شماره خبر : 21198
منتشر شده در مورخ : ۱۲ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 14:57
هشدار وقوع دمای بالای ۴۹ درجه و وزش تندباد در خوزستان

هشدار وقوع دمای بالای ۴۹ درجه و وزش تندباد در خوزستان

 

مدیر کل هواشناسی خوزستان نسبت به افزایش دمای هوای استان تا بالای ۴۹ درجه سانتیگراد هشدار سطح نارنجی صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان ، محمد سبزه زاری گفت : در بررسی نقشه‌های پیش یابی جو استان پایدار است و الگو‌های تابستانی در حال شکل گیری می‌باشند؛ بنابراین از روز چهارشنبه روند افزایش دما در استان آغاز خواهد شد و برای روز‌های پایان هفته احتمال وقوع دما‌های ۴۸ درجه و بالاتر در استان وجود دارد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود : شمال خلیج فارس تا روز پنجشنبه مواج است. همچنین در این ایام در قسمت‌های جنوب غرب و غرب وزش باد‌های متوسط تا شدید با احتمال برخاستن گرد و خاک موقت پیش بینی می‌شود.
وی گفت : در شبانه روز گذشته شوش با ۴۷.۱ و ایذه با ۱۹.۷ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین وخنکترین نقاط گزارش شده اند.
همچنین در شبانه روز گذشته حداکثر دمای اهواز به ۴۶.۵ وحداقل به ۲۶.۹ درجه سانتیگرا د رسیده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین در اطلاعیه ای با اشاره به افزایش دما و وقوع دما‌های ۴۹ درجه و بالاتر از ظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ تا اوایل وقت شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ گفت : این شرایط در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی و بخش‌هایی از شمال استان موجب گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی می شود.
سبزه زاری توصیه کرد : صرفه جویی در مصرف آب و برق بویژه در ساعات اوج مصرف ، اجتناب از تردد‌های غیر ضرور در حوالی  ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی ، آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب در نظر گرفته و در ساعات گرم روز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب شود و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید از وسایلی مانند عینک آفتابی، کاله و ... استفاده شود.
وی همچنین با اشاره به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج از اوایل وقت سه شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ تا اواخر وقت پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۵ در شمال خلیج فارس و نواحی ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان  گفت : این شرایط احتمال غرق شدن شناگران و شناور‌های سبک، تفریحی، احتمال اختالل در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه، احتمال  پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی را به همراه دارد. 
سبزه زاری توصیه کرد : اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفر‌های دریایی با شناور سبک، محدودیت در فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل در نظر گرفته شود. 
 
 

 

برچسب ها : مدیر کل هواشناسی خوزستان هواشناسی خوزستان