شماره خبر : 34430
منتشر شده در مورخ : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
ساعت : 22:16
نقش بی بدیل نمایندگان مجلس در تدوین و اجرای سالم بودجه!

نقش بی بدیل نمایندگان مجلس در تدوین و اجرای سالم بودجه!

                            
اداره امور کشور توسط دستگاههای اجرائی در طول یک سال براساس قانون بودجه صورت می گیرد که خود بنوعی بخشی از قانون 5 ساله توسعه و چشم انداز 20 ساله را تشکیل می دهد امّا واقعیت این است که گاهی مشاهده شده که همین قانون با چانه زنی از مسیر خود منحرف شده و گاهی اعتراض بعضی نمایندگان دلسوز و هوشیار مجلس را نیز بدنبال داشته است که این مسأله در مورد زیان استان خوزستان و اعتراض نمایندگان و یا مقامات مسئول بارها مصداق داشته است لیکن از آنجا که در غالب موارد این نمایندگان از چگونگی سیر تنظیم بودجه و جزئیات آن و نحوه جابجائی اعتبارات جا می مانده و در برابر عمل انجام شده و بعضاً غیرقابل جبران قرار می گرفته اند، در بسیاری از موارد اعتراضشان بجائی نمی رسیده است.
از آنجا که شکل گیری بودجه سالیانه از شهرستانها شروع و در مراکز استانها توسط شورای برنامه ریزی استان تلفیق و نهائی می شود و سپس در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تهران نهائی شده و به برای تصویب بصورت لایحه به هیئت دولت برده می شود لذا برای اینکه نمایندگان مجلس براین بودجه اشراف پیدا کنند تا در موقع لازم بتوانند بخوبی از منافع استان دفاع کنند ضروری است که نمایندگان استان از آغاز حرکت تهیه بودجه در بخشها و شهرستانها و سپس در مر کز استان ولو بصورت شرکت نماینده مجمع نمایندگان در جلسات بحث و مذاکره، حضور فعّال داشته باشند تا با اطلاع کامل از جزئیات و شأن نزول پیشنهادات استان در بودجه، با دست پر و اطلاعات کافی بتوانند مانع انحراف بودجه و تأثیرگذاری متنفذین استانهای باصطلاح نورچشمی بر بودجه شده و پایمال شدن حقوق استان در برنامه سالیانه کشور شوند.
علاوه بر آنچه گفته شد، در گزارشات مربوط به نتیجهِ اجرای قانون بودجه(تفریغ بودجه) که هر ساله توسط دیوان محاسبات ارائه می شود نیز بارها شاهد انحراف بودجه و جابجا شدن اعتبارات، که اخلال آشکار در برنامه توسعه کشور و انحراف از اهداف برنامه است، بوده ایم همچنانکه در گزارش تفریغ بودجهِ کل کشور در بعضی سالها، دیوان محاسبات مجلس از تخلّف هزاران میلیارد تومانی در اجرای بودجه پرده برمی داشته و یا فلان وزیر از ظلمهائی که بهنگام تخصیص بودجه به استانهای محروم و لابد اختصاص سهم آنها به استانهای نورچشمی براثر فشار متنفذین سخن می گفته که اینهمه، از ضعف قانون و عملی بودن احتمال گستاخی مجریان در اعمال سلائق شخصی و زیرپا گذاشتن قانون حکایت داشته است.
با پذیرش این واقعیتهای تلخ تنها راهی که برای جلوگیری از اعمال نفوذ در تدوین بودجهِ کشور و تخلّف در اجرای صحیح آن باقی می ماند همانطور که بارها گفته شده، مشارکت فعّال و مؤثّر همه نمایندگان بهنگام بررسی لایحهِ بودجه در مراحل اولیه تدوین لایحه بودجه در دولت و سپس رسیدگی به آن در مجلس است و اینک که مقدمات تدوین بودجه عمومی سال 1404 کل کشور  در شرف تدوین است از نمایندگان استان خوزستان که استانشان بارها از نحوه تنظیم و انحراف در اجرای بودجه زیان دیده انتظار می رود که از این برههِ حسّاس استفاده کنند تا بجای زحمت توسّلات بعدی به این و آن و دادن زور خود به التماس، هم مانع تصویب بودجه ای ناعادلانه شوند و هم راهی برای اعمال سلیقه در اجرای آن و منحرف کردن برنامه سالانهِ کشور از اهداف تعیین شده باقی نگذارند. ان شاء ... .
موسوی زاده



 

برچسب ها : