شماره خبر : 32512
منتشر شده در مورخ : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 11:19
به منظور کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر/ سومین مرکز «ایراپن» در غرب اهواز راه‌اندازی شد

به منظور کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر/ سومین مرکز «ایراپن» در غرب اهواز راه‌اندازی شد

 

 سرپرست واحد بیماری‌های غیرواگیر ستاد مرکز بهداشت غرب اهواز از راه‌اندازی سومین مرکز «ایراپن» در حوزه غرب اهواز با هدف شناسایی و ثبت افراد مشکوک یا مبتلا، ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه‌های بهداشت و سامان‌دهی درمان و مراقبت مناسب آنان خبر داد.

مصطفی جیبا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به راه‌اندازی سومین مرکز ایراپن در حوزه غرب اهواز گفت: نتایج بررسی‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که چهار بیماری غیرواگیر مهم شامل بیماری قلبی و سکته، سرطان، بیمـاری مزمن تنفسی و دیابت، سالانه مسئول ۲۸ میلیون مرگ هستند.

وی تصریح کرد: این بیماری‌ها بـزرگتـرین سـهم را در بـار بیمـاری‌هـای غیرواگیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط دارند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش‌بینی می‌کند در ۱۰ سـال آینده، بیشترین افزایش در مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و دیابت، در کـشورهای در حال توسعه رخ خواهد داد.

جیبا با اشاره به اینکه این چهار بیماری، به ویژه بیماری قلبی عروقی، همراه با چهار عامل خطر رفتاری شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مـصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند، افزود: به همین دلیـل سـازمان جهـانی بهداشـت کنترل این بیماری‌ها و عوامل خطر زمینه‌ساز آن‌ها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

وی افزود: کلیدی‌ترین توصیه سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها این است که از نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی بهره برد ( PHC Now More Than Ever) و برای موفقیت در این مسیر نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی به سمت این بیماری‌ها جهت داده شوند و به نحو شایسته‌ای تقویت شوند.

سرپرست واحد بیماری‌های غیرواگیر ستاد مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در زمینه جهت‌دهی و تقویت و ارتقای پاسخگویی مراقبت‌های بهداشتی ( Enable health systems to respond  ) در ادامه برنامه تحول ساختاری در نظام بهداشتی، برنامه ایراپن طراحی شده است. در این برنامه، هدف شناسایی و ثبت افراد مشکوک یا مبتلا، سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه‌های  بهداشت، ساماندهی درمان و مراقبت مناسب آنان  است.

وی بیان کرد: در راستای پیشبرد اهداف سازمان جهانی بهداشت، مرکز بهداشت غرب اهواز علاوه بر مراکز ایراپن فعال (مرکز شماره ۴ و مرکز شماره ۱۰) اقدام به راه‌اندازی مرکز ایراپن در مرکز جامع خدمات شماره ۱۵ کرده است، راه‌اندازی این مرکز با حضور جمعی از کارشناسان مرکز بهداشت استان خوزستان و پرسنل مرکز غرب اهواز انجام شد.

 

برچسب ها : اهواز بهداشت بيماريهاي غيرواگير سومین مرکز ایراپن