شماره خبر : 27490
منتشر شده در مورخ : ۲۸ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 11:23
اجرای طرح غربالگری دیابت و پرفشاری خون در یکهزار مرکز بهداشتی خوزستان

اجرای طرح غربالگری دیابت و پرفشاری خون در یکهزار مرکز بهداشتی خوزستان

 

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان از آمادگی یکهزار مرکز بهداشتی در استان برای اجرای طرح غربالگری دیابت و پرفشاری خون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، دکتر مهرداد شریفی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: "پویش ملی غربالگری بیماری دیابت و فشار خون بالا" با پیام"آگاهی زود تر، مراقبت موثر تر"از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۲ در استان خوزستان همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف اصلی این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک، غربالگری بیماری‌های غیرواگیر (در فاز اول، بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت)، افزایش شناسایی، مراقبت و کنترل بیماران وافزایش آگاهی جامعه در مورد بیماری‌های غیر واگیر تعیین شده است.

دکتر شریفی ادامه داد: در اجرای این پویش با انجام فراخوان عمومی، از افراد ۱۸ سال و بالاتر در خواست می شود تا با مراجعه به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، تیم‌های سیار یا ثابت، از نظر دیابت و پرفشاری خون مورد بررسی قرار گرفته و ضمن اندازه گیری فشار خون ودر صورت نیاز بررسی قند خون، آموزش‌های لازم را دریافت کنند و در مورد پیشگیری از عوارض بیماری، اطلاعات و مهارت لازم را کسب کنند. 

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همچنین سامانه https://survey.porsline.ir/s/myvtGuYM حاوی سوالات لازم برای افزایش آگاهی افراد ۱۸ سال و بالاتر طراحی شده است که با مراجعه به سایت می‌توان اطلاعات را تکمیل کرد.

وی می گوید: ثبت اطلاعات فردی افراد ۱۸ سال و بالاتر وخود اظهاری جهت شرکت در برنامه از طریق ادرس.ir http://op.salamat.gov. امکانپذیر خواهد شد. 

دکتر شریفی گفت: بیماری‌های غیرواگیر مهمترین معضل نظام سلامت در بسیاری از کشور‌های جهان، از جمله کشور ما محسوب می‌شوند.

۴ بیماری غیرواگیر اصلی شامل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت هستند، بطوریکه بیمار‌های قلبی–عروقی مسبب بیشترین میزان مرگ ومیر در جهان محسوب می‌شوند. چهار عامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های دیابت، پرفشاری خون، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی محسوب می‌شوند.

برچسب ها : مرکز بهداشتی خوزستان طرح غربالگری دیابت و پرفشاری خون خوزستان