آرزوی محال قطار شهری اهواز، محقّق می شود؟
سرپرست سازمان قطار شهری اهواز، بتازگی وعده ارائه خبرهای خوش به مردم در خصوص انعقاد تفاهمنامه ساخت و تکمیل بخشی از قطار شهری اهواز را داده است تا بعد از 23 سال وعده خلافیهای مکرّر مقامات پیشین و توقف 7 ساله طرح به دلیل اختلافات شهرداری و پیمانکار، امید دوباره ای برای راه اندازی طرحی که گفته می شود پس از سالها راه اندای تنها 28 درصد پیشرفت داشته، بوجود آید.
داستان تاسیس قطار شهری برای کلانشهرهای کشور از آنجا آغاز شد که پس از راه اندازی این وسیله نقلیه عمومی در تهران در سال ۱۳۷۷و آشکار شدن مزایای بیشمار آن در جابجائی سریع و آسان مسافران با کمترین آلودگی و تاخیر، در سال ۱۳۸۱ تاسیس قطار شهری در ۵ مرکز استان؛ شامل مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و کرج که دارای جمعیت زیاد و ترافیک سنگین بودند مورد تایید قرار گرفت و در حالیکه کلانشهر اهواز شرایط لازم برای قرار گرفتن در این مصوبه را دارا بود و از مدتها قبل نیز استانداری این استان و شهرداری اهواز پیگیر قضیه و افزودن ساختاری در شهرداری اهواز جهت ایجاد قطار شهری بوده و در این مورد مطالعات و اقداماتی نیز انجام داده بودند، متاسفانه در مصوبه مورد اشاره به این کلانشهر بی اعتنائی شد و تنها بهنگام تصویب طرح در مجلس بدلیل اعتراض و استدلال نمایندگان خوزستان، اهواز نیز برای تاسیس قطار شهری در مصوّبه گنجانده شد لیکن علیرغم پیش بینی تأمین اعتبار ساخت قطارهای شهری از منابع داخلی(دولت) برای ۵ کلانشهر اولیه، تامین هزینه برای کلانشهر اهواز به دریافت وام از بانکهای خارجی(فاینانس) مشروط شد که از همین جا مشکلات تأمین اعتبار آن آغاز گردید.
اینک، 22 سال پس از تأسیس سازمان قطار شهری در شهرداری اهواز و 18 سال پس از ابلاغ مصوبه ایجاد قطار شهری در 6 کلانشهر کشور و در حالیکه در غالب کلانشهرهای مورد اشاره این وسیلهِ تردد عمومی به بهره برداری رسیده و مردم از آن استفاده می کنند و هر از چند ماه از افتتاح ایستگاههای جدید و توسعه قطار شهری و افزودن واگنهای تازه در این کلانشهرها خبر می رسد، قطار شهری اهواز پس از فراز و نشیبهای حیرت آور و در حالی که مسئولین ذیربط این طرح در اغلب مقاطع پیگیرانه به دنبال تکمیل آن بوده اند تا مدتها بدلیل طرح دعوای شهرداری و پیمانکار در مراجع قضائی و توقف کار، پیشرفت آن متوقف شده بود و به جهت مشکلات تأمین ارز که گویا هیچگاه حل نشد، کشدار شدن زمان اجرای طرح قابل پیش بینی بود و علیرغم وجود کارشناسان کارآمد در مجموعه استان که می توانستند به اجرای طرح سرعت به بخشند اجرای طرح بدرازا کشید و اینک با توجّه به نیاز شدید این کلانشهر به چنین سامانه ای، بنظر می رسد که با خلع ید قانونی از پیمانکار شرایط لازم برای آغاز دوباره و سریعتر اجرای طرح فراهم شده و با عزم جدی شورای شهر، استانداری و شهرداری برای اجرای طرح، اگر دولت به وعده های خود در تأمین اعتبار جهت اجرای این طرح عمل کند، براساس گزارش سرپرست قطار شهری اهواز می توان امیدوار بود که اهواز نیز همچون دیگر کلانشهرهای مورد بحث بتواند بزودی از نعمت این سامانه حمل و نقلی برخوردار شده و از مزایای آن بهره مند گردد. ان شاء ... .
موسوی زاده
برچسب ها : قطار شهری اهواز قطار شهری اهواز خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند