شماره خبر : 31869
منتشر شده در مورخ : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 15:12
دور دوم انتخابات مجلس، حسّاس تر از دور اوّل!

دور دوم انتخابات مجلس، حسّاس تر از دور اوّل!

                             
فردا در 15 استان کشور، 22 حوزه انتخابیه دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برای گزینش 45 نماینده باقیمانده مجلس شورای اسلامی برگزار می شود تا بفضل الهی مجلس دوازدهم با تکمیل نمایندگان این دوره از اوایل خرداد کار خود را شروع کند.
 اگرچه شاید چنین تصوّری وجود دارد که دور اوّل انتخابات مهمتر بوده و رأی دهندگان با شرکت در این مرحله، تکلیف قانونی و شرعی خود را به انجام رسانده اند لیکن باید گفت که دور دوم انتخابات به جهاتی از حسّاسیت بیشتر برخوردار بوده و در حوزه هائی که انتخابات به دور دوم کشیده می شود مردم باید با جدّیت و دقّتی مضاعف در صحنه شناخت و انتخاب نامزدهای اصلح شرکت نمایند تا بتوان گفت تکلیف خود را در قبال سرنوشت خود و کشور به اتمام رسانده اند چرا که اولاً تا دور دوم انتخابات در این حوزه ها انجام نشود کار مشارکت مردم در این صحنهِ سرنوشت ساز کامل نشده و ثانیاً با توجّه به فشرده تر شدن رقابت انتخاباتی در این مرحله و سخت تر شدن تشخیص اصلح از بین نامزدهای باقیمانده، وظیفه اصلی رأی دهندگان، یعنی انتخاب اصلح، مشکل تر از دور اوّل بوده و به مطالعه و رایزنیهای بیشتری نیاز دارد و اینهمه بدان جهت است که مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیتی ویژه ای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها و برنامه ریزی ها است. ‌
مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان  اساسی نظام و نماد اصلی حضور و مشارکت واقعی مردم در سرنوشت کشور است. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رحمت ... علیه مجلس را در رأس امور می دانستند و از نمایندگان می خواستند تا برای همه کشور معلّم اخلاق باشند و مجلس را به معبدی منزّه از اعمال و گفتگوهای دوران طاغوت تبدیل کنند. و رهبر معظّم انقلاب نیز مجلس را به معنی حقیقی کلمه مظهر اراده و حاکمیت مردم می دانند که با مصوبات خود سرنوشت کشور را تعیین می کند.‌قانون اساسی هم، وظیفه قانون گذاری و برنامه ریزی و نیز نظارت همه جانبه بر دستگاه های اجرائی و بر اجرای برنامه ها و مصوبات قانونی را به عهده نمایندگان مجلس گذاشته و برای انجام این وظایف خطیر، همه گونه اختیارات به آنها داده است. مردم نیز به درستی، هر قوّت و ضعف را در قوانین و مقررات و برنامه ریزی های توسعه کشور و نیز هر گونه صلاح و فساد را در مسئولین و دستگاه های اجرائی که همگی تحت نظارت مجلس قرار دارند، از چشم نمایندگان مجلس می بینند. ‌بنابراین جادارد که مردم از هر وسیله ای برای شناخت بهترین افراد راه یافته به دور دوم استفاده کنند و در نهایت افراد مؤمن و انقلابی را به مجلس بفرستند که با داشتن خصوصیاتی همچون: بصیرت ، دلسوزی، شجاعت، تخصص بالا در یک یا چند رشته، آشنا به مسائل سیاسی و اداره امور کشور، عدم وابستگی به مراکز قدرت و ثروت، دشمن شناسی و مانند آن بتوانند از عهده انجام وظایف  بسیار سنگین نمایندگی مجلس برآیند و این میسّر نمی شود مگر اینکه رأی دهندگان ضمن استفاده از تجارب خود در انتخابات های گذشته و بهره گیری از نظرات مشورتی صاحب نظران متعهّد و دیندار، با شکافتن امواج گمراه کننده تبلیغات انتخاباتی و کنار نهادن احساسات قومی و جناحی، به انتخاب شایسته ترین افراد برای پذیرش مسئولیت حسّاس و مهم نمایندگی مجلس کمک کنند. ‌ ان شاء ... .
موسوی زاده



 

برچسب ها : دور دوم انتخابات مجلس مجلس انتخابات