شماره خبر : 27216
منتشر شده در مورخ : ۱۸ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 14:26
کیفیت؛ عامل اصلی ماندگاری و سرآمدی!

کیفیت؛ عامل اصلی ماندگاری و سرآمدی!

        
 
امروز، 18 آبان، روز ملّی کیفیت نام گرفته و در این روز ضمن تقدیر از بنگاههای اقتصادی موفق در ارتقاء کیفیت محصولات و اعطاء جوایز سرآمدی به موفقترین آنها، مردم نیز با مقوله کیفیت که راز حفظ مشتری و ماندگاری در هر صحنه ای است بیشتر آشنا می شوند.
هدف نهائی و عاقلانهِ هر کارآفرین و بنگاه اقتصادی سودآوری و ادامه حضور آبرومندانه در صحنه اقتصاد است، امّا رقابتی شدن دنیای کسب و کار و جهانی شدن مبادلات اقتصادی از یک طرف و فراهم شدن فرصتهای بیشتر برای مشتریان و مصرف‌کنندگان در انتخاب کالا و خدمات مورد نیاز خود از طرف دیگر، شرایط ماندن در عرصه‌های اقتصادی را دشوار کرده است، چرا که بقای بنگاه‌های اقتصادی جز با جلب رضایت مشتری امکان‌پذیر نیست و کسب این رضایت، تنها با عرضه خدمات و کالای با کیفیت مطلوب میسّر است. لذا مسأله کیفیتِ کالا و خدمات، به دغدغه اصلی تمام کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی که به سودآوری، سربلندی و ماندگاری در عرصه‌های اقتصادی اهمیت می دهند، تبدیل شده است.
در کشور ما نیز بمنظور توسعه و ترویج دانش مدیریت کیفیت و استفاده آن در سازمان‌های خدماتی و تولیدی، همانطور که اشاره شد، روز ۱۸ آبان به عنوان روز ملّی کیفیت نامگذاری شده و در این روز جایزه ملّی کیفیت ایران براساس نتایج ارزیابی عملکرد سازمان‌های متقاضی در رابطه با طراحى، تولید و عرضه محصول و ارائه خدمت و با توجه به معیارهای تعیین شده اعطا می‌شود. جایزه ملّی کیفیت ایران در حقیقت وسیله‌ای برای اطلاع و تایید تلاش و کوشش سازمان‌های تولیدی و خدماتی کشور و بیانگر تعهّد سازمانهای متقاضی در استقرار نظام مدیریت کیفیت و بهبود مستمر آن بوده و یکی از ابزارهای تشویقی است که در سالهای اخیر توانسته است مشوّق تولیدکنندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدماتی باشد که تولیدات خود را با کیفیتی بهتر ارائه می کنند و ناگفته پیداست که این تولید کنندگان با دریافت جایزه کیفیّت خواهند توانست اعتماد بیشتر مشتریان را به خود جلب کرده و ضمن بدست آوردن سهم و سود بیشتری از بازار، دوام و بقاء خود را تضمین کنند.  قابل ذکر است که جایزه ملّی کیفیت ایران که تا پیش از این براساس مدلها و معیارهای اروپائی تعیین و اعطاء می شد اخیراً مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام در نظر گرفته شده که مورد استقبال دیگر کشورهای اسلامی نیز قرار گرفته است.
از آنجا که هنوز بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور دولتی و انحصاری است و بخش غیردولتی اقتصاد نیز بدلیل بلبشوی بازار، ناکارآمدی قوانین و مماشات دستگاه‌های نظارتی، غالباً به قواعد کسب و کار رقابتی چندان توجّهی ندارد، لذا در بسیاری از تولید کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات دغدغه چندانی برای ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه و جلب مشتری که تضمین‌کننده دوام و سربلندی است، احساس نمی شود، برای ایجاد این دغدغه لازم است علاوه بر برگزاری همایش‌های کیفیت و تعیین یک روز به عنوان روز ملّی کیفیت و اهداء جوایز سرآمدی،  مسأله آموزش مدیران و   کارکنان، استقرار نظام مدیریت کیفیت، تدوین مقرّراتی کارآمدتر برای توجّه و الزام تولید کنندگان به ارتقاء کیفیت محصولات، به حداقل رسانیدن بخش‌های انحصاری اقتصاد، کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و مانند آن نیز مورد توجّه قرار گیرد.ان شاء ... .
 18 آبان روز ملّی کیفیت را به مجاهدان عرصه تولید و خدمات تبریک گفته و همّت والایشان را برای ارتقاء کیفیت محصولات ارج می نهیم.
موسوی زاده
 
 
 

 

برچسب ها : مصرف‌کننده سازمان‌های خدماتی روز ملّی کیفیت