شماره خبر : 27532
منتشر شده در مورخ : ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 21:48
راوی گفت: طرح کمربند سبز اهواز، بعد از 10 سال، 10 درصد اجرا شده، چرا؟

راوی گفت: طرح کمربند سبز اهواز، بعد از 10 سال، 10 درصد اجرا شده، چرا؟


در حالی که طی سال های اخیر به ایجاد کمربند سبز شهرها توجه بیشتری شده و در بسیاری از شهرهای کشور با جدیت از سوی مدیریت شهری دنبال می شود. اما طبق معمول کلانشهر اهواز، از این بابت هم عقب است بطوری که معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفته : فقط 10 کیلومتر از کمربند سبز شهر اجرا شده و بقیه بخش های این کمربند باید توسط دیگر دستگاه ها مانند صنایع، شرکت ها و کارخانه های دولتی ایجاد شود اما تاکنون کاری در این مورد نشده است.
متاسفانه، کمربند سبز اهواز، یک دهه است که معطل برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و حمایت صنایع بزرگ و آلاینده است تا با عمل به مسئولیت های اجتماعی، اندکی از آلودگی هوای شهر را کم کنند. تا آنجا که اطلاع داریم، جهاد کشاورزی، شرکت نفت، نیشکر، ملی حفاری و سایر صنایع بزرگ که نقش مهمی در آلوده کردن فضای اهواز دارند، مسئول اجرای طرح کمربند سبز هستند و وظایف بین آنها تقسییم شده است که به قرار اطلاع فقط ملی حفاری تا حدودی در این مورد کار انجام داده است و به گفته یک فعال محیط زیست تنها 10 درصد طرح کمربند سبز اهواز، طی 10 سال اجرا شده است.
در مهر ماه امسال شورای شهر اهواز مقرر کرد که گزارشی از نامه نگاری ها و پی گیری هایی که توسط شهرداری در باره کمربند سبز انجام شده تهیه و به همراه گزارش کامل در اختیار استاندار قرار بگیرد تا وی راهکاری برای مجموعه هایی که در این زمینه وظایفی دارند، ارائه دهد اما ظاهراً چون شهرداری و شورای شهر هماهنگ نیستند تاکنون خبری از تهیه این گزارش و ارسال آن برای استاندار نشده است و این در حالی است که بسیاری از نهال ها و درختان کاشته شده در همان 10 درصد کار انجام شده بر اثر سوء مدیریت آبیاری از بین رفته یا رشد نکرده اند.
دستگاهها رقیب هتل سازان و هتل داران شده اند، تخفیف عوارض کافی نیست
رئیس کمیسیون عمران شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز ، از تخفیف 90 درصدی عوارض شهرداری به هتل سازان در اهواز خبر داد.
این تخفیف، اقدام خوبی برای تشویق هتل سازان است منتهی به شرطی که سایر دستگاه ها هم در این زمینه، به جای مشکل تراشی، همکاری لازم را برای تسهیل در هتل سازی انجام دهند. مورد دیگری که در سالهای اخیر موجب ضرر و زیان هتل داران موجود و بی انگیزگی هتل سازان شده این است که بیشتر شرکت ها، سازمان ها و دستگاه ها اقدام به ساخت و راه اندازی میهمانسرا و حتی هتل کرده اند و رقیب هتل ها در شهرها و استان ها شده اند، این در حالی است که به موجب قانون این کار تخلف است و دستگاهها می توانند میهمانسراهایی در حد رفع نیاز کارکنان خود داشته باشند.  ‌
می دانیم که صنعت گردشگری و هتل داری پس از صنعت نفت و خودرو، دومین صنعت مهم در جهان شناخته می شود و نقش بسیار مهمی در رونق اقتصاد داخلی و همبستگی های فرهنگی و روابط بین مردم ایفا می کند و همواره مورد توجه سرمایه داران بوده، منتهی همان طور که عنوان شد، این صنعت باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد تا رشد کند، خصوصاً در استان خوزستان که زمینه و ظرفیت گردشگری آن بالاست.
برگردیم به موضوع مورد بحث این ستون و آن این که دستگاه های اجرائی از داشتن مهمانسرا و هتل منع شده اند اما این میهمانسراها با عناوینی از جمله مᅢمور سرا، مرکز تفریحی و رفاهی کارکنان یا مراکز آموزشی فعالیت دارند در حالی که طبق ماده 23 قانون مدیریت کشوری این کار تخلف است، اما از زمان تصویب قانون تاکنون، دستگاه های اجرایی به آن اعتنا نمی کنند و تحت عناوین مختلف قانون را دور می زنند و به موضوع رسیدگی نمی شود.
رویدادی که نیازمند آسیب شناسی است تا تکرار نشود
حتماً از طریق گروه ها یا سایت های خبری قضیه تجمع کارکنان یکی از شرکتهای استان و مسائلی که بین آن ها و مدیریت آنجا گذشته را شنیده اید، تا آنجا که کار به حضور پلیس رسید و بقیه قضایا. راوی قصد ندارد در خصوص این اتفاق، تحلیل یا اظهار نظر کند چرا که این کار وظیفه هیات هایی از وزارتخانه مربوطه است تا موضوع را بررسی و گزارش لازم را به منظور تصمیم گیری مقامات بالا تهیه و تقدیم کنند. آنچه مد نظر این نوشتار است، اینست که چنین رویدادی باید آسیب شناسی شود تا شاهد تکرار آن نباشیم.
می دانیم که در مدیریت های کنونی، رابطه مدیر با زیر مجموعه و نحوه برخوردها یا رفتارها و رعایت قوانین در امور مدیریتی حرف اول را می زند و تکمین از قوانین به شیوه ای که نه برای مدیر دردسرساز باشد، نه نارضایتی کارکنان را به همراه داشته باشد بسیار مهم است و مسلماً مدیریت های سنتی، جواب نمی دهد. اما به هر حال همانطور که اشاره شد عملکرد برخی از مدیران باید کالبد شکافی و آسیب شناسی شود، خصوصاً در باره مدیریت های بومی که ما به آن ها تعصب داریم، مایل نیستم و درست نیست که فضای ادارات دچار مشکل شود و نیل به این مهم نیاز به اعمال مدیریت های معقول و کارشناسانه دارد.
مردم نان خوب شناس هستند، اما کو نان خوب؟  
مدیر کل غله استان گفته : < باید کاری کنیم مردم نان خوب را بشناسند چون خوزستان پایتخت تولید کمی و کیفی گندم در کشور است. وی بعد که متوجه شده چه گفته حرفش را اصلاح کرده و توضیح داده که < البته ترویج ویژگی های نان خوب به جامعه، از وظایف ما است.>عرض شود آقای مدیر کل که خودش از مصرف کنندگان نان این دیار است، حتماً می داند که مردم < نان شناس> هستند و می دانند چه نانی بهتر است اما موضوع این است که <نان خوب> کجا بود و مگرها غیر از نانی که در شهر با کیفیت پائین پخت می شود، انتخاب دیگری داریم؟ نان خوب اگر بخواهیم باید برویم از روستا تهیه کنیم و اگر مسئولان گندم و آرد و نان می توانند نانوایان را وادار کنند که نان خوب پخت کنند، مردم نان خوب شناس هستند.
بخشودگی هزینه نگهداری در پارکینگ را اعلام کنید تا مردم سراغ وسایلشان بروند
از مالکان وسایل نقلیه که از سال ها قبل توقیف و به پارکینگ ها منتقل شده اند، خواسته شده که هر چه سریع تر برای تعیین تکلیف وسایل خود به مراجع مربوطه مراجعه کنند چون در صورت خودداری مالک از مراجعه، ظرف سه ماه از تاریخ انتشار آخرین آگهی، وسایل نقلیه در حکم <رها رشده> تلقی و طبق مقررات تعیین تکلیف خواهد شد.  ‌
این طور که می گویند یکی از دلایل مراجعه نکردن مالکان این خودروها، هزینه سنگین نگهداری آن ها در پارکینگ هاست، بنابراین بهتر است همراه با تعیین مهلت برای مراجعه مالکان، بخشودگی ها یا تخفیف های کلی در مورد آنها اعلام شود و گرنه طرف ترجیح می دهد از خیر وسیله نقلیه ای که سالها زیر آفتاب و باران بوده، بگذرد.
چند روز پیش رئیس کل دادگستری خوزستان هم گفته بود : با شناسائی 6 هزار و 255 وسیله نقلیه بلاصاحب در پارکینگ های استان، به زودی مزایده این وسایل نقلیه برگزار خواهد شد.
از ماست که بر ماست!
در خبرها و گزارش های تصویری پس از باران دیدیم که بهشت آباد اهواز هم زیر آب رفت.  ‌
خب، وقتی ظرفیت آنجا سالهاست تکمیل شده و هر چه باغچه و راهرو و جوی و چمن بود تبدیل به قبر کردند و به مردم فروختند، نتیجه همین می شود، آب از کجا خارج شود؟ 
از طلا بودن پشیمان گشته ایم!
بعد از معطلی مردم در بانک ها به علت قطعی اینترنت یا سرعت پائین آن، حالا نوبت داروخانه هاست که مردم برای تهیه یک نسخه، حتی اگر یکی دو مورد باشد مدت ها در داروخانه انتظار بکشند، چون باید بوسیله سیستم رسیدگی و نسخه تایید شود و این تاییدیه چون اینترنتی است، مدت ها طول می کشد. یعنی هر جا پای علم و به روز شدن به کارهای روزمره ما باز شده، گرفتاریمان بیشتر می شود.
کاش مثل اول می شد!

برچسب ها : نان بهشت آباد اهواز وزارتخانه