شماره خبر : 20313
منتشر شده در مورخ : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 16:58
راوی گفت: نهادهای نظارتی صحت و سقم پرداخت وام های نجومی به کارکنان بانکها را شفاف سازی کنند

راوی گفت: نهادهای نظارتی صحت و سقم پرداخت وام های نجومی به کارکنان بانکها را شفاف سازی کنند


در حالی که مردم برای دریافت وام های با سود 23 درصد و گاهی بیشتر و بازپرداخت 5 ساله آن هم با مبالغی در حدود 100 میلیون تومان باید مراحل سختی را بگذرانند و مدت ها در نوبت باشند،وام های میلیاردی با سود یک درصد و بازپرداخت 30 ساله به کارمندان بانک ها داده می شود. در موارد بسیاری هم بانک ها به مراجعین و متقاضیان وام،حتی آن ها که شرایط مربوطه را از جمله معرفی ضامن را انجام داده اند می گویند فعلا بودجه نداریم و تا اطلاع ثانوی جلوی پرداخت تسهیلات بسته شده است. کار به جائی رسیده که اخیراً رئیس جمهور از عملکرد بانک ها انتقاد کرد و چنین تبعیض هائی را غیر قابل تحمل دانست و خواستار تغییر این روند شد،اما این بیان شفاهی کافی نیست و به نظر می رسد وقت آن رسیده که در صورت صحت این موضوع،دولت ضوابط و قوانین جدیدی در این مورد که هم کمر تولید و هم کمر اقتصاد را شکسته،وضع کند،چرا که در غیر این صورت شکاف اجتماعی در کشور،افزایش یافته و غول هفت سر فساد،روز به روز بزرگ تر خواهد شد.آن طور که خبرگزاری تسنیم در یک گزارش جامع،اطلاع رسانی کرده،طبق اطلاعات مالی 30 بانک کشور،متوسط پرداختی آنها به کارکنان و به خصوص مدیران ارشد خود،بدون در نظر گرفتن تسهیلات بازنشستگان،حدود 777 میلیون تومان است. براساس این گزارش این عدد در میان بانک های مختلف متفاوت است.مثلاً پست بانک با 2 هزار و 739 کارمند در مجموع به کارکنان خود 2 هزار و 812 میلیارد تومان تسهیلات داده که این یعنی حدود یک میلیارد و 27 میلیون تومان تسهیلات به هر کارمند این بانک پرداخت شده و از این حیث در رتبه اول قرار دارد. پس از آن،بانک صنعت و معدن با یک میلیارد و 14 میلیون تومان و بانک رفاه با یک میلیارد تومان تسهیلات در رتبه های بعدی قرار دارند. هم چنین طبق آمارها،بانک سپه بیشترین میزان تسهیلات اعطایی از لحاظ حجم کل مبلغ پرداخت شده به مجموع کارمندان خود داشته است. بر این اساس بانک سپه به هر یک از 39 هزار و 842 کارمند خود به طور میانگین 774 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است. پس از آن بانک های صادرات،ملت،تجارت،کشاورزی،مسکن،رفاه،پارسیان و آینده،ده بانک پر خرج معرفی شده اند.
براساس این گزارش،سود وام های اعطایی بانک ها به مدیرانشان از یک تا 10 درصد است که عجیب به نظر می رسد. ضمنا مدت بازپرداخت این وام طولانی و در مواردی تا 360 ماه یعنی 30 سال می رسد!
حالا باید دید آیا بانک ها نسبت به این گزارش پاسخگو خواهند بود یا خیر و رئیس جمهور که خواستار رفع این تبعیض عجیب است،برخورد و اقدام لازم را برای احقاق حق مردم خواهد داشت ¿ البته دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی،موضوع را تکذیب کرده اما نهادهای نظارتی باید در این مورد شفاف سازی کنند.
حقوق و مزایای نمایندگان مجلس یک کشور،اگر باور کنید
