شماره خبر : 26889
منتشر شده در مورخ : ۷ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 12:50
قطار شهری اهواز؛ صحنه امتحان شهرداری!

قطار شهری اهواز؛ صحنه امتحان شهرداری!

                    
پس از سالها کشمکش بین شهرداری و پیمانکار قطار شهری اهواز، با صدور حکم خلع ید پیمانکار که بنا به نقل مسئولان شهرداری سالها این طرح مهم را بتأخیر انداخته بود، دوباره امید به شکست طلسم طرح قطار شهری اهواز و احیاء و اتمام آن در مردم زنده شد و اینک این معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز است که برای زدن مهر تأیید بر این امیدواری، از آغاز فعالیت برای تکمیل طرح و به بهره برداری رساندن  آن تا آبان 1404 یعنی دو سال دیگر و قول وزارت کشور برای جبران عقب ماندگیها خبر می دهد.
در شهرهای پرجمعیت و کلانشهرها، مساله حمل و نقل شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بین شیوه های حمل و نقل، قطار شهری یا مترو را ، علیرغم سرمایه گذاری سنگین اوّلیه ، باید عادلانه ترین و اقتصادی ترین شیوه حمل و نقل در اینگونه شهرها بشمار آورد. اجرای چنین طرحی در مراکز استانها که به دلایلی همچون تراکم جمعیت ساکن و نیز تردد دیگر اهالی استان برای مراجعه به ادارات کل و سایر مراکز خدماتی مستقر در مرکز استان، از ترافیک سنگین برخوردارند، به‌سود همه مردم استان می باشد. بر همین اساس شهرداری کلانشهر اهواز از سال ۸۱  سازمان قطار شهری این شهر را تاسیس و مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری اهواز را توسط مهندسان مشاور به انجام رساند و برای اجرای مسیر خط یک از شمالشرقی به جنوبغربی اهواز بطول 23 کیلومتر از شورای عالی ترافیک کشور در 12 مرداد 82 مجوز دریافت و برای مطالعه مرحله اوّل با پیمانکار قرار داد منعقد کرد. امّا بدلایلی که ذکر آن در این مختصر نمی گنجد ادامه کار متوقف شد تا اینکه پس از مطرح شدن احداث قطار شهری در پنج کلانشهر کشور، اهواز نیز با پافشاری و فریاد یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس به این پنج طرح افزوده شد با این تفاوت که برخلاف سایر کلانشهرها که تأمین اعتبار آنها از منابع دولتی در نظر گرفته شد، تاسیس مترو در اهواز، عمدتا به تامین اعتبار از منابع خارجی مشروط گردید، که عملی نبودن این شرط  از همان ابتدا  معلوم بود و همین مسأله دردسرهای زیادی را موجب گردید و  اجرای طرح را با مشکل روبرو کرد که مشکلات شهرداری با پیمانکار نیز مزید برعلت شد و بهره برداری از مزایا و منافع این طرح بسیار ضروری و با اهمیت سالها به تعویق افتاد. 
اینک نزدیک به دو دهه از تصویب طرح تأسیس قطار شهری برای ۶ کلانشهر کشور می گذرد و در حالیکه سالها است که مردم در این شهرها از موهبت قطار شهری برخوردارند گفته می شود که در کلانشهر اهواز پیشرفت کار این طرح چیزی حدود ۳۰ درصد استکلان‌شهرهائی که ضرورت تاسیس قطار شهری به منظور کمک به حل مشکلات ترافیکی در آنها مورد تایید قرار گرفته، همگی از مراکز استانهای کشورند و همانطور که گفته شد، حل مشکل رفت و آمد در این شهرها به‌سود همه مردم استان و از دغدغه های همیشگی متولیان ذیربط است. بر این اساس انتظار می رود اکنون که از پیمانکار ظاهراً ناسازگار پس از تلاشهای فراوان خلع ید شده و با یکی از پیمانکاران متعهّد و خوش سابقه قرارداد ادامه کار بسته شده و وزارت کشور نیز قول مساعد برای جبران عقب ماندگیهای طرح داده، شهرداری اهواز همت بخرج دهد و با تمرکز بر اجرای بی وقفه طرح و تسریع در اتمام آن افزایش اعتماد و امیدواری مردم را موجب شود. ان شاء ... .
موسوی زاده     
 
 

 

برچسب ها : قطار شهری اهواز شهرداری اهواز اهواز خوزستان