شماره خبر : 32265
منتشر شده در مورخ : ۴ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 0:38
آزادی خرمشهر؛ الگوی عزتمداری ملّت ایران

آزادی خرمشهر؛ الگوی عزتمداری ملّت ایران

                                        
اگرچه هنوز جهان در تکانه شهادت رئیس جمهور محبوب ملّت ایران و حامی بزرگ نهضت مقاومت ضدصهیونیستی و دیگر شهدای گرانقدر همراه ایشان قرار دارد و قلم جز به بحث پیرامون این حادثه نمی چرخد لیکن نباید از یاد برد که امروز، سوم خرداد، سالگرد واقعه ای است که ملّت قهرمان ایران بدلایل گوناگون هیچگاه آن را فراموش نمی کند. آری امروز سالروز برجسته ترین حادثه دفاع مقدّس، یعنی روز آزادی خرمشهر عزیز بدست بزرگمردانی است که همچون آیت ... دکتر رئیسی و دکتر امیرعبدالهیان و دیگر شهدای خدمت جان عزیز خود را بر سر پیمانی که به با خدا و مردم بسته بودند نهادند.
خرمشهر به دلیل موقعیت ویژه اش سرگذشت پرفراز و نشیبی داشته و بارها مورد حمله و تجاوز بیگانگان قرار گرفته که آخرین آن حمله صدام عفلقی به نیابت از استکبار جهانی بود که اگرچه در ابتدا با مقاومت اندک مدافعان غیرتمند شهر، ارتش سراپا مسلحش 34 روز پشت دروازه های شهر با حقارت باقی ماند امّا پس از خیانت های بنی صدر و شهادت مدافعین شهر توانست به خرمشهر وارد شود و 575 روز آن را در تصرف خود نگه دارد. پس از اشغال شهر، ملّت ایران در برابر جدایی خرمشهر از میهن اسلامی بی‌تفاوت نماندند به یاری خدا توانستند این شهر آسمانی را آزاد کنند.
 فاتحان خرمشهر، به‌ویژه فرماندهان عملیات بیت‌المقدّس که در آزادی این شهر مقاوم و مظلوم مشارکت داشته و جزئیات طراحی و اجرای طولانی مدّت و پیچیده این عملیات را شاهد بوده اند، در خاطرات خود عمق معنای این کلام آسمانی امام راحل رحمت ... علیه را که: "خرمشهر را خدا آزاد کرد"، آشکار کرده اند و معلوم داشته اند که در جریان این عملیات، حقایقی آشکار و نتایجی حاصل گردید که به عنوان مستحکم‌ترین سنگ زیربنای تاریخ عزتمداری جدید ملتمان می تواند برای همیشه به کار گرفته شود. برخی از این حقایق به این قرارند: اوج همبستگی و اقتدار ملّی در مقابله با دشمنان، جلوه های ناب از نصرت الهی، برتری فرهنگ ایثار و مقاومت بر قدرت نظامی، شکست ناپذیری در سایه توکّل به خداوند، عمل به تکلیف و اطاعت از ولی فقیه و احیاء موج افتخار و خودباوری در کشور که نتایجی چون پدید آمدن تحولات اساسی و سازنده در سیاست‌های نظامی کشور، واقع‌بینانه‌تر شدن نگرش جهان نسبت به توانائی‌های ایران و انقلاب اسلامی، تجدید نظر بسیاری از کشورها در مورد برقراری ارتباط با ایران، یأس رژیم صدّام از دستیابی به اهداف تجاوزکارانه‌اش در ایران، تزلزل آشکار در قوای نظامی دشمن برای ادامه جنگ، افزایش تلاش هم‌پیمانان عراق و سازمان ملل برای جلب رضایت ایران و نجات رژیم بعثی و مانند آن ببار آورد و به افزایش اقتدار نظام اسلامی منجر گردید. آنچه حماسه آزادی خرمشهر را به مهمترین رویداد تاریخ معاصر تبدیل کرده و تجارب به دست آمده از آن را ارزش جاودانه بخشیده این است که به فرموده امام راحل رحمت ... علیه، فتح خرمشهر فتح خاک نبود، بلکه فتح ارزش‌های اسلامی بود و به کارگیری این تجارب ارزشمند و بهره گیری از آنها بود که بزرگمردانی چون شهید آیت ... رئیسی و یارانش توانستند در مدتی کمتر از سه سال به چنان خدماتی توفیق یابند که برای همیشه نامشان را در تاریخ پرافتخار ایران اسلامی جاویدان کرد و در مراسم تشییع و تدفینش  آن واکنش بی نظیر را از سوی ملّت ایران موجب گردد.
 با درود به روان پاک شهیدان و ایثارگران راه آزادی خرمشهر و امام شهیدان و شهیدان اخیر راه خدمت به ملّت ایران، و با آرزوی تداوم همیشگی راه آنان، سوم خرداد سالروز این فتح الفتوح را به هم میهنان عزیز تبریک می گویئم.  
موسوی زاده

 

برچسب ها : آزادی خرمشهر خرمشهر خوزستان ایران