شماره خبر : 33646
منتشر شده در مورخ : ۱ مرداد ۱۴۰۳
ساعت : 16:21
کابوس طوفانهای گرد و غبار در استان نزدیک است!؟

کابوس طوفانهای گرد و غبار در استان نزدیک است!؟

                                  
یکی دیگر از اقدامات اساسی دولت مردمی شهید آیت ... رئیسی برای حل مشکلات کشور، فعال کردن دیپلماسی محیط زیست برای مقابله با پدیده خسارتبار طوفان گرد و غبار بود که با تشکیل اوّلین اجلاس منطقه ای وزیران محیط زیست کشورهای منطقه در 21 تیرماه 1401 در تهران کلید خورد و سازمان ملل نیز این روز را به عنوان "روز مقابله با طوفانهای گرد و غبار" در تقویم بین المللی به ثبت رساند. قابل ذکر است که برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با طوفانهای گرد و غبار در استان خوزستان که همیشه بیشترین آسیب را از این پدیده متحمّل می شود بدلیل بالا رفتن شدّت گرما در همان روز میسّر نگردید و این مراسم با یک هفته تأخیر برگزار شد.
نزدیک 20 سال است که استان ما و بدنبال آن برخی استانهای مجاور، با پدیده ریزگردها و گردوغبار دست بگریبان اند، بلای مستمری که به جان و مال مردم و اقتصاد کشور لطمه می زند و علیرغم اینکه بارها از وجود راه حل برای نجات از این فاجعه سخن گفته شده و قطعاً راه حلهای علمی برای رهائی از این پدیده وجود دارد، امّا در عمل هنوز مردم گرفتار آن هستند. این پدیده شوم که با بی عملی یا کم توجّهی های گذشته به بلائی مستمر تبدیل شده و در چرخه اقتصاد، سلامت و بهداشت عمومی و فردی نیز مشکلات زیادی را بوجود آورده، به عامل مهمی جهت تهی شدن استان از نخبگان و کارآفرینان و سرمایه گذاران تبدیل شده است. اگرچه این پدیده بدلیل بی توجهی های صورت گرفته در مبارزه با آن به کابوس و هیولای وحشتناکی در اذهان مردم استان تبدیل شده امّا از آنجا که از بدو استقرار دولت سیزدهم و بخصوص عنایت خاص شهید رئیسی رئیس دولت،مبارزه با طوفانهای گرد و غبار در اولویت قرار گرفته و به آن اهمیت بین المللی داده شده، اکنون با اقداماتی که در داخل و با استفاده از امکانات داخلی صورت گرفته و با جلب توجّه دیگر کشورها و از جمله کشورهای همسایه و کشورهای منشأ تولید گرد و غبار و بالاخره با بین المللی کردن مسأله این امیدواری بوجود آمده که کابوس هیولای ریزگردها و طوفانهای گرد و غبار کم کم اذهان مردم را ترک کند و علاوه بر بازگشت آرامش به مردم، بفضل الهی خسارات بیشمار مادی و معنوی ناشی از این پدیده به حداقل برسد.
ناگفته نماند که امسال در مراسم مورد اشارهِ بزرگداشت روز مقابله با طوفانهای گرد و غبار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن اشاره به زیانهای مادی و معنوی بسیاری که این پدیده بر استان تحمیل کرده از اقداماتی سخن گفت که با اجرای آن قرار است این پدیده مهار شود امّا توفیق در این مسأله را مستلزم همکاری همه دستگاههای اجرائی دانست که در طرحهای مبارزه با آلودگی هوا، قانون آنها را موظف به انجام تعهداتی دانسته است. بر مبنای گزارش این مقام مسئول، وظایف، طرح ها، و پروژه های مقابله با گرد و غبار دستگاههای اجرائی به تفکیک در طرح جامع مقابله با گرد و غبار تعیین شده و پیگیری و نظارت بر اجرای آنها نیز در استان انجام شده و شیوه نامه ملاحظات محیط زیستی توسعه و بهره برداری از معادن نیز به کلیه معادن و کارخانجات تولیدی ابلاغ گردیده و به این ترتیب جای امیدواری است که در صورت جدیت مدیریتی، با انجام این تمهیدات و اجرای این شیوه نامه ها کار مقابله با این پدیده زیانبار با موفقیت کامل همراه شود. ان شاء ... .
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : گرد و غبار استان خوزستان دولت