شماره خبر : 29793
منتشر شده در مورخ : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 14:0
خوزستان جزو پنج استان برتر در تولید ساختمان

خوزستان جزو پنج استان برتر در تولید ساختمان

طرح نهضت ملی مسکن در شرح وظایف وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان است.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در محل دائمی نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد، میثم آذرسا معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، سیاست گذاری های کلان تولید، راهبری و پایش مسکن در کشور را شرح وظیفه حوزه مسکن و ساختمان عنوان کرد و گفت: وظایف این حوزه از بحث پایش ضوابط ایمن سازی های ساختمان ناایمن، پایش فرایند طراحی ها و اجرای ساختمان های کشور آغاز شد و به سیاست گذاری های کلان و متولی گری تولید ساختمان طی دو سه ده اخیر توسعه یافته است. 
وی پیرامون تولید مسکن بعد از انقلاب گفت: الگوهای تولید مسکن از بحث اجاره به شرط تملیک در تولید مسکن آغاز شد که  بزرگترین الگوی آن مسکن مهر بود و خوزستان یکی از پربارترین مراکز به لحاظ حجم و تعهد تولید مسکن مهر در کشور بوده و تاکنون بالغ بیش از ۶۲ هزار مسکن را تکمیل کرده است.
وی در ادامه گفت: بعد از مسکن مهر قانون جهش تولید مسکن، اقدام ملی، و در دولت فعلی در قالب نهضت ملی مسکن این فرایند ادامه دارد.
آذرسا همچنین اظهار کرد: در سیاست کلی، دولت تامین زمین را از طریق سازمان ملی زمین، و  سیاست گذاری و راهبری را انجام می دهد.
وی با اشاره به اینکه فرایند ساخت براساس تسهیلات بانکی و آورده متقاضی انجام می گیرد گفت:
نقطه ضعف این روند و این سیاست گذاری اتکا به اعتبارات مردمی است. زیرا منابع و پیش در آمدهای فرایند در اختیار دولت نیست و برنامه ریزی بر اساس سرمایه های مردمی و تسهیلاتی که در نهایت از خود مردم است صورت می گیرد.
معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان پیرامون نهضت ملی مسکن گفت: در استان خوزستان ۲۸۲ هزار واحد در تعهد داریم که بخشی از آن به عهده نیروهای مسلح، شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، و بخش عمده آن شامل ۹۰ تا صد هزار واحد بر عهده اداره کل مسکن و شهرسازی است.
وی در ادامه گفت: در بازه زمانی سپری شده بیش از ۱۲ هزار واحد در فرآیند اجرا قرار گرفته اند و سیاست این است که این آمار به ۳۰ هزار واحد افزایش یابد.
آذرسا تامین زمین را مهمترین بخش فرایند ساخت عنوان کرد و گفت: در شش ماه گذشته تامین زمین در شهرهای مختلف استان صورت گرفته است.
وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر تامین زمین مشکلات و چالش های گوناگون حقوقی وجود دارد که برون رفت از آنها سبب طولانی تر شدن فرایند ساخت و ساز می شود.
آذرسا پیرامون  تفاوت مسکن مهر و مسکن ملی گفت:  ۷۵ درصد مسکن مهر در زمین های دولتی و ۲۵ درصد آن در زمین هایی با مالکیت خصوصی انجام شد. در طرح مسکن ملی سعی بر این است که انبوه سازان و مالکین زمین و کسانی مایل به ساخت و ساز در محدوده شهرها باشند، بدون هیچ سپرده گذاری یا فرایند دیگر فرایند ساخت را اجرا کنند. 
وی همچنین افزود: به لحاظ تولید ساختمان و ایجاد پروژه های جدید جزو پنج استان برتر کشور بودیم.

برچسب ها : خوزستان تولید ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان