شماره خبر : 28615
منتشر شده در مورخ : ۸ دی ۱۴۰۲
ساعت : 11:31
استاندار خوزستان خبر داد: شهرک دارویی در خوزستان ساخته می‌شود

خودکفایی ایران در تولید دارو

استاندار خوزستان خبر داد: شهرک دارویی در خوزستان ساخته می‌شود


همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با حضور استاندار خورستان، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی  جندی شاپور اهواز و معاون غذا و داروی دانشگاه و مقامات دیگر، در روز پنجشنبه ۷ دی ماه در سالن همایش گیت بوستان اهواز برگزار شد، 
به گزارش خبرنگار نور خوزستان در این همایش دکتر سید حیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به خودکفایی ایران در تولید دارو گفت: ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخلی است که براساس اصول بین المللی و پس از گذراندن آزمون های مختلف انجام می شود. برای تأمین یک درصد دیگر مشکلاتی به دلیل تحریم ها وجود دارد، ولی با رفع آنها داروی مورد نیاز کشور تامین می شود.
محمدی با اشاره به بهبود وضعیت حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری اظهار کرد: از اواخر تیر ماه شرایط تامین ارز حوزه دارو  با همکاری بانک مرکزی بهبود یافت.
وی در خصوص کمبودهای دارویی اظهار کرد: داروهایی در ماه‌های اخیر با کمبود مواجه بود که خوشبختانه محموله‌هایی از این داروها توزیع و محموله‌های بعدی نیز تامین خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت پیرامون موارد ایجاد شده در حوزه شیرخشک گفت: به دلیل مشکلات ارزی در چهار ماهه اول سال، تامین ماده اولیه شیرخشک با مشکل مواجه شد و تولیدکنندگان از ذخایر خود نسبت به تامین بازار اقدام کردند؛ در شهریور و مهر به دلیل کاهش ۲۰ درصدی ذخایر اصلی و بروز نگرانی بین خانواده‌ها‌ و افزایش خرید، مشکلاتی در بازار به وجود آمد.
وی با اشاره به آغاز ثبت سامانه شیرخشک‌  از سال گذشته در کشور گفت: طبق آمارهای سامانه استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین مصرف را داشته‌اند که یکی از دلایل آن بالا بودن نرخ زاد و ولد در این استان‌هاست.
محمدی با اشاره به اصلاح سیاست‌های ارزی و کاهش قاچاق افزود: در ماه اخیر ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک در سراسر کشور توزیع شد که آمار بی‌سابقه‌ای است، در حال حاضر بر اساس گزارش های میدانی، وضعیت شیرخشک به موقعیت پایدار رسیده است اما اگر معاونین غذا و دارو هر استان گزارشی را مبنی بر کمبود اعلام کنند، به سرعت تامین خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت تجویز و مصرف منطقی داروها اظهار کرد: متاسفانه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به حوزه سلامت باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود؛ اخیراً چند آنتی بیوتیک جدید وارد فهرست دارویی کشور شده است اما باید در مورد مصرف بی‌رویه و اندیکاسیون‌های تجویز این داروها اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم ایجاد محدودیت در مورد اقلام کمیاب گفت: در برخی از داروها که تامین آنها سخت و پرهزینه است، مصرف بی‌رویه و نادرست را شاهد هستیم که باید در سامانه نسخه نویسی الکترونیک برای اندیکاسیون آن‌ها محدودیت‌هایی اعمال شود‌.
وی ضمن مخالفت با فروش اینترنتی دارو به شکل موجود تاکید کرد: دارو مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است و به کنترل‌های خاص و دقیق نیاز دارد.
معاون وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر فروش اینترنتی دارو غیرقانونی است و  داروهای تقلبی غیرمجاز و غیر ایمن در فضای مجازی به دست مصرف کننده می‌رسد. ما نظارت‌های سختی روی داروخانه‌ها اعمال می‌کنیم اما در اینترنت داروهای قاچاق و غیر مجاز را به فروش می‌رسانند.
رییس سازمان غذا و دارو از مردم خواست که به هیچ وجه از  بسترهای ناامن دارو تهیه نکنند و در صورت خرید مسئولیت عواقب آن با خریدار است. وی همچنین گفت: مردم می توانند از طریق سامانه تی تک در خصوص اصل بودن و همچنین قیمت داروها اطلاعات لازم را کسب کنند.
وی با اشاره به اینکه تسهیل دارو رسانی درب منزل به صورت آزمایشی برای والدین شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد اجرایی شده است، خاطرشان کرد: درحال تدوین دستورالعمل دارو رسانی به درب منزل هستیم تا دسترسی مردم به دارو را تسهیل کنیم. 
این موضوع فروش اینترنتی دارو نیست و دستورالعمل آن در حال تدوین بوده و بر این اساس داروی سالم از طریق داروخانه، زیر نظر داروساز از مسیر سالم به دست بیمار واقعی خواهد رسید.
*امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان غذا و داروی کشور* 
 در پایان همایش دو تفاهم نامه مهم در حوزه دارو و غذای استان امضا شد.
علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان پس از امضای این دو تفاهم نامه گفت: تفاهم‌نامه اول برای ساخت شهرک دارویی، با همکاری و مشارکت کارخانجات دارویی، و تفاهم‌نامه دوم در مورد آزمایشگاه‌های استان بود. با توجه به پیشرفت  در صنایع غذایی و دارو و نیاز به آزمایشگاه‌های استاندارد بنا شد مجوزهای لازم به بخش خصوصی صادر شود.
از دیگر موارد مورد توافق در این همایش ساخت کارخانه سرم سازی در خوزستان است.

برچسب ها : تولید دارو دارو کارخانه سرم سازی