شماره خبر : 30138
منتشر شده در مورخ : ۴ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 10:51
گچساران؛ بام تولید نفت، قلب صادرات نفت ایران

گچساران؛ بام تولید نفت، قلب صادرات نفت ایران


مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: با اراده و ایمان جوانان این سرزمین نه تنها تولید نفت تقویت شده، بلکه صادر کننده دانش فنی در حوزه نفت نیز هستیم.
 به گزارش خبرنگار نور خوزستان، نشست خبری یازدهمین اردوی راهیان پیشرفت بسیج رسانه خوزستان روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه در شرکت نفت و گاز گچساران، و با حضور دکتر سجاد بهمئی رئیس سازمان بسیج رسانه خوزستان، غلامرضا کمالی مدیر عامل و تنی چند از مسئولین شرکت و اصحاب رسانه برگزار شد،
در این نشست، رئیس سازمان بسیج رسانه خوزستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به خبرنگاران و عکاسان حاضر در نشست گفت: بسیج رسانه در سال ۱۳۹۰ تاسیس، و در حوزه تبیین و امید آفرینی، اردوهای راویان پیشرفت و راهیان نور راه اندازی شد.
بهمئی جهاد تبیین، جهاد امید آفرینی و جهاد خدمت را رسالت بسیج رسانه عنوان کرد و گفت: خبرنگاران فرماندهان جنگ روایت‌، جنگ شناختی و جنگ ترکیبی در مقابله با هجمه رسانه ای دشمن هستند.
وی تصویر گری عملکرد مسئولین و نیز دستاوردهای علمی و فنی جوانان بومی را از اهداف اردوهای راهیان نور برشمرد و اظهار کرد: در حوزه بسیج رسانه با خبرنگاران و عکاسان در حال جریان سازی در سطح کشور هستیم و تاکنون موفق عمل کرده ایم.
در ادامه این نشست، مدیر عامل شرکت نفت و گاز گچساران، استان های خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد را گستره فعالیت شرکت عنوان کرد و گفت: اولین چاه احداثی شرکت نفت و گاز گچساران در سال ۱۳۰۴ و اولین کارخانه بهره‌برداری این شرکت در سال ۱۳۲۲ در مدار قرار گرفت و عملیات تلمبه خانه گوره به عنوان قلب نفت ایران در سال ۱۳۲۲ شروع شد.
وی با اشاره به وجود ۲۳ میدان نفتی در قلمرو فعالیت شرکت گفت: ۱۶ میدان نفتی فعال، بیش از ۷ هزار و پانصد کیلومتر خط لوله، بیش از ۵۹ تاسیسات مهم نفتی، بیش از ۱۸۸ ایستگاه حفاظت کاتوره و ۱۰۵ تفکیک گر نفت و گاز در این شرکت فعال است.
کمالی همزمانی استحصال و ارسال نفت و گاز را از ویژگی های منحصر بفرد این مجموعه دانست و گفت: نفت مناطق نفت خیز بیش از نیم قرن است که توسط تلمبه خانه گوره به پایانه صادراتی خارک صادر می شود.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز گچساران، تولید پایدار نفت و گاز کشور را رسالت اصلی شرکت عنوان کرد و گفت:
در سالیان گذشته به دلیل تحریم های شدید تولید به ۵٠ هزار بشکه در روز رسید، ولی امروز ۱۸ درصد تولید شرکت ملی نفت ایران و ۲۲ درصد تولید مناطق نفت خیز را بر عهده داریم و در رتبه دوم تولید نفت و گاز کشور قرار گرفته ایم.
وی پیرامون گاز تولیدی شرکت گفت: بخشی از گاز  خوراک پایشگاه ها و پتروشیمی ها است و سهم عمده ای در تامین درآمد های اقتصادی کشور دارد.
کمالی پیشرفت در تولید را حاصل تلاش جوانان عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب تمام مسئولیت های نفتی به دست نیروی های خارجی بود و نیروهای ایرانی اجازه دسترسی به کارهای راهبری را نداشتند. پس از پیروزی انقلاب با اراده و ایمان جوانان این سرزمین نه تنها تولید نفت تقویت شد بلکه صادر کننده دانش فنی در حوزه نفت نیز هستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: بیش از ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در کشور توسط جوانان ایرانی و در شرکت های دانش بنیان تولید می‌شود. شرکت نفت و گاز گچساران در سال جاری حدود ۹٠٠ میلیارد تومان کالا خریداری کرده که بیش از ۶۵٠ میلیارد تومان آن از شرکت های دانش بنیان بود.
وی‌ همچنین عنوان کرد: حدود ۹٠٠ میلیارد تومان قرارداد خرید کالا منعقد شد، و ۲٠٠ میلیارد تومان خرید اموال مستهلک و در مجموع حدود ۲ هزار میلیارد تومان کالا خریداری شده است.
کمالی رسیدگی به خانواده کارکنان شرکت را یک  اولویت مهم برشمرد و گفت: در شرکت ۶ هزار و ۲۰۰ پرسنل با قرارداد های مختلف مشغول به کار هستند که ۳ هزار و ۵۵۰ نفر از آنها نیروی رسمی هستند.
در ادامه نشست حسینی رئیس روابط عمومی شرکت نفت و گاز گچساران، با اشاره به سختی فراوان کار در مناطق نفت خیز، رسیدگی به خانواده کارکنان  را یک اولویت عنوان کرد و گفت: کسانی که در میدان های عملیاتی کار می‌کنند هر دغدغه ای هم داشته باشند، باید با تمرکز کار کنند تا در زمینه تولید خللی پیش نیاید.
وی امنیت تولید پایدار و  رسیدگی به زندگی و نیازهای اجتماعی را از دیگر اولویت های شرکت عنوان کرد و گفت: کسانی که نفت از زیر پای آنها استخراج می‌شود باید مورد توجه قرار گیرند.
وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۲٠٠ فقره از درخواست‌های پیرامونی خود را با حدود ۱۸٠ میلیارد تومان اعتبار اجابت کرده ایم.
وی ادامه داد: اولین استودیوی مرکز پخش زنده و تولید صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کلنگ زنی شد تا بصورت مستقل تولید محتوا داشته باشیم.
در طی بازدید از تاسیسات مهندس امین پور رئیس بهره برداری گچساران چهار اظهار کرد: یکی از واحدهای مهم شرکت نفت و گاز گچساران است که گاز مصرفی واحدهای صنعتی مجاور در این مرکز تولید می شود.
وی در ادامه گفت: اطلاعات مربوط به هر چاه مدام به روز رسانی می شوند. این اطلاعات امکان بررسی،مداوم وضعیت چاه را به وجود آورده و توانایی میزان تولید آن را مشخص می سازد.
امین پور تولید نفت شیرین، نفت شور و نفت حاوی گاز را فعالیت عمده شرکت نفت و گاز گچساران عنوان کرد و افزود: این موارد از خطوط مختلف وارد سیستم شده و طی فرآیند هایی شوری و گاز اضافه نفت تصفیه شده و نفت استاندارد جهت صادرات، از طریق تلمبه خانه گوره به تاسیسات خارک منتقل می شود.
وی در زمینه کنترل آلایندگی گفت: کلیه فعالیت ها و مراحل تولید شرکت به طور مداوم توسط متخصصین بررسی می شود تا میزان آلایندگی به حداقل ممکن برسد.

 

برچسب ها : گچساران صادرات نفت ایران خوزستان