شماره خبر : 27704
منتشر شده در مورخ : ۵ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 13:50
راوی گفت: دفع آب های سطحی از طریق فاضلاب کارشناسی نیست و پول هدر دادن است

راوی گفت: دفع آب های سطحی از طریق فاضلاب کارشناسی نیست و پول هدر دادن است


مشکلات مربوط به جمع آوری آب های سطحی که از سال ها پیش مطرح بوده و هرگز برای اجرای آن فکر اساسی نشده، همواره برای مردم خوزستان به ویژه شهروندان اهوازی و چند شهر دیگر مثل بندرامام و ماهشهر آزار دهنده و زیانبار بوده است.
به اعتقاد کارشناسان، فاضلاب ها و آب های سطحی، دو مقوله جدا از یکدیگرند که شرکت آب و فاضلاب و شهرداری باید آن ها را از یکدیگر تفکیک کند اما از آنجا که هیچ گاه در این استان کارها ریشه ای دنبال و اجرا نشده، به این موضوع توجه نمی کنند. مقامات بالاتر در وزارت نیرو و وزارت کشور هم در این مورد سخت گیری یا کارشناسانه پی گیر این طرح نبوده و نیستند. همه می دانیم که فاضلاب اهواز جوابگوی توسعه این شهر در مناطق مختلف نبوده و این درست نیست که زمان آبگرفتگی درب منهول ها را باز کنند تا آب ها هم به فاضلاب اضافه شود که صد درصد دفع کننده نخواهند بود و وقتی در خبرها می آید که مثلاً وزیر کشور از روند اجرایی پروژه جمع آوری آب های سطحی استان بازدید کرد، معلوم نیست از کدام پروژه حرف می زنند؟ مدیر عامل آبفای استان هم قبول کرده که آب های سطحی از طریق فاضلاب شهر دفع شود که این کار جز هدر دادن اعتبارات سودی ندارد.در حال حاضر خیلی از شهرهای کشور دارای طرح جامع دفع آب های سطحی هستند یا پروژه آن در حال پی گیری و اجراست و شاید تنها راه چاره و رفع مشکلات آب های سطحی اهواز هم اجرای طرح جامع دفع آب های سطحی، جدا از فاضلاب است. البته اگر فاضلابهایی داشتیم که مثل خیلی از نقاط دنیا، به بزرگی ورود افراد به داخل آن بودند ( مثل فاضلابی که در فیلم داستان بینوایان دیدیم) می شد آب های سطحی هم از طریق آن دفع شود اما تا زمانی که لوله های چند اینچی فاضلاب آب، جوابگوی رسوبات آن نیست، این که زمان بارندگی بتوان از این طریق شهر را از آبگرفتگی نجات داد، فکر عبثی است.
سرقت اموال مدارس قابل تحمل نیست، چرا مدرسه ها سرایدار ندارند؟ 
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفته : سالانه به طور متوسط 10 درصد تجهیزات مدارس خوزستان سرقت می شوند و همین موضوع بار مالی زیادی به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، وارد می کند.
پیش از این مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان، کمبود سرایدار را یکی از دلایل سرقت از مدارس اعلام کرده بود.
واقعاً این همه سوء مدیریت و کوتاهی در حفظ اموال دولتی، آن هم از مراکز آموزشی و بطور شاخص از مدارس، جای تاسف دارد و از این که مدیریت ها از حل موضوع هائی از این قبیل عاجز هستند باید به حال این استان گریست. آخر مگر مدرسه پارک یا یک محل عمومی است که اموالش به سرقت بروند و نتوانند جلوی آن را بگیرند؟ چرا مدارس سرایدار ندارند و فکری برای رفع این معضل نمی شود¿ هر چند خیلی هم نمی شود به کارائی سرایداران دل بست و چه بسا در مواردی با وجود آنها هم سرقت می شود. به هر حال این که سارق یا سارقانی به یک مدرسه وارد شوند و اموالش را بدزدند، اصلاً قابل تحمل نیست و جا دارد برای حل این مشکل اقدام جدی شود و با روسای نواحی مدارسی که مورد دستبرد قرار می گیرند، برخورد شود.
عملاً در برابر گرانفروشی بلیط هواپیما اقدامی نمی شود
گرانفروشی بلیت هواپیما، گویا دیگر یک مساله عادی شده چون این کار در پنهان انجام نمی شود و بدون خرید بلیت گران  آن هم با خواهش یا پارتی بازی، راه دیگری برای مسافرت هوایی باقی نمانده است. حالا با وجود این گرانفروشی، کاش پروازها به موقع انجام می شد که چنین نیست و شرکت های هواپیمایی حتی با تهدید و اجرای ابطال مجوز، حاضر به تغییر روش خود نیستند. مردم از یک شرکت هواپیمایی گله دارند که با وجود گرانی بلیطش، تا بیشتر از 12 ساعت تاخیر دارد و نهادهای نظارتی شاهد این وضع هستند و ظاهراً کاری از آن ها ساخته نیست و این یعنی هر کی به هر کی، غیر از این است؟
وعده های جمع آوری شعله ها (فلرهای گازی) با گذشت یک دهه به دلیل تغییر مدیریت ها عملی نشد
جمع آوری شعله های گاز یا همان <فلرهای نفتی> در حالی که آلودگی آن ها برای خوزستان به اثبات رسیده، از سال ها پیش مطرح است و از مقامات نفتی تا مسئولان محیط زیست و حتی نمایندگان استان همواره زمانی را برای جمع آوری آن ها تعیین کرده اند اما این وعده ها تا به امروز نتیجه ای نداشته و فلرها همچنان شعله ورند.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر بود پروژه مجموعه شیرین سازی فاز دو آماکس از سال 1358 اجرا و تا سال 1389 تکمیل شود تا دیگر شاهد فلرسوزی در این منطقه نباشیم اما به دلیل تغییر مدیریت و دولت ها، در پروژه تغییراتی اتفاق افتاد و به دستاورد مورد نظر نرسیدیم. وزیر نفت هم قول داده بود که در سال 1401 در غرب کارون، فلرسوزی جمع شود اما تاکنون این وعده عملی نشده است. حالا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تکلیف کرده که با مجموعه وزارت نفت جلساتی برگزار کند و در یک بازه زمانی مشخص، این مشکل را حل کنند. وی یک سال به مجموعه وزارت نفت خصوصاً مجموعه های کارون و مارون فرصت داده تا دیگر فلرسوزی نداشته باشیم و اعلام کرده که تا دوم آذرماه 1403 در این شرکت فلرسوزی وجود ندارد.همان طور که تصمیمات قبلی به دلیل تغییرات مدیریتی اجرا نشد، حالا هم معلوم نیست با چنین تغییراتی، باز هم وعده ها به فراموشی سپرده نشود در حالی که نباید با تغییر مدیران، آن چه که برای اجرای یک پروژه آلوده کننده تصمیم گیری می شود، بلا اجرا بماند.

برچسب ها : دفع آب های سطحی فاضلاب آموزش و پرورش خوزستان