شماره خبر : 29806
منتشر شده در مورخ : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 11:30
بیش از ۷۵ درصد از سبد انرژی را گاز تامین می کند

بیش از ۷۵ درصد از سبد انرژی را گاز تامین می کند



به گزارش خبرنگار نور خوزستان نادر زری خانی مدیر عامل شرکت گاز خوزستان در آیین بزرگداشت دهه فجر، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه اهواز در یک نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور در اختیار گاز است و این اهمیت استراتژیک گاز را هم در تولید و هم زندگی روزمره مردم نشان می دهد.
وی استمرار و تداوم گاز رسانی را اولویت شرکت گاز عنوان کرد و گفت: اکنون اکثر شهرها و روستاهای کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفته اند.
وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر مصارف خانگی شهری و روستایی، به دلیل فعالیت بخش صنعتی، بیش از ۹۰ درصد از حجم گاز تولید شده به بخش صنعت اختصاص داده شده و از لحاظ ارزش افزوده درآمدی و حجم تولیدی گاز، ما جزو استان های دوم کشور هستیم. 
زری خانی در ادامه گفت: با تراز منفی گاز در سال های اخیر مواجه هستیم و مصرف ما بر تولید پیشی گرفته است. یکی از علل آن توسعه و فعالیت صنایع است.
مدیر عامل شرکت گاز خوزستان در ادامه سخنان خود اعلام کرد: ۹۹ درصد بخش شهری و ۸۷ درصد بخش روستایی گاز رسانی شده است. 
وی در ادامه گفت: از ۸۷ شهر ۸۵ شهر و از ۴۱۳۱ روستا ۲۳۱۴ روستا گاز رسانی شده است.
زری خانی همچنین اظهار کرد: در دولت سیزدهم در حوزه شهری ۴۸۲ کیلومتر و در روستاها ۲۲۵۹ کیلومتر توسعه گاز رسانی مجموعا ۲۷۴۱ کیلومتر گاز رسانی و ۳۱۵۲۱ انشعاب ایجاد شده است.
وی گاز سوز کردن صنایع را یک اولویت مهم عنوان کرد و گفت: گاز پاک ترین سوخت فسیلی است. اگر صنایع را به سمت گازسوز کردن ببریم آلایندگی کاهش می یابد. 
زری خانی در ادامه اظهار کرد: در بحث گاز به صنایع از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۳۱ صنعت هدف گذاری شدند که با توجه به گسترش صنایع در خوزستان مجموعا  ۶۲۸ صنعت گاز رسانی شده اند که بیش از ۲۰۰ درصد پیشرفت را نشان می دهد. این امر سبب صرفه جویی بخش بزرگی از سوخت مایع شده است. وی همچنین افزایش مصرف CNG را از دیگر عوامل کاهش آلودگی و نیز مصرف سوخت مایع عنوان کرد.
مدیر عامل شرکت گاز خوزستان تامین مالی طرح ها را یک چالش عمده عنوان کرد و گفت: گاه اعتبارات تعیین می شود اما در  بخش نقدینگی مشکل داریم. مانع دیگر تاسیسات زیر زمینی است که عبور از آنها مستلزم اخذ استعلام از بقیه سازمان ها است که گاه مجبور می شویم از طرح بگذریم و یا مسیر را عوض کنیم که باعث افزایش هزینه می شود.
وی تخصیص اراضی را از دیگر موانع طرح ها عنوان کرد و گفت: گاهی در بخش خصوصی معارض داریم و در بخش دولتی باید از اراضی تحت پوشش دولت عبور کنیم که نیاز به مجوز دارد.
زری خانی ضمن اشاره به اشتغال زایی و توسعه زیر ساخت ها در صنعت گاز یادآور شد: میزان گاز محدود است و باید صرفه جویی شود.
وی در خصوص گاز رسانی به شهرک های صنعتی گفت: تا سال ۱۴۰۰ بودجه گازرسانی تا درب شهرکها به ما اختصاص می یافت، ولی اکنون این امر توسط شرکت مادر تخصصی شهرک های صنعتی صورت می گیرد.
مدیر عامل شرکت گاز خوزستان تخصیص گاز به صنایع را منوط به دریافت مجوز از وزرات نفت اعلام کرد و گفت: مجوز برداشت انرژی براساس میزان تولید و میزان مصرف و ضرورت آن صنعت داده می شود.
وی میزان فروش گاز در سال گذشته را در حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز عنوان کرد و  افزود: از این مقدلر، ۵ درصد در مصارف خانگی و ۹۵ درصد در بخش صنعتی است که بخش بزرگ آن در نیروگاه ها و پتروشیمی است.‌ امسال نیز حدود ۱۷ میلیارد متر مکعب مصرف داشتیم.

برچسب ها : سبد انرژی گاز خوزستان