شماره خبر : 32879
منتشر شده در مورخ : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 19:9
آغاز حج اکبر با وقوف در صحرای عرفات!

آغاز حج اکبر با وقوف در صحرای عرفات!

          
امسال نیز همچون بسیاری از سالهای گذشته ماه ذیحجّه در عربستان در مقایسه با کشور ایران و بسیاری از کشورهای دیگر یک روز زودتر آغاز شده و لذا امروز در سرزمین وحی روز عرفه است و لذا زائران بیت ... الحرام از روز گذشته بتدریج خود را به صحرای پر راز و رمز عرفات رسانده اند تا بتوانند از ظهر امروز وقوف نیم روزه در عرفاترا به عنوان اولین مرحله از حجّ اکبر بجا آورند و با طی این مرحله که همانطور که از نامش پیداست مرحله شناخت است شایستگی لازم را برای طی دیگر مراحل حج پیدا کنند.  
مناسک حجّ در یک نگاه کلّی حرکتی ابراهیم وار برای طرد شیطان و گذشتن از خواسته های خود و سلوکی آگاهانه برای رسیدن به قرب الهی است. در این مناسک انسان با رها کردن تعلّقات دنیوی، به دریای بیکران انسانهائی که جز لبیک بر زبان ندارند می پیوندد تا آمادگی خود را برای مشارکت در حرکتی جهانی برعلیه شرک و کفر و بیداد اعلام کند و روز عرفه اوّلین و شاید مهمترین مرحله این مناسک است، روز توبه و استغفار که اگر چه در شمار اعیاد اسلامی نیامده، امّا روز بسیار بزرگی است، زیرا خداوند بندگان را فرا خوانده است تا همه‌ی آنچه را که نیاز دارند و مهمترین آن کسب رضای اوست به آنان عطا فرماید ، شاید بدین جهت است که روز عرفه را همان حجّ اکبرِ مذکور در قرآن دانسته اند و پیامبر گرامی اسلام نیز فرموده اند‌: "الحج عرفه"یعنی حج همان عرفه است و هر آنچه از حج انتظار می‌رود باید در عرفه بدست آید.
البته بهره گیری از روز پرفضیلت عرفه به حجّاج اختصاص ندارد و همه مسلمانان در هر نقطه عالم می توانند در این روز از پیشگاه پروردگار طلب آمرزش و رستگاری کنند و همانند حاضرین در صحرای عرفات امید اجابت داشته باشند ، همچنانکه روایت شده است که خداوند در روز عرفه قبل از توجّه به سرزمین عرفات به زوّار حضرت سیدالشهداء علیه السّلام توجّه می کند. تنها موجودی و آورده‌ِ بندگان در روز عرفه اشک و دعاست اما در چنین روز بزرگی باید آداب دعا را نیکو به جای آورد و در خواست‌هائی در خور عظمت پروردگار داشت لذا بهترین کار، بهره‌گیری از رهنمودهای معصومین علیهم‌‌السّلام است که راه گفتگو با خالق متعال و شیوه درخواست از او را بهتر از همه می دانند و شیعیان مفتخرند که در این روز دعای عرفه حضرت سیدالّشهداء علیه‌السلام را می خوانند که راز و نیاز آن امام بزرگوار با پروردگار در جبل‌‌الرحمه‌ِ صحرای عرفات در روز عرفه بوده و دایره‌المعارفی است در حمد خداوند و تجدید میثاق با او و خودشناسی و خدا‌شناسی و ذکر نعمت‌های الهی و نحوه شکر بر این نعمت‌ها و اظهار عجز در شکر‌گزاری کامل و ذکر نیازهای متعالی و درخواست تکامل و مانند آن.
در آستانه روز پرفضیلت عرفه، توفیق درک حقیقت این روز و کسب مغفرت الهی را برای همه عزیزان و اجابت دعاهای تمام مؤمنان و پیروزی نیروهای مقاومت بر صهیونیسم و کفر جهانی را از خداوند مسئلت داریم و امیدواریم که با آزادی سرزمین وحی از سلطه وهابیون سرسپرده استکبار شاهد برگزاری کامل حج ابراهیمی و بهره برداری کامل مسلمانان از این اجتماع عظیم سالانه باشیم. ان شاء ... .

موسوی زاده

 

برچسب ها : حج صحرای عرفات روز عرفه حج تمتع