شماره خبر : 21654
منتشر شده در مورخ : ۲۶ تیر ۱۴۰۲
ساعت : 19:35
راوی گفت: چه شده که فساد در شوراهای شهر و شهرداری ها، بیداد می کند؟/ بیشتر شدن تعداد نمایندگان استان، سودی برای مردم ندارد

راوی گفت: چه شده که فساد در شوراهای شهر و شهرداری ها، بیداد می کند؟/ بیشتر شدن تعداد نمایندگان استان، سودی برای مردم ندارد


  مدیران استانی اجرای پروژه‌های سخت و مشکل دار را در توان خود نمی بینند
مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از مانعی که بر سر راه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اهواز وجود دارد،  سخن به میان آورده که : عمده زمین های اهواز در حریم لوله های نفت و گاز قرار دارند و به این علت برای تامین زمین در این شهر به منظور اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شدت دچار مشکل هستیم.
بارها گفته ایم هنر یک مدیر در آنست که بتواند کارهای سخت را انجام دهد و موانع را از سر راه بردارد و گر نه چنانچه همه چیز مرتب و مهیا باشد، انجام کار، از هرکس ممکن است. متاسفانه در این کلانشهر اکثر مدیران، آسان ترین و هموارترین طرح ها را انتخاب می کنند که در زمان مدیریتشان به  بهره برداری برسد و به اسم آنها ثبت شود. 
چنین وضعیتی در اجرای تقاطع های غیر همسطح کاملاً مشهود بوده است. مثلاً همه می دانیم که مهمترین گره ترافیکی شهر، چهار راه پهلوان در کیان پارس است و میزان معطلی مردم پشت چراغها، از همه جا بیشتر است. در سال های گذشته بارها بحث احداث تقاطع غیر همسطح در آنجا عنوان و مقدماتی هم فراهم شده اما هر بار با پرداختن به موانعی که بر سر راه است و عمده ترین آنها وجود سیم ها و کابل های هوایی برق و لوله هایی که زیرزمین از این محل عبور کرده اند، از اجرای طرح صرف نظر شده و چنانچه شاهد بودیم این تقاطع ها در نقاطی احداث شده اند که از زمین و هوا مانعی نداشته باشند. سوال این است که این روال قرار است تا کی ادامه داشته باشد؟ چرا مدیران ما، از شهردار گرفته تا سایرین که مرتبط با کارهای عمرانی هستند، اراده ای برای انجام و اجرای پروژه های مفید اما مقداری سخت در خود نمی بینند؟
 آیا تغییر چند لوله زیر زمینی در عصری که دشوارترین پروژه ها در قعر دریا اجرا می شود ( نظیر نصب دکل و احداث تونل و کشیدن کیلومترها لوله های انتقال نفت و گاز و غیره) احداث یک تقاطع غیر همسطح در داخل شهر با همکاری سازمان های قوی و مجهز مثل آب و برق، شرکت های گاز و برق و ملی حفاری و غیره، واقعاً غیر ممکن است؟ 
شاید اشکال عمده کار در این است که تعامل و همکاری بین مدیران مرتبط با چنین پروژه هایی وجود ندارد. البته وقتی اکثر مدیران کلیدی استان پروازی یا خانواده هایشان در استان نیستند تعلق خاطر  آنچنانی به استان  و عمران آن و رفع مشکلات مردم ندارند و بعضی مدیران هم که در اجرای طرح های حوزه کاریشان به مانع برخورد کرده اند. 
هنوز پیشوند سرپرست، در حکمشان جا خوش کرده و نمی دانند تا کی ماندگارند تا دست به کار بزرگی بزنند و اصلاً اختیار تصمیم گیری ندارند.

بیشتر شدن تعداد نمایندگان استان، سودی برای مردم ندارد
از مدتی پیش بحث این بود که تعداد نمایندگان خوزستان در مجلس بیشتر خواهد شد. حالا رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در این مورد گفته : < براساس آخرین اخبار، تعداد نمایندگان استان خوزستان در مجلس، همان 18 نفر در 14 حوزه انتخابیه خواهد بود. همچنین براساس آخرین تقسیماتی که به استان ابلاغ شده، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، در 30 شهرستان و 41 بخش استان برگزار خواهد شد.>  ‌
عرض شود که اگر قرار باشد بود و نبود خیلی از نمایندگان برای استان تفاوتی نداشته باشد، نصف تعداد فعلی هم کافی است. 
آقایان بیایند عملکرد بدهند که در دوره نمایندگی چه گلی به جمال مردم استان زده اند تا ببینیم باید قدرشان را بدانیم یا همچنان امیدی به آنها نداشته باشیم.

انتخاب یک شهردار به جای سرپرست ها، یک سال طول کشید
بعد از یک سال که شهرداری کوت عبدا... با سرپرست اداره می شد و صلاحیت و گزینه هائی انتخابی احراز نمی شد، سرانجام شورای شهر این شهر کاوه فتحی از مدیران شهرداری اهواز را با اکثریت آراء به عنوان شهردار کوت عبدا... انتخاب کرد. طولانی شدن سرپرستی چه در شهرداری و چه فرمانداری  و دیگر مدیریت ها باعث کندی کارها و رکود پروژه‌های جدید و در مجموع در جا زدن شهرها و استان می شود که نباید این روند استمرار داشته باشد.
آخرین شهردار کوت عبدا... سعید باب المراد بود که یک سال پیش استعفا داد.

چه شده که فساد در شوراهای شهر و شهرداری ها، بیداد می کند؟ 
مدتی است پشت سر هم خبرهایی از دستگیری رئیس یا برخی اعضای شوراهای شهر و شهرداری ها به اتهام ارتکاب به فساد اداری، رشوه و ... می رسد. آخرین مورد بازداشت رئیس شورای شهر بستان با دستور قضائی بود. پیش از این هم سرپرست سابق شهرداری مسجدسلیمان بازداشت شد، قبل از آن هم اوائل تیر امسال یک عضو شورای شهر مسجدسلیمان را به اتهام جعل اسناد بازداشت کردند. 
در مدت یک ماه گذشته هم چهار نفر از کارکنان شهرداری ماهشهر و دو نفر از کارکنان شهرداری خرمشهر بازداشت شده بودند. 
چه خبر است، در این شوراها و شهرداریها چطور بدون ترس از عواقب کار، خلاف می کنند؟ دستگاه قضا اغماض نکند تا این وضع ادامه نداشته باشد.

برچسب ها : شهردار خوزستان نمایندگان خوزستان شوراهای شهر فساد مالی