شماره خبر : 33596
منتشر شده در مورخ : ۳۱ تیر ۱۴۰۳
ساعت : 14:10
کشت چای ترش در ۱۳۰ هکتار از مزارع خوزستان

کشت چای ترش در ۱۳۰ هکتار از مزارع خوزستان


معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سطح کشت چای ترش در مزارع استان را ۱۳۰ هکتار اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد حسنی‌نسب با بیان اینکه امسال چای ترش در سطح ۱۳۰ هکتار از مزارع شهرستان‌های مختلف استان کشت شده است، گفت: بیشترین سطح زیرکشت چای ترش در شهرستان‌های کارون، شادگان و آبادان است و پیش بینی می‌شود ۱۰۰ تن چای ترش در پاییز امسال از مزارع استان برداشت شود، البته در صورتی که کشاورزان، اصولی مانند تاریخ کشت بهینه، تراکم و آرایش کشت مناسب و تغذیه متعادل را رعایت کنند، میزان تولید، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
وی می‌گوید: در حال حاضر با توجه به نیاز بازار داخلی، تمام تولید محصول چای ترش مصرف داخلی دارد.
چای ترش در خوزستان گیاهی یک ساله و شاخه دار است و این گیاه حدود ۶۴ تا ۳۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که از قسمت‌های خشک شده کاسبرگ گیاه که به رنگ قرمز پر رنگ است و طعمی ترش و شیرین دارد به عنوان نوشیدنی سرد و گرم استفاده می‌شود.
این گیاه از طریق بذر و به‌طور مستقیم کشت شده و در طول تابستان رشد رویشی خود را طی می‌کند و بهترین تاریخ کشت آن در خوزستان اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه (بلافاصله پس از برداشت گندم) است که در اوایل مهرماه با کاهش دما وارد فاز زایشی شده و غنچه‌های گل ظاهر می‌شود و پس از شکفته شدن تا زمان برداشت کاسبرگ شروع به حجیم شدن می‌کند.
کشت و تولید این گیاه علاوه بر داشتن خواص درمانی بالا و استفاده عمده آن به صورت دم‌نوش، در صنایع غذایی، کاغذ سازی و… هم کاربرد دارد.
دم‌نوش این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرامش دهنده است.
سال گذشته حدود ۸۰ تن چای ترش از مزارع خوزستان برداشت شد.
 
 
 

 

برچسب ها : کشت چای ترش مزارع خوزستان چای ترش خوزستان