شماره خبر : 32901
منتشر شده در مورخ : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 11:14
نظارت دامپزشکی خوزستان بر عرضه و کشتار بهداشتی و شرعی دام

نظارت دامپزشکی خوزستان بر عرضه و کشتار بهداشتی و شرعی دام

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از نظارت ۹۲ گروه دامپزشکی در استان بر عرضه و کشتار بهداشتی و شرعی دام در عید سعید قربان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،ناصر عسکری فرد با اشاره با اجرای طرح ویژه نظارت بهداشتی و شرعی اداره کل دامپزشکی خوزستان در عید سعید قربان گفت: در روز عید سعید قربان ۹۲ گروه نظارتی شامل ۴۸ گروه ثابت و ۴۴ گروه سیار دامپزشکی با آمادگی کامل، وظیفه نظارت بهداشتی و شرعی بر عرضه و ذبح دام‌های قربانی در جایگاه‌های ذبح و کشتارگاه‌های استان را انجام خواهند داد.

وی افزود: در این طرح ویژه ۱۵۷ کارشناس دامپزشکی و ناظر شرعی از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بعدازظهر بصورت تمام وقت و رایگان، کار نظارت بهداشتی و شرعی بر عرضه و ذبح دام‌های قربانی در سطح استان به منظور اطمینان از سلامت دام و حلیت ذبح آن را انجام می‌دهند.

عسکری فرد درخصوص ویژگی‌های دام سالم می‌گوید: شهروندان در موقع خرید دام توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال بوده، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و مرطوب باشد و دام فاقد کنه و فاقد علایم بیماری از قبیل لاغری مفرط، لنگش، ترشحات چرکی از چشم و بینی، اسهال و... باشد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع بیماری مشترک میان انسان و حیوان، ادامه داد:  شهروندان از قربانی و کشتار دام در حیاط منازل، پارکینگ آپارتمان و خیابان‌ها در روز عید قربان خودداری کنند و با توجه به آمادگی کامل کشتارگاه‌های دام برای ذبح رایگان، کشتار و قربانی کردن دام را در کشتارگاه‌ها زیر نظر دامپزشکی انجام دهند، همچنین جهت جلوگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لازم است گوشت و آلایش دام قربانی، حداقل به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس منجمد یا پخته شود.

وی در پایان تاکید کرد: شهروندان برای حضور بازرسان بهداشتی و شرعی در محل کشتار، در شهرستان‌ها با اداره دامپزشکی شهرستان خود تماس حاصل بگیرند، همچنین شماره تماس ۰۶۱۳۳۳۶۱۳۵۳ داخلی ۲۰۸ در اداره کل دامپزشکی استان برای پاسخگویی به کلیه تماس‌های هم استانی‌های عزیز از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بعدازظهر روز عید قربان فعال است.

برچسب ها : کشتار بهداشتی و شرعی دام دامپزشکی خوزستان