شماره خبر : 26191
منتشر شده در مورخ : ۱۴ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 11:8
روسیه نسل بعدی سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد

روسیه نسل بعدی سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد

 

رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار گفت که مسکو موشک کروز هسته‌ای «بروستنیک» با برد هزاران مایل را با موفقیت آزمایش کرده است.

  به گزارش­ ­سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از رویترز، رئیس جمهور روسیه گفت مسکو نسل بعدی سلاح هسته‌ای را آزمایش کرده است.

در این گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت که مسکو یک موشک راهبردی جدید و قدرتمند را با موفقیت آزمایش کرده است. پوتین احتمال انجام آزمایش‌های تسلیحاتی شامل انفجار هسته‌ای برای اولین بار در بیش از سه دهه گذشته را رد نکرد.

پوتین برای نخستین بار گفت که مسکو موشک کروز هسته‌ای «بروستنیک» با قابلیت حمل هسته‌ای با برد هزاران مایل را با موفقیت آزمایش کرده است.

رئیس جمهور روسیه در یک گردهمایی سالانه تحلیلگران و روزنامه نگاران گفت که روسیه تقریباً کار روی سامانه موشکی قاره پیمای Sarmat خود را که یکی دیگر از عناصر کلیدی نسل جدید تسلیحات هسته‌ای این کشور است به پایان رسانده است.

پوتین گفت که هیچ عاقلی از سلاح هسته‌ای علیه روسیه استفاده نخواهد کرد.

روسیه از سال ۱۹۹۰، یک سال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هیچ آزمایشی شامل انفجار هسته‌ای انجام نداده است، اما پوتین از احتمال از سرگیری چنین آزمایشی را رد نکرد.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای را تصویب نکرده است، در حالی که روسیه هم آن را امضا کرده و هم آن را تصویب کرده است. او گفت که از نظر تئوری این امکان وجود دارد که دوما، پارلمان روسیه، تصویب آن را لغو کند.

تحلیلگران نظامی می‌گویند از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای توسط روسیه، آمریکا یا هر دو کشور آن هم در زمانی که تنش‌ها بین دو کشور بیشتر از هر زمان دیگری در ۶۰ سال گذشته است، به شدت بی ثبات کننده خواهد بود.

اما به گفته پوتین، نیازی به بازنویسی دکترین روسیه در مورد استفاده واقعی از سلاح‌های هسته‌ای نیست. این دکترین می‌گوید روسیه ممکن است در پاسخ به حمله هسته‌ای علیه خود یا در صورت تهدید موجودیتی علیه مسکو از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

پوتین در پاسخ به سوال یک تحلیلگر روسی به نام سرگئی کاراگانوف که از تغییر دکترین دفاع کرده و حتی احتمال حملات هسته‌ای علیه کشور‌های اروپایی را مطرح کرده گفت: «من نیازی به این کار نمی‌بینم.»

برچسب ها : روسیه سلاح هسته‌ای مسکو موشک کروز هسته‌ای «بروستنیک» پوتین