جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع: در طراحی و مهندسی ناوشکنها به مهارت بالایی رسیده ایم
منوچهر علیپور گفت: بدنه دماوند را در یازده ماه ساختیم که دستیابی به مهارت بالا در طراحی و مهندسی ناوشکنها، علت ثبت این زمان شگفتانگیز است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه تجهیزات دریایی به کار گرفته شده در دریا از سوی نیروهای مسلح کشور به شکل تماما ایرانی ساخته شده است، گفت: تحریمها گرچه سختیهایی را در این عرصه به کشور تحمیل کرد، اما سبب شد پیوند میان صنعت و دانشگاه برای طراحی شناورهای سنگین و فوق سنگین در نیروی دریایی به حدی پیشرفت کند که اکنون قادریم همه نیازها و تسلیحات نظامی بهروز و منطبق با استانداردهای جهانی را با کمک صنایع داخلی تامین کنیم، اتفاقی که سبب شده است ساخت تجهیزات نظامی در کشور سرعت بالایی بهخود بگیرد و علاوه بر آن، هزینه ساخت این تجهیزات ازجمله ناوها در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن تا ۴۵ درصد کاهش یابد.
علیپور ادامه داد: اولین ناوشکن کلاس جماران ۱۲ سال طول کشید که ساخته شود، بعد از آن دماوند یک در مدت ۸ سال ساخته شد و دنا در ۶ سال تحویل نیروی دریایی شد. امیدواریم دماوند۲ را درمدت بسیار کوتاهتری تحویل بدهیم. بدنه ابتدایی دماوند را ما در ۴ سال ساختیم، اما دماوند۲ در ۱۱ ماه اجرا شد. دلیل کاهش شگفتانگیز زمان طراحی بدنه و ساخت ناوشکنها این بود که در کار طراحی و مهندسی ناوشکنها و تامین تجهیزات مهارت پیدا کردیم، با ساختهشدن ناوشکنها، مهارت طراحان برای طراحی ناوهایی با کیفیت بالاتر و مجهزتر نیز بیشتر شد و به این نتیجه رسیدیم که باید از شبکه همکاران استفاده کنیم. این شبکه اکنون شکل گرفته و سبب شده ساخت ناوها سرعت پیدا کند.
جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: تا پیش از انقلاب همه جنگافزارهای دریایی از خارج کشور خریداری میشد. مهندسان ایرانی اجازه کوچکترین دخالتی در انجام فرایندهای معمول نگهداری، تعمیر و ساخت قطعه را نداشتند و حتی این اجازه از سوی مستشاران خارجی به ایرانیان داده نمیشد که قطعات مهم مربوط به ناوها و جنگافزارهای دریایی را از نزدیک ببینند اما با شروع جنگ تحمیلی، برخی قطعات خراب شد، اما نمونه آن که قبلا خریداری و در انبارها موجود بود، به کارگرفته شد. با این حال، برای رفع نیازها با اعتماد به صنایع کشور، آنان پای کار آمدند تا بخشی از نیازهای نیروی دریایی را به قطعاتی که به آن نیاز داشت، تامین کنند؛ اتفاقی که منجر به برقراری نخستین زمینههای پیوند صنعت با نیروی دریایی شد.
مشاور وزیر دفاع با بیان اینکه در دوران دفاعمقدس، مدیریتی در کشور شکل گرفت تا جبههها از سوی صنایع تامین و پشتیبانی شوند، افزود: صنایعی که نظامی نبودند نیز وارد عرصه تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی شدند و تلاش کردند تا این نیازها را از گلولههای توپ گرفته تا قطعات خاص و ورقهای فولادی، تولید کنند. چنین شرایطی سبب شد که حلقهای از صنایع شکل بگیرد که بتواند تولیدات تخصصی برای رفع نیازهای نیروی دریایی داشته باشد. گرچه هزینه تمام شده در ابتدا بالا بود و مواد اولیه در اختیار صنایع قرار نمیگرفت، اما با گذشت زمان اکنون در سازمان صنایع دریایی بیش از ۱۰۰ شرکت در قالب «سمتا» در حال فعالیت و تامین تجهیزات نیروی دریایی هستند که لزوما نظامی هم نیستند. ناوشکن دماوند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دومین محصول طرح موج اسفندماه سال 1393 در ناوگان شمال نداجا عملیاتی شد.این ناو سه سال بعد در دی ماه سال 1396 بر اثر برخورد با موجشکن بندرانزلی دچار سانحه شد و چند روز بعد نیز در همان محل غرق شد.
برچسب ها : سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع وزارت دفاع ناوشکنها
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
- راوی گفت: هیچ عاملی نباید موجب کندی رسیدگی به پرونده های قضایی ناترازی بانکها شود/مقایسه عملکرد دفتر شهری و شوراها وهیات تخلفات ما با استانهای دیگر گریه آور است!
- راوی گفت: رئیس جمهور قرار زمان تبلیغات انتخابات در باره گرانی بنزین را فراموش نکند
- یک مسئول در دانشگاه جندی شاپور مطرح کرد: روند افزایشی مراجعه به بیمارستانهای خوزستان در پی آلودگی هوا/ افزایش سرطانها و بیماریهای قلبی تنفسی در کودکان
- امضای تفاهم نامه بزرگترین طرح جمع آوری گازهای مشعل کشور در خوزستان
- مراجعه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر به بیمارستانها و مراکز درمانی خوزستان
- بیمارستان سینا شهرستان کارون به مرکز پیوند اعضا تبدیل میشود
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
- راوی گفت: هیچ عاملی نباید موجب کندی رسیدگی به پرونده های قضایی ناترازی بانکها شود/مقایسه عملکرد دفتر شهری و شوراها وهیات تخلفات ما با استانهای دیگر گریه آور است!
- راوی گفت: رئیس جمهور قرار زمان تبلیغات انتخابات در باره گرانی بنزین را فراموش نکند