کلیپی در خصوص حقوق و مزایا و امکانات نمایندگان مجلس یک کشور غیر مسلمان در فضای مجازی پخش شده که حقیقتاً عبرت آمیز است و بد نیست شما هم اگر آن را ندیده اید،در جریان قرار بگیرید. یادمان باشد که آئین آن ها با ما تفاوت دارد و شعار حفظ بیت المال را وسیله ای برای رسیدن به اهداف یا حفظ موقعیت خود،نمی دهند.در آن مجلس،از قهوه مجانی و حقوق بالا خبری نیست. آن مجلس فقط سه خودرو دارد آن هم برای مناسبت های رسمی و انتظار این است که نمایندگان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. تا سال 1957 میلادی یا 1336 شمسی،حقوق اصلاً دریافت نمی کردند و الان حقوقشان چهل هزار کرون سوئد است،یعنی کمتر از حقوق یک معلم ساده،برای رفت و آمد،سالیانه بلیط اتوبوس به نمایندگان داده می شود. نمایندگان حق ندارند حقوقشان را بالاتر ببرند. فقط به نمایندگانی آپارتمان مسکونی داده می شود که مقیم استکهلم نباشند،آن هم آپارتمان 45 متری،بدون اتاق خواب جداگانه. دوست و فامیل نماینده حق ندارند شب آنجا بمانند،مگر این که هزینه اقامت آن شخص را بپردازند. در مجلس،گارسون وجود ندارد و هزینه غذایش را نماینده می پردازد و ظرف غذایش را هم می شوید. نماینده دستیار و منشی ندارد و خودش برنامه هایش را تنظیم می کند و تلفن هایش را جواب می دهد. اگر تاکسی کرایه کند،انتظار این است که نزدیک ترین مسیر را انتخاب کند. مجلس اشتراک رسانه های مهم کشور را دارد و همه رسانه ها برای نمایندگان رایگان است که مشترکاً استفاده می کنند. اگر نمایندگان بخواهند سفر کاری بروند باید ارزانترین گزینه،مثلاً کوپه ارزانتر قطار را انتخاب کنند. برای سفر خارجی حق دارند حداکثر 50 هزار کرون،معادل 5400 دلار هزینه کنند. هیچ گونه حقوق مادام العمر ندارند،بلکه فقط 2 سال تا پایان دوران نمایندگی به شرطی که ثابت کنند به دنبال کار بوده اند، می توانند تا وقتی کار گیر بیاورند،معادل 85 درصد حقوق نمایندگیشان را دریافت کنند.  ‌سیاست مداران محلی که اصلاً حقوق دریافت نمی کنند چون کار سیاسی محلی،کار عمومی محسوب می شود و حقوق ندارد.سوال این است که اگر شرایط نمایندگان ما هم این طور بود،کسی حاضر می شد،میلیاردها تومان خرج کند که نماینده مجلس شود¿
خانم ها برای مدیریت ها پاک دست ترند
در خبرها بود که سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان به منظور استفاده از ظرفیت بانوان در مناصب مدیریتی،دو مدیر خانم در آن شهرستان منصوب کرد.اقدام خوبی است چون تجربه نشان داده که بانوان در سمت های مدیریتی به مراتب از آقایان دلسوزتر و فعال ترند و تا حالا هم کسی نشنیده یک مدیر خانم مثلاً اختلاس کرده باشد. در شوراها و مجلس هم نمایندگان زن فعالتر عمل می کنند و حتی نطق هایشان هم پر حرارت و اثرگذار است. همین چند روز پیش بود که اعلام شد دو نفر از اعضای شورای شهر و معاون سابق شهرداری شیراز به اتهام فساد مالی بازداشت شدند،در حالی که تا حالا نشنیده ایم یک خانم عضو شوراها به این اتهام بازداشت شده باشد.
هر کس به جای رونالد و مسی هم بود،همین حس را داشت
رونالدو در مصاحبه ای گفته : <النصر الان خانه من است،زندگی در عربستان خیلی خوب است.>  هر کس به جای ایشان بود هم چنین حسی در برابر گرفتن پول های نجومی سعودی را داشت و چه بسا این روزها چنین حسی به <مسی> هم دست بدهد .
حرف آخر :
ریاست به دست کسانی خطاست  ‌
که از دستشان،دست ها بر خداست  ‌
سعدی

برچسب ها : نهادهای نظارتی وام فرمانداری مسجدسلیمان