شماره خبر : 21567
منتشر شده در مورخ : ۲۴ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 23:24
راوی گفت:  کانون های آلودگی شهرها سال هاست شناسائی شده اند چطور وزارت کشور خبر ندارد؟

راوی گفت:  کانون های آلودگی شهرها سال هاست شناسائی شده اند چطور وزارت کشور خبر ندارد؟


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور گفته : از جمله موضوع هائی که در راستای حقوق عامه از طرف وزیر کشور پی گیری می شود،  اجرای هر چه دقیق تر قانون هوای پاک است و در این رابطه از استانداران به ویژه استانداران استان هایی که با موضوع آلودگی هوا درگیر هستند،  درخواست شده بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که در این خصوص ارسال می شود را به صورت جدی پی گیری کنند و کانون های آلودگی شهرهای تابعه را کاملاً شناسائی،  رصد و به حداقل برسانند.
عجیب است اگر معاون عمرانی وزارت کشور نداند که کانون های آلودگی شهرها و به خصوص کلانشهرها،  سالهاست شناسائی و حتی شهروندان عادی هم از آن ها خبر دارند اما مسئولان در استان ها و شهرها نتوانسته اند برای رفع آن ها،  قدمی بردارند.
در همین کلانشهر اهواز،  کیست که نداند صنایع آلوده کننده که جا و مکان آن ها مشخص است چه نقش مخربی در آلودگی هوا دارند. حتی سازمان حفاظت محیط زیست از برخی آنها به دستگاه قضائی شکایت کرده و پرونده دارند اما زورشان به آنها نمی رسد و عوامل بازدارنده مانع از اجرای قانون در باره آن ها می شوند. مثل موضوع جا به جائی کارخانه یا شرکت کربن بلک که مناطق نزدیک به آن زیر پوشش دوده های آن است یا کارخانه هایی که زه آب سمی آن ها به رودخانه یا زمین های کشاورزی می ریزد.
یا نخاله‌های ساختمانی که دور تا دور شهر و حتی مناطقی از داخل شهر خالی می شوند و محل زاد و ولد و رشد انواع حشرات موذی است. مواردی هم وجود دارد که شهرداری به جای آن که در فکر پاک سازی حواشی شهر باشد،  خود عامل آلودگی است. از جمله این نقاط مدفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره در بخش غیزانیه است که از سال 1391 با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه برومی راه اندازی شد. در اینجا روزانه یک هزار تن زباله از شهر اهواز به این سایت منتقل می شود اما به دلیل دفن غیر اصولی زباله،  آلودگی ها همچنان ادامه دارد و از چند سال گذشته با آتش سوزی های وسیع در فصل گرما به آلودگی منطقه دامن می زند. به این عوامل اضافه کنید آلودگی های ناشی از سوخت خودروهای فرسوده و به خصوص گازوئیلی مثل اتوبوس ها و مینی بوس های شهری و نیروگاه هایی که خیلی وقت ها از مازوت به عنوان سوخت مصرف می کنند و بدتر از همه سرازیر کردن فاضلاب شهر به رودخانه کارون و دهها موارد دیگر که می بینید راوی که کارشناس محیط زیست نیست می تواند از آنها نام ببرد. تمام این کانون ها و عوامل سال ها بررسی و کارشناسی شده و قرار بوده برای رفع آن ها اقدام شود و در آرشیو شهرداری،  محیط زیست و حوزه معاونت عمرانی استانداری موجود است و نیاز به تکرار شناسائی ندارند.
استفاده مدیریتی از بانوان نباید سفارشی و به صورت مامور باشد
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در شورای مشورتی بانوان عنوان کرده : به منظور حل مسائل زنان،  آسیب شناسی دقیق و البته پرداختن بیشتر به راه حل ها،  یک امر ضروری است. افرازه شهاوند این را هم گفته که <نگاه دولت و استانداری خوزستان بر این است که از ظرفیت بانوان فرهیخته و توانمند برای تصدی پست های مدیریتی استفاده شود و در تلاش هستیم این نگاه به زودی محقق شود.>
به گفته وی : < چنانچه در هر سازمانی بانویی توانمندتر از سایر بانوان و آقایان وجود دارد،  قطعاً باید از او به عنوان مدیر استفاده شود.>
وعده خوبی است و باید دید تا چه حد تحقق پیدا می کند و آقای شهاوند موفق به اجرای این ایده می شود؟ اما به شرطی که احیاناً کار،  نمایشی نباشد چرا که در گذشته از این بابت تجربه خوبی به یاد نداریم. منظور این که اگر قرار است پست مدیریتی به بانوان سپرده شود،  کار را به کاردان بدهند،  ضمن این که همان طور که ایشان گفته < در هر سازمان> و در هر مجموعه از همان سازمان خودش استفاده کنند و تجربه ناموفق مᅢمور از سازمان های دیگر فقط با پشتوانه سفارشی خارج از کادر،  تکرار نشود. بررسی عملکرد بانوان منصوب در برخی پست های استانداری در گذشته مᅣید این موضوع است و آزموده را نباید بار دیگر آزمود.
صد رحمت به وقتی که نمایندگان در انتصابات دخالت می کردند!
قالیباف رئیس مجلس دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها را خلاف قانون دانسته و تاکید کرده که رهبری هم نسبت به این موضوع تذکر لازم را داده اند.
با انتصاباتی که مدتی است شاهد آن هستیم،  باید گفت صد رحمت به وقتی که نمایندگان در انتصابات دخالت می کردند. نگاهی به رزومه منصوبین،  واقعیت را روشن می‌کند.
چه عجب بانک مرکزی نهیبی به بانک ها زد!
رئیس بانک مرکزی گفته : برخی بانک ها به نرخ های سود مصوب پایبند نیستند و دادن وام را منوط به سپرده گذاری کرده اند که مدیران بانک ها باید جلوی این کارها را بگیرند و هر بانکی که رعایت نکند و تخلف آن ثابت شود به هیئت نظامی بانکی معرفی و با هیئت مدیره آن حتما برخورد خواهد شد.
چه عجب بانک مرکزی لااقل تهدیدی کرد که باید دید چقدر این حرکت جدی است و بانکها از آن حساب می برند؟ 
مصرف برق در محل های برگزاری سوگواری شهر را مدیریت کنید
در حالی که مسئولان برق کشور از صرفه جوئی مردم در مصرف برق رضایت دارند و به آنها جایزه می دهند،  با نزدیک شدن ایام سوگواری محرم،  نورافکن های قوی در مناطق اهواز،  از هم اکنون دیده می شوند در حالی که در تهران هم غالباً از محوطه های خالی و نور چراغ های شهرداری استفاده می کنند تا هم به برق فشار نیاید،  هم راه بندان نشود. نظارت کنید.




 

برچسب ها : وزارت كشور كانون های آلودگی شهرها بانك مركزی