راوی گفت واکنش بازار و قیمت ها به آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در دنیا چه خواهد بود؟
بعد از سال ها حرص خوردن به خاطر مسدود بودن حساب ها و پول های کشورمان در دنیا، خبر خوش این است که پول های بلوکه شده ایران در حال آزاد سازی است و میلیاردها دلار قرار است به ایران باز گردد و باید دید می توان امیدوار بود که با این آزاد سازی پولهایمان می شود به ریزش قیمتها ( از دلار گرفته تا بقیه) دل خوش کنیم؟ خبر هم که درست است چون آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور تایید کرده که پول های بلوکه شده ایران در حال آزاد سازی است و در بعضی کشورها هم آزادسازی شده است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم آزادسازی پول های بلوکه شده در عراق را تایید کرد. تخمین زده می شود که 10 میلیارد دلار در عراق و میلیاردها دلار در دیگر کشورها و پولهای مسدود شده در صندوق های بین المللی پول که جمعاً 24 میلیارد دلار از دارائی های ایران می شود در حال آزاد شدن است.
طبق یک محاسبه، یک میلیارد دلار می شود 49 هزار میلیارد تومان و باید تصور کرد که 24 میلیارد دلار چه رقمی می شود. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ورود پول های آزاد شده و یک توافق موقت، قیمت دلار حتی از 45 هزار تومان هم پائین تر می آید. با کاهش قیمت دلار، شاید در سایر موارد هم قیمت ها کاهشی شوند. حالا باید منتظر خبرهای دیگری از این دست و واکنش بازار به این مسائل باشیم.
برای اهواز - تهران و اهواز - مشهد و بالعکس هیچ بلیط هواپیما و قطاری وجود ندارد
واقعاً در اکثر موارد، وقتی مسئولان ما بخواهند ابروی یک نفر را درست کنند، چشم طرف را کور می کنند. نمونه بارز مصداق این ضرب المثل وضعیت تاسف باری است که این روزها برای مسافران هوایی یا زمینی اهواز - تهران و بالعکس و اهواز - مشهد و بالعکس پیش آمده و فریاد رسی نیست.
ماجرا از آنجا شروع شد که تعدادی از شرکتهای هواپیمائی در اهواز را به دلیل گرانفروشی تعطیل یا مجوز پرواز آن ها را لغو کردند که اقدام بسیار نابجائی بود چون این کار آقایان منجر به این شد که مردم خوزستان با نبود بلیط به خاطر قطع تعداد زیادی از پروازها مواجه شوند. در حال حاضر تا 22 تیر هیچ پروازی به تهران وجود ندارد و سه چهار تا پرواز از اهواز هست که برای شهرهایی به غیر از تهران و مشهد است و بعضی شرکتها اصلاً حاضر نیستند به اهواز پرواز داشته باشند و کاش مسئولان مبارزه با گرانفروشی به همان جریمه شرکت ها قناعت می کردند تا استان فلج نشود.
در حال حاضر هر خوزستانی که برای انجام کاری به تهران یا استان های دیگر رفته امکان برگشت با هواپیما به اهواز را ندارد. وضعیت قطار هم بدتر از هواپیماست و انگار آنها را پر نگه داشته اند چون اصلاً راه نمی دهند، هم برای تهران و مشهد حتی یک بلیط هم موجود نیست. یک قطار هم که یک روز در میان از اهواز به مشهد میرفت حذف شده و بهانه را کمبود لوکوموتیو عنوان کردهاند.
می ماند اتوبوس که باید دید آن چه وضعی دارد و آیا به میزان کافی وجود دارد یا خیر. خلاصه معلوم نیست چرا استاندار یا معاونین او و راه آهن جنوب و شرکت هواپیمائی در استان هیچ کدام به فکر رفع مشکل نیستند.
با قطع امید از مدیران مرتبط با راه های استان، مسئولان قضائی به میدان آمدند
چند روز است بار دیگر جاده های خوزستان از ویس و باوی گرفته تا جاده های دیگر شهرهای استان به صورت قتلگاه درآمده و مرتب قربانی می گیرند.
سوال این است که چرا توسعه و ترمیم راه ها در استان خوزستان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نیست؟ لااقل بیایند این جاده ها را آسیب شناسی کنند و با توجه به اولویت آنها، در راه خدا اقداماتی انجام دهند تا این همه تلفات جانی و مالی نداشته باشیم.
البته اگر مسئولان استانی قوی به خصوص در حوزه راه و شهرسازی و جاده ای داشتیم که قادر به برقراری ارتباط با مرکز و وزارتخانه بودند، این همه گرفتاری در حوزه راهسازی نداشتیم و چه کنیم که با تغییر هر مدیر می گوئیم دریغ از قبلی! لااقل معاون عمرانی استانداری ببیند وضع راه ها از چه قرار است و کاری بکند، حالا این که معاون زیرساخت وزارت راه و شهرسازی هم خوزستانی است، بماند. جالب این که شنیدیم رئیس کل دادگستری خوزستان به دادستان عمومی و انقلاب استان دستور رسیدگی ویژه به وضعیت جاده های استان به ویژه برخی نقاط حادثه خیز مثل مسیرهای هفتکل، ایذه، بهبهان، شوشتر و دزفول را صادر کرده است.بجاست در گزارش هایی که از غیر ایمن بودن جاده های استان تهیه می شود، موضوع سوء مدیریت مدیران استانی مرتبط با وضع بحرانی جادههای استانی مطرح شود تا در فرم های ارزشیابی مدیران منعکس کنند. واقعاً مقایسه برخی مدیران فعلی کلیدی استان با مدیران گذشته فاجعه بار است و عزمی برای تغییر این وضعیت مشاهده نمی شود.
مشکلات اقتصادی و بیکاری آمار طلاق را بالا برده است
کاظم فروتن روانشناس و مسئول مرکز ملی جمعیت گفته :< از هر 3 ازدواج، یک ازدواج به طلاق می انجامد و 40 درصد طلاق ها، خانواده هایی هستند که حداقل یک فرزند دارند.> به گفته وی < عدم درک زن و مرد از تفاوت های یکدیگر اصلی ترین عامل برای اختلافات خانوادگی است. مشکلات اقتصادی و بیکاری، طلاق عاطفی، روابط خارج از زندگی زناشوئی، دخالت اطرافیان، مسائل کاری و شغلی، عدم رعایت حقوق طرفین و احساس مسئولیت در برابر شریک زندگی، اعتیاد و ... از دیگر مᅣلفه های تاثیرگذار بر طلاق هستند.>متاسفانه آمار طلاق، بر ازدواج می چربد و گناه این وضع متوجه مسئولان و عواملی است که مسبب این طلاق ها هستند، خصوصاً مشکلات اقتصادی بیش از عوامل دیگر باعث طلاق هاست که ظاهراً عزمی برای تغییر این وضع در کار نیست.
برچسب ها : بازار آزاد سازی پول های بلوكه وزارت راه و شهرسازی