شماره خبر : 296
منتشر شده در مورخ : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت : 10:51
احتمالا گزینه برخی جریان‌های سیاسی باشم

مطهری:

احتمالا گزینه برخی جریان‌های سیاسی باشم

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: احتمال دارد که گزینه برخی جریان‌های سیاسی باشم؛ افرادی از برخی جریانات در این باره با من صحبت کرده اند.

علی مطهری در خصوص احتمال حمایت جبهه اصلاحات از وی تصریح کرد: احساس می‌کنم نام من در بین افراد مورد بررسی اصلاح طلبان هست، ولی تصمیم نهایی آن‌ها مشخص نیست گرچه من در بین اصولگرایان، مستقلین و معتدلین نیز حامیانی دارم، اما از آن جایی که در سال‌های اخیر و با توجه به شرایط کشور مواضعم به اصلاح طلبان نزدیک‌تر بوده در صورت وجود حمایت، این حمایت از طرف اصلاح طلبان محتمل‌تر است.
وی هدف از ورود به عرصه انتخابات را شرایط فعلی کشور خواند و افزود: با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم که ورود کسی با ویژگی‌های من شاید به حال انتخابات و مردم مفید باشد، به همین دلیل وارد شدم؛ تصمیم با مردم است.
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فکر می‌کنم با توجه به سابقه ۱۲ سال نمایندگی و همچنین نائب رئیسی مجلس با مسائل کشور آشنایی کافی یافته ام؛ یکی از نقص‌های ساختار سیاسی و اداری کشورما عدم شفافیت و وجود رودربایستی و امثال این هاست که مانع بسیاری از اصلاحات شده است.

فکر می‌کنم برای ریاست جمهوری این دوره مناسب باشم، گرچه افراد قوی‌تر از من هم وجود دارند.

وی ادامه داد: من اهل رودربایستی، بده بستان، معامله و مصالحه نیستم لذا فکر می‌کنم برای ریاست جمهوری این دوره مناسب باشم، گرچه افراد قوی‌تر از من هم وجود دارند، اما در مجموع احساس کردم که ورود من در چنین شرایطی به نفع کشور است.
مطهری «دولت مقتدر» را شعار انتخاباتی خود عنوان کرد و افزود: یعنی دولت باید در حوزه اقدامات خود اقتدار داشته باشد و از دخالت بیرونی جلوگیری کند تا بتواند از اختیاراتی که در قانون اساسی دارد به نحو احسن استفاده کند.
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه‌های خود برای تشکیل دولت نیز گفت: کشور یکسری برنامه‌های بالادستی دارد که طبیعتا باید در همان چارچوب حرکت شود، مثل برنامه‌های توسعه ای، سیاست‌های کلی و چشم انداز ۱۴۰۴، اما دولت هم باید برنامه‌های خاص خود را داشته باشد که می‌تواند از طریق ارسال لوایح به مجلس آن‌ها را عملیاتی کند و البته برخی هم در حیطه اختیارات دولت است و نیازی به قوانین جدید ندارد.
وی ادامه داد: در حوزه روابط خارجی معتقدم؛ ما باید اقدامات اصلاحی انجام دهیم چرا که در دنیا روابط گسترده‌ای نداریم و باید با همه کشور‌ها به غیر از اسرائیل روابط خوبی داشته باشیم؛ این به نفع ماست.
مطهری افزود: باید با کشور‌های همسایه و عربی حتما روابطمان را بهبود ببخشیم و از منظر مبادلات تجاری هم بین کشور‌ها رقابت ایجاد کنیم چرا که اکنون با تعداد محدودی از کشور مبادلات اقتصادی داریم که ممکن است منافع کشور به خوبی تامین نشود.
وی گفت: در حوزه اقتصادی هم باید اصلاحاتی در ساختار اقتصادی کشور انجام شود و در این بین عملکرد بانک‌ها و استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است؛ این‌ها برنامه‌هایی است که هر دولتی می‌تواند دنبال کند.

فرهنگ چیزی نیست که با الزام و دستور و ... اجرا شود.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری حوزه فرهنگ کشور را دارای چالشی جدی ندانست و تصریح کرد: مردم ما براساس عقاید و اعتقادات شان سبک زندگی خود را انتخاب کرده اند، فرهنگ چیزی نیست که با الزام و دستور و ... اجرا شود منتها افکار عمومی با توجه به ظهور فضای مجازی و همچنین القائات شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای در معرض تهاجم است، مسائل فرهنگی نیز باید به درستی تحلیل شود و در واقع مردم انتخاب کنند، مثلا ما در حوزه فرهنگ عمومی و رفتار‌های اجتماعی مشکلاتی داریم که دولت باید به آن‌ها بپردازد و کوچک انگاری نکند.
وی گفت: مردم ما معتقد به اسلام هستند و سبک زندگی اسلامی خود را انتخاب کرده اند این طور نیست که به آن‌ها تحمیل شده باشد.
مطهری در خصوص چینش کابینه دولت خود نیز افزود: نباید کابینه تنها از گروه خاصی انتخاب شود بلکه باید از ظرفیت‌های همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی استفاده شود، ملاک اصلح بودن است؛ هر کسی اصلح باشد باید پست و سمت‌ها را عهده دار شود و فرقی هم نمی‌کند که اصولگرا، اصلاح طلب و غیر از آن‌ها باشد بلکه ممکن است یک خانم و یا فردی از اهل سنت اصلح باشد، ما باید این سمت‌ها را به اهلش برسانیم.
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: از بین کسانی که کاندید شدند برخی مناسب معاون اولی و یا وزارت هستند لذا با توجه به شناختی که نسبت به بسیاری از مسئولین و شخصیت‌ها داریم یافتن افراد اصلح امکان پذیر است، در نظر خودم بسیاری از اعضای کابینه ام مشخص هستند، اما نمی‌توانم از آن‌ها نام ببرم.

همه چیز بستگی به روز‌های آتی دارد که چه کسانی ثبت نام و چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند.

مطهری همچنین درباره احتمال حمایت جریان‌های سیاسی از نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، افزود: همه چیز بستگی به روز‌های آتی دارد که چه کسانی ثبت نام و چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند، گروه‌های سیاسی پس از این دوره تصمیم خواهند گرفت که از چه کسی حمایت کنند، اما احتمال دارد که من گزینه برخی جریان‌های سیاسی باشم که احتمال خیلی قوی‌ای نیست گرچه افرادی از جریاناتی در این باره با من صحبت کردند که اجازه بدهید نامی از آن‌ها نبرم.
وی همچنین در خصوص احتمال حمایت جبهه اصلاحات از وی نیز گفت: احساس می‌کنم نام من در بین افراد مورد بررسی اصلاح طلبان هست، ولی تصمیم نهایی آن‌ها مشخص نیست گرچه من در بین اصولگرایان، مستقلین و معتدلین نیز حامیانی دارم، اما از آن جایی که در سال‌های اخیر و با توجه به شرایط کشور مواضعم به اصلاح طلبان نزدیک‌تر بوده در صورت وجود حمایت، این حمایت از طرف اصلاح طلبان محتمل‌تر است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب ها : نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری علی مطهری جریان‌های سیاسی