر تاثیر دارند.

آقای قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات مجلس در بحث ارز گفت: در بحث ارز ما قانون مربوط به قاچاق کالا و ارز را در این مجلس دوباره به طور کامل بازنگری و اصلاح کردیم.
 وی ادامه داد: در رابطه با قاچاق کالا و مشکلاتی که در تولید اثر می‌گذارد کار‌های روزمره و افق دراز مدت و میان مدت وجوددارد، در حوزه مسائل ارز اگر شما دقت کنید همیشه یکی از بحث‌های بانک مرکزی این بوده که مسئولیت مستقیم ارز با کیست، بحث مربوط به ارز و برخورد با متخلفین در این حوزه یا بحث سکه که بحث روز است، در این قانون کاملاً شفاف و روشن شده که این مسئولیت با بانک مرکزی است.
رئیس مجلس اضافه کرد: نقش بانک مرکزی در دخالت بر موضوعات ارزی، درامد‌های ارزی، نحوه توزیع ارزی و مخصوصاً با مشکلاتی که در حوزه تحریم داریم، سبد ارزی و جغرافیای ارزی که داریم این‌ها همه از موضوعات است که ما در قانون این‌ها را پیش بینی کرده ایم.

آقای قالیباف در پاسخ به سوالی درباره ارز ترجیحی و اینکه آیا مجلس مخالف ارز ترجیحی است، گفت: ما یک قانون دائمی داریم که در رابطه با ارز شناور مدیریت شده است، نرخ ثابت نیست، این قانون است به هر حال نگاه‌های مختلف بوده، در مجلس مدت‌ها روی این موضوع بحث شده حتی در دوره‌های قبلی هم بحث شده، در برنامه ششم هم بحث شد که نهایتاً سیاست برنامه ششم و قانونی که در قانون سالانه بودجه و هم در قانون دائمی دیده شده بحث مربوط به ارز شناور مدیریت شده است و طبیعتاً وقتی که قانون شد باید قانون را اجرا کنیم.
وی اضافه کرد: به هر دلیلی اگر بحث یا پیشنهاد جدیدی باشد باید پیشنهاد و قانون را اصلاح کنیم و باید همه به قانون تن دهیم، قانون هم مجموع خرد جمعی است که جمع بندی شده و تبدیل به قانون می‌شود.

رئیس مجلس گفت: مجلس ارز ترجیحی را حذف، ولی به جایش کالابرگ الکترونیکی را پیش بینی کرد.

آقای قالیباف افزود: اگر به قانون بودجه دقت شود حتی ما در این کالابرگ الکترونیکی گفته ایم قیمت‌ها، قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد.
وی ادامه داد: در قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ ما ارز ترجیحی یعنی ۴ هزار و دویستی را حذف کردیم، ولی از آن طرف کالابرگ الکترونیکی را اجرا نکردیم. بنا داشتیم کالابرگ الکترونیکی را با یارانه‌ی نقدی جبران کنیم، ولی وقتی که با این شتاب، تورم در کشور وجود دارد، آن میزانی که با یارانه پیش بینی میشود، سیاست جبرانی مربوط به افزایش قیمت‌ها را کفاف نمی‌دهد. ا این اشکال را باید کمک کنیم و برطرف کنیم. 
رئیس مجلس ادامه داد: حذف ارز ترجیحی در بودجه‌ی ۱۴۰۱، نظر دولت بوده و البته نظر مجلس هم بوده است. در حوزه ارز، اختیاراتی که بانک مرکزی می‌خواسته، در حقیقت داده شده حالا حتی اختیارات بیشتری هم که خواسته در جلسه سران این بحث انجام شده است. 
آقای قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع کالابرگ الکترونیک چرا عملیاتی نمی‌شود و تدابیرمجلس برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم چیست، تصریح کرد: همین امسال هم ما دو مرتبه همین موضوع کالابرگ را در قانون بودجه‌ی امسال هم برای دومین بار به دولت اجازه دادیم که از کالابرگ استفاده کند. الآن دولت گفته که آمادگی کامل دارم و اعلام کرده که در چند استان، هم به صورت نمونه و هم سراسری می‌توانند کالابرگ را اجرا کنند.
 
وی اضافه کرد: همین الآن افراد می‌توانند آن یارانه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود بر اساس آن کالا انتخاب کنند وهم می‌توانند در حقیقت نقدینگی را بگیرند، ولی من معتقدم که این الآن مشکل مردم را حل نمی‌کند.
قالیباف ادامه داد: مابه التفاوت ارز ۴ هزار و دویستی با ارز آزاد را یا باید به وارد کننده‌ها می‌دادیم نهاده‌ها را وارد می‌کردند، یا اینکه باید این را ارز شناور مدیریت شده می‌دیدیم و می‌آمدیم مابه التفات این را به انتهای زنجیره که مصرف کننده و سفره مردم هست می‌دادیم.
رئیس مجلس گفت: در مجلس پیشنهادمان برای برنامه‌ی هفتم، چون معیشت مردم در اولویت است، این هست که ما بتوانیم ۲۵ قلم کالا که حدود هشت، نه قلم این‌ها مواد غذایی هستند و ۱۵، ۱۶ قلم دیگرش وسایل زندگی هست، در تورم بر اساس شاخص‌های بانک مرکزی، باید متمرکز بر این بشویم که قیمت تمام شده این ۲۵ قلم و تورم آن را با میزان افزایش حقوق کارگری و کارمندی هماهنگ کنیم. 
آقای قالیباف ادامه داد: مثلا ً ما اگر افزایش حقوق ۲۰ درصد می‌دهیم نباید این اقلام در سال بیش از ۲۰ درصد برای مردم افزایش قیمت پیدا بکند حالا این رابطه اش با تولید چی می‌شود؟ به همین جهت هم من می‌گویم که ما باید اینجا کالا بدهیم و اگر به جای کالا پول بدهیم هم مشکل افزایش نقدینگی پیدا می‌کند هم حاشیه برای تولید و اشتغال درست می‌شود.
رئیس مجلس تصریح کرد:اجرا به عهده دولت است طبیعتا ً ما هر کمکی از دستمان بربیاید باید انجام بدهیم حالا دولت هم دارد تلاش خودش را واقعاً انجام می‌دهد به هر حال ما شاهدیم هم از جهت وقت گذاری هم از جهت پیگیری.
وی اقزود: ما وقتی حرف از نظارت می‌زنیم نظارت مجلس نظارت فردی نمایندگان نیست نظارت ساختار مجلس است مثلاً ما اینجا می‌توانیم نظارت به این معنا انجام بدهیم که سؤال بکنیم می‌توانیم تحقیق و تفحص بکنیم می‌توانیم استیضاح بکنیم این‌ها از موضوعاتی است که وجود دارد، ولی شما نگاه کنید الآن حدود ۲۰ ماه از دولت می‌گذرد به هر حال واقعاً دولت هم تلاش خودش را کرده و در این ۲۰ ماه در تعاملاتی که بین دولت و مجلس بوده، دولت محترم ۵ تغییر در وزرایش داشته و دو تغییر در معاونان رئیس جمهور و چند تغییر در استانداران داشته است. یعنی معلوم است دولت فعال است واقعاً این تعداد تغییرات به خاطر بهینه کردن مجموعه است و معلوم است که دولت هم دارد تلاش خودش را می‌کند.
قالیباف اضافه کرد: ما به دولت باید کمک بکنیم در تسریع کار‌ها مثلاً در نظارت، هم معاونت نظارت مجلس هم کمیسیون‌های تخصصی، اگر اشکالاتی را می‌بینند، این اشکالات را بلافاصله به وزراء و رؤسای دستگاه‌ها منعکس می‌کنند. کمیسیون اصل نودبر اساس گزارش‌های مردمی، به دولت کمک می‌کند، اشکالات را منتقل می‌کند، اگرد بعضی از این اشکالات به اصلاح قانون، باشد بلافاصله با طرح یا با لایحه اصلاح می‌کنیم.

آقای قالیباف در مورد وظیفه نظارتی مجلس گفت: نوع نظارت ما با نظارت و کنترل سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است، سازمان بازرسی کل کشور اگر اشکال و خطایی پیدا شد می‌تواند کار را متوقف کند، ولی ما در مجلس اختیار متوقف کردن کاری را نداریم و برای اینکه قانون بهتر اجرا شود با دولت مساعدت و همکاری میکنیم.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد مدل‌های نظارتی مجلس و کار ویژه و متفاوت مجلس در این سال‌ها تصریح کرد: تفاوت جدی که مجلس یازدهم در حوزه نظارت با مجلس‌های گذشته داشته یکی این است که ما بر اساس ماده ۱۰۷ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روز‌های سه شنبه ما روز‌های نظارتی است، به این منظور که مثلا هر موضوعی که مردم امروز از او نگرانی دارند یا مشکلاتی برایشان فراهم شده آن کمیسیون تخصصی مربوطه این کار را انجام میدهد، وزارت خانه یا دستگاه مربوط به آن موضوع را مشخص می‌کند و کار کارشناسی را با هم انجام می‌دهند و در صحن علنی مجلس معمولا ما به مدت ۷۰ تا ۷۵ دقیقه به صورت زنده موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اشکالات مشخص می‌شود و وزیر محترم یا دستگاه مسئولیت می‌پذیرد و زمان بندی داده می‌شود که آن اشکال را مرتفع کنند.
وی ادامه داد: نظارت دیگرما در کنار نظارت ستادی، نظارت میدانی ماست، یعنی بر اساس بودجه‌هایی که واگذار می‌شود، پروژه‌ها و میزان `پیشرفت آن‌ها را در سفر‌های نوبه‌ای به شهرستان‌ها و استان‌ها پیگیری می‌کنیم.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات مجلس شورای اسلامی، برای بهبود اوضاع معیشتی مردم بویژه مشکلات قیمت مسکن و خودرو گفت: ما در مجلس نظام مسائل کشور و مشکلات کشور را شناخته ایم، چه در سطح ملی و چه بین المللی و چه محلی. آقای قالیباف تصریح کرد: ما تولید مسکن را به گونه ای باید پیش ببریم که عرضه و تقاضا برابر باشد. ما قانون جهش تولید مسکن را نوشته ایم و از همه تجربیات و ظرفیت‌ها در این قانون استفاده کرده ایم، الان نزدیک به دو سال است که این قانون ابلاغ شده است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ساخت سالی یک میلیون مسکن، محقق شده است، گفت: بحث اجرا بحث دیگری است، مشکل از قانون نیست، ما در قانون هم واقعاً به گونه‌ای دیده ایم که دولت در اینجا تصدی گری نکند یعنی بگذارد مردم و انبوه سازان و سرمایه گذاران خودشان بسازند و دولت در اینجا کار تسهیل گری خود را انجام دهد، دولت یک دارایی بزرگ به نام زمین دارد، امروز هر مسکنی حداقل بین ۴۵ تا ۶۰ درصد پول آن، هزینه زمین است که دولت می‌تواند زمین در اختیار بگذارد حتی می‌تواند زمین را در بعضی از نقاط جغرافیایی به یک خانواده بدهد و یک مجمعوعه را به چند نفر بدهد، پس زمین ظرفیت بزرگی است، ما صندوق مربوط به حوزه تسهیلات را پیش بینی کرده ایم که یک فصل آن مربوط به مسائل ساخت و ساز است، این قانون دقیق تنظیم شده و در حال اجراست.
آقای قالیباف ادامه داد: در حال حاضر مسکن کم است، واقعیتی که وجود دارد این است که در دهه ۹۰ کشور دچار عقب ماندگی جدی و بعضی از کار‌ها از مدار خودش خارج شد. این یک واقعیت تلخیست که وجود دارد، یکی از مشکلاتی که دولت در حال حاضر دارد باید هم نیاز امروز و هم جبران دهه گذشته را انجام دهد، اینکه در ۲۰ ماه توقع داشته باشیم همه این‌ها را با هم حل کند به نظر می‌رسد باید کمک بیشتری به دولت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تولید مسکن زمان می‌برد این طبیعی است، آمار‌ها نشان می‌دهد که رقم قابل توجهی خانه خالی داریم، ما قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کردیم که این قانون ضعیف اجرا شد، اخیرا در تلاش هستند چرا که ما بیش از چند میلیون خانه خالی داریم.

وی در خصوص ساماندهی اجاره بهای منازل هم گفت: مجلس یک طرح در این زمینه داشت که پیگیری می‌کرد و دولت هم یک لایحه پیش بینی کرده بود، نهایتا این لایحه و طرح در مجلس دو فوریت آن تصویب شد و امروز صبح در صحن به ماده ۹ این قانون رسیده ایم.
آقای قالیباف افزوداین قانون: ۱۴ ماده دارد که به لطف خدا تا پایان خرداد این قانون را تمام می‌کنیم، در حوزه مسکن چه برای دراز مدت عرضه و تقاضا، چه برای خانه‌های خالی و چه برای رابطه بین موجر و مستاجر که ظلمی نشود و این لجام گسیختگی نباشد مجلس کار قانون گذاری خودش را انجام داده است، ما معتقدیم در حوزه قانون همه ضابطه گذاری و پیش بینی‌ها در این بخش شده است.
رئیس مجلس در خصوص موضوع خودرو هم گفت: در بحث خودرو از اول مجلس به طور جدی وارد شده است، در قوانین خودرو دو مرتبه بازنگری کردیم و قانون و واردات خودرو را تصوب کردیم، بحث واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت رفت که بحث این بود که به تولید آسیب می‌رساند ما معتقد بودیم به تولید آسیبی وارد نمی‌کند.

رئیس مجلس گفت: یکی از مشکلاتی که تولید خودرودر کشوردارد این است که دولت، تولید کننده‌ی خودرو و قطعات خودروو مردم ناراضی هستند.
آقای قالیباف افزود: این نشان می‌دهد که ما روش غلطی را دنبال می‌کنیم چرا باید در یک کار غلط اصرار کنیم.
وی ادامه داد: اگر صنعت خودروی ما در یک زمانی مثلاً ۱۰ یا ۱۵ ساله نتواند به یک نقطه‌ای برسد و تعرفه واردات خودرو ممنوع کردیم به خاطر اینکه خودروی ملی بسازیم، اما وقتی ۴۰ سال می‌گذرد و خودروی ملی نمی‌توانیم بسازیم، حتماً این رفتار، رفتار درستی نیست بنابراین مجلس واردات خودرو را که تصویب شده، دولت بایدبرای اجرای آن تعجیل کند وکارش را انجام بدهد.
رئیس مجلس افزود:الآن دولت یک لایحه داده برای واردات خودرو دست دوم و دو فوریت آن هم تصویب شده و ما معتقدیم دولت همین الآن هم می‌تواند این کار را انجام بدهد که حتماً در کاهش قیمت وو در رقابت، و افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی موثر است.
آقای قالیباف در مورد موضوع سلامت گفت: درحوزه سلامت، ارز ۴ هزار و دویستی که برای دارو بوده همچنان در بخشی از دارو‌های وارداتی باید انجام شودو اگر هم مابه التفاوت داشته آن را داریم پرداخت می‌کنیم.
وی ادامه دا د: در مجلس ما نکته‌ای که مورد توجه قرار دادیم، ارزش افزوده‌ی مربوط به دارو را که ۹ درصد بوده، تبدیل به ۱ درصد کردیم. رئیس مجلس همچنین گفت: در یک قانون دیگر مجلس که در سال ۱۴۰۱ تصویب کرد، بخش قابل توجه سه دهک پایین جامعه‌ی ما، حدود ۶ میلیون نفر بیمه نبودند و همه این‌ها بدون اخذ وجه، بیمه سلامت شدند. یعنی فروردین سال ۱۴۰۱ که قانون ابلاغ شد دولت دقیقاً ۹۰ روز بعد، از این ۶ میلیون نفر ۵ میلیون و ۹۰ هزار نفر این‌ها را بیمه کرد یعنی یعنی دولت قانون را که باید در طول سال اجرا می‌کرد در سه ماه اجرا کرد.

رئیس مجلس در مورد ابراز رضایت رهبری از مجلس گفت: حضرت آقا در جریان همه‌ی موضوعات قرار می‌گیرند، بنده هم به عنوان خدمتگزار عزیزانمان در مجلس مرتب ملاقات داشته و گزارش می‌دهم دستگاه‌های نظارتی گزارش می‌دهند و گزارش‌های مردمی هم می‌آید هفت دستگاه نظارتی و امنیتی هستند که این اطلاعات را می‌دهند لذا نگاه کنید حضرت آقا بر مبنای اینکه وظیفه مجلس چیست نگاه می‌کنند و می‌بینند مجلس کارش را انجام داده است.
وی اضافه کرد: خاطرم است در تابستان سال ۱۳۹۹، در سال اول مجلس نقشه راهی دادیم و گفتیم این مسیر را طی می‌کنیم دقیقا امروز که ما گزارش سومین سالمان را نهایی کردیم بیش از ۸۰ درصد آن نقش راه را پیش رفتیم. مثلا مسکنی که به شما اشاره کردم از این مقوله است، یکی از موضوعات ما بحث مربوط به دانش بنیان هاست، سال گذشته سال دانش بنیان و تولید بود، حضرت آقا در ابتدای سال ۱۴۰۱ بیان کردند، ما در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قانون جامع تولید و دانش بنیان را برای اجرا ابلاغ کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ر ابطه با اقدامات مجلس در موضوع مالیات گفت: ما دو پایه مالیاتی اضافه کردیم و مالیات را سامانه محور کردیم. در حوزه مالیات برای سوداگری در مسکن، سوداگری در ارز، خودرو و در سکه، مالیات مضاعف تعلق می‌گیرد، بعضی‌ها می‌گفتند این مالیات برای مردم سنگین است، اصلا این موضوع شاید به کمتر از دو درصد جامعه مربوط باشد و مرتبط به آن‌هایی است که در یک زمان کوتاه ده‌ها ماشین خرید و فروش می‌کنند.
آقای قالیباف ادامه داد: کسی که در عرض دو سه ماه ۴۰ خانه خرید و فروش می‌کند باید مالیات ندهد؟ یا مانند بقیه مالیات دهد؟
 وی افزود: ما نرخ مالیات بخش قابل توجهی از افرادی که کار تولیدی می‌کردند و درامد‌های کمی داشتند، قریب به سه و نیم میلیون نفر را، صفر کردیم، یعنی دریافت مالیات را هم عدالت محور و سامانه محور کردیم.
وی ادامه داد: کار بسیار مهم دیگر برای سیستم بروکراسی در تولید و کارآفرینی بود، شما یک مجوز برای اشتغال می‌خواستید بگیرید چقدر مردم باید به دستگاه‌های مختلف می‌رفتند، همه این‌ها حذف شد.
رئیس مجلس اضافه کرد: همه مشاغل از دو حالت خارج نیستند یا تایید محور یا ثبت محور هستند آن مشاغلی که ثبت محور هستند باید وارد درگاه شوند و ۷۲ ساعت بعد اگر جواب منفی به آن‌ها داده نشد می‌توانند کارشان را انجام دهند. یک بخش آن‌ها تایید محور هستند بعضی مشاغل وجود دارد که ممکن است در رابطه با محیط زیست یا جنبه امنیتی یا سلامت داشته باشد، این تایید محور ۹۰ روز است، اگر ۹۰ روز گذشت و پاسخی نداند به معنای پاسخ مثبت است و فرد می‌تواند کارش را شروع کند، پس معلوم است که مجلس نقشه راه داشته، مجلس معلوم است نظام مسائل کشور را می‌شناسد، 
 آقای قالیباف تصریح کرد: در رابطه با مبارزه با فساد همه شفاف سازی را می‌خواستند مجلس این قانون را تصویب کرد، در بحث مربوط به افشا گران فساد این قانون هم تصویب و ابلاغ شد این‌ها از نکات قوانین مهم در بخش‌های مختلف بود.
وی همچنین افزود: قانون دانش بنیان در تولید ثروت و اشتغال بویژه برای نیرو‌های جوان، خلاق و با استعداد که از دانشگاه‌ها آمدند و البته ۴۰ درصد این نیرو‌های تحصیل کرده بیکار هستند، مسیر حرکت را مرتفع کرده است.
رئیس مجلس ادامه داد: آخر سال ۱۴۰۱ حضرت آقا در نمایشگاهی که بازدید کردند گفتند که شرکت‌های دانش بنیان امسال جهش خوبی داشتند.
 
آقای قالیباف درباره اقدامات مجلس در حوزه بانکداری گفت: ما دو قانون برای بانکداری دنبال کردیم. یکی خود اصلاح قانون بانک مرکزی و بخش دوم که منظور از بانکداری بانک‌های عامل هستند یعنی همان بانک‌هایی که مردم با بانک‌های عامل سرو کار دارند، این هم الان قانونش آماده در صحن است یعنی در کمیسیون رفته و کارهایش انجام شده و در حال امدن به صحن است، قطعاً یکی از قوانینی که در دو سه ماه آینده تصویب خواهد شد قانون بانکداری است.
وی اضافه کرد: حوزه بانکداری بسیار مهم و جدی در این کار است که باید انجام شود، یا قانون خانواده و جوانی جمعیت، یا قانون مربوط به سربازی. ما وقتی آمدیم حقوق سرباز ۲۵۰ هزار تومان بوده، امروز فردی که متاهل باشد و در مناطق عملیاتی خدمت کند حدود ۹ میلیون تومان حقوق می‌گیرد مانند یک کارمند، همین الان نگاه به این موضوع متفاوت شده، معافیت‌هایی که اخیراً در قانون جمعیت تصویب شده و الان افرادی که چهار فرزند دارند ولو اینکه غایب بودند معافیت برای آن‌ها صادر می‌شود، بحث سنی هم وجود دارد که اخیرا ابلاغ شده است، پس اینکه می‌فرمایید چه کاری در این بخش در قوانین انجام شده این‌ها مصداق‌های روشنی است که دیده شده است.
آقای قالیباف درمورد اقدامات مجلس در حوزه اشتغال گفت: ما یک تبصره ۱۸ در قانون بودجه داریم که در این قانون از سال ۱۴۰۰ تسهیلات بسیار خوبی دیده شده و از یک طرف در تبصره ۱۸ همین امسال، بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسیهلات برای حوزه اشتغال گنجانده شده است.
وی ادامه داد: کار مهمی که با دولت توافق و تبدیل به قانون شد تمرکز زدایی کردیم. در تبصره ۱۸ در هر استان، خزانه داری کل یک حساب خزانه داری باز کرده سهم مربوط به استان‌ها در آن حساب خزانه در استان است و بلافاصله وزارت اقتصادی و دارایی از محل حساب‌های قبل که برمی گردد تسهیلاتی که افراد قبلا گرفته اند و در حال پرداخت اقساط هستند، عین آن وام‌ها دوباره بر میگردد به همان حساب خزانه داری استان ها، شورای برنامه ریزی استان و شورای برنامه ریزی شهرستان کار اشتغال را انجام می‌دهند، یعنی بروکراسی سازمان برنامه و مسیر بانکی همه این‌ها حذف شده و واقعا در اشتغال یک تحول جدی صورت گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مطمئن باشید امسال کاملاً تسهیل گری در حوزه اشتغال انجام شده است.
آقای قالیباف در مورد قانون برنامه پنج ساله هفتم  تصریح کرد: با ظرفیت منابع مادی و ظرفیت منابع انسانی ما که دو عنصر مهم در تحول است، در حوزه برنامه هفتم باید دقیق عمل کنیم. وی اضافه کرد: از برنامه سوم تا برنامه ششم، به طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد برنامه تحقق پیدا کرد، و اگر ما برنامه ایی هم نمی‌داشتیم این ۲۵، ۳۰ درصد خودش انجام می‌شد، پس معلوم است برنامه‌های ما وقتی می‌آییم آرزوهایمان را می‌نویستم و هدفمند حرکت نمی‌کنیم، وقتی به واقعیات توجه نداریم، وقتی نظام مسائل کشور را نمی‌شناسیم قطعا قدرت حل مشکل را نداریم، ما باید واقعی برنامه بنویسیم.
رئیس مجلس افزود: الان ۲۶ سیاست کلی مشخص شده پس معلوم است آن سیاست‌ها مشخص است، ما باید مسئله محور حرکت کنیم، مسائل اصلی را باید بشناسیم و انتخاب کنیم، نکته بعدی باید توجه کنیم که وقتی مسئله محور حرکت می‌کنیم اولویت بندی کنیم، ما نمیتوانیم همه موضوعات را با هم حل کنیم، باید اولویت بندی شود، لذا برنامه هفتم باید متفاوت از ۶ برنامه گذشته باشد که انجام می‌دهیم، اگر راه گذشته را برویم من هیچ تضمینی نمی‌دهم که انجام دهیم.
آقای قالیباف تصریح کرد: برنامه هفتم انشاءالله به زودی می‌آید و دولت تلاش می‌کند که این کار را انجام دهد. نظرات دولت و مجلس و مخصوصاً نظر رئیس محترم دولت آقای رئیسی و طرح تحولی که دکتر رئیسی خودشان زحمت کشیده اند و جمع کرده اند، تلاش می‌کنیم که در همین مدار این کار انجام شود و به مجلس بیاید.
وی افزود: اولویت‌ها را، موضوعاتی مانند رشد اقتصادی، مهار تورم، نقدیندگی، مسائل پولی و ارزی بگذاریم. یکسری موضوعاتی داریم که کند کننده اجرای برنامه هستند ما بحرانی به نام آب و صندوق‌های بازنشستگی داریم. پس ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که این‌ها را برایش چاره اندیشی کنیم که مانع آن تحول ما نشوند، ما وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم باید دقیقاً بگوییم که محل تامین منابع مان کجاست و جهت آن‌ها را مشخص کنیم، موضوعات بانکی را مشخص کنیم و اصلاح ساختار بودجه را انجام دهیم، وقتی این‌ها را نگاه می‌کنیم باید پیشران‌ها را معلوم کنیم، با کدام پیشران‌ها می‌خواهیم این تحول را انجام دهیم، من برای تنظیم برنامه با این ویژگی‌ها همه آبرو و توان خودم را می‌گذارم که این کار شکل گیرد.
آقای قالیباف گفت: در مجلس مصمم هستیم و دولت هم همین اراده را دارد و من به شما قول می‌دهم که دولت و مجلس تلاش می‌کنیم البته تحقق برنامه به عهده دولت است، ولی ما در قانونی که تصویب می‌کنیم، حتماً این مسیر را برای دولت آماده می‌کنیم که با قدرت انشاءالله در این مسیر حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: بنده همیشه در هر کجا توفیق خدمت داشتم می‌گویم درست است که ما به تکلیفمان عمل می‌کنیم، ولی ما مدیران باید نتیجه محور حرکت کنیم، نتیجه اش یعنی اینکه مردم باید از کار ما بهره‌مند شوند، اگر بهره‌مند نشوند یعنی ما به تکلیفمان عمل نکردیم، لذا باید تلاش کنیم و این کار را انجام دهیم و پیش برویم و شرایط کشور هم اینگونه است و ما می‌توانیم به فضل الهی این کار را انجام دهیم، اگر هر کوتاهی و هر کاستی بوده از همین جا از ملت عزیزمان عذر خواهی می‌کنیم، همین که خدا می‌داند ما در چارچوب وظایف و کار‌های مجلس چیزی را کم نگذاریم.

برچسب ها : رئیس مجلس مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف