شماره خبر : 26665
منتشر شده در مورخ : ۳۰ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 8:54
نشست قاهره بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت

نشست قاهره بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت

 

نشست قاهره که برای جلوگیری از ادامه خشونت‌ها در غزه و جلوگیری از گسترش آن برگزار شده بود، بدون دستیابی به توافقی عمومی خاتمه یافت.

سران کشور‌های عربی در نشست قاهره که امروز (شنبه) برگزار شد، بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کردند، اما در نهایت توافقی برای مهار خشونت‌ها علیه ساکنین این منطقه محاصره شده حاصل نشد.

به گزارش رویترز، مصر که این نشست را ترتیب داده و میزبان آن بود، گفت که امیدوار است شرکت‌کنندگان خواستار صلح شوند و تلاش‌های چند دهه‌ای برای تشکیل یک کشور فلسطینی از سر گرفته شود. با این همه، نشست قاهره بدون توافق رهبران و وزرای خارجه کشور‌های شرکت کننده، بر سر یک بیانیه مشترک پایان یافت. در حالی که کشور‌های عربی و مسلمان در این نشست خواستار پایان فوری تهاجم رژیم صهیونیستی بودند، کشور‌های غربی عمدتاً اهداف ساده‌تری مانند کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را مطرح کردند.

رویترز در این خصوص نوشت: «دیپلمات‌های شرکت کننده در این مذاکرات در میانه آماده شدن اسرائیل برای تهاجم زمینی به غزه، چندان به پیشرفت خوشبین نبودند».

انتقاد پادشاه اردن از استاندارد‌های دوگانه در خصوص فلسطین

ملک عبدالله، پادشاه اردن «سکوت جهانی» در قبال حملات رژیم صهیونیستی را که منجر به شهادت هزاران نفر در غزه شده محکوم کرد و خواستار رویکردی یکسان در قبال مناقشه دو طرف شد.

او گفت: «پیامی که جهان عرب می‌شنود این است که جان فلسطینی‌ها اهمیت کمتری نسبت به اسرائیلی‌ها دارد.» او افزود که از اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان بی‌گناه در غزه و کرانه باختری خشمگین و غمگین است و تاکید کرد که آوارگی اجباری «بر اساس قوانین بین المللی یک جنایت جنگی و خط قرمز برای همه ما است».

غرب به درخواست کمک‌های بشردوستانه بسنده کرد

در این نشست، فرانسه خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه به غزه شد. انگلیس و آلمان هر دو از ارتش اشغالگر خواستند تا «خویشتنداری» نشان دهد! و ایتالیا هم بیان کرد که اجتناب از تشدید تنش مهم است. از سوی دیگر، آمریکا فقط کاردار خود را به قاهره فرستاده بود که او نیز در جلسه علنی سخنرانی نکرد.

هدف از این نشست بررسی چگونگی جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر عنوان شده بود. اما از ابتدا مشخص بود دستیابی به توافقی عمومی دشوار است.

باشگاه خبرنگاران جوان  بین‌الملل  بین‌الملل

برچسب ها : محاصره غزه مردم فلسطین رژیم صهیونیستی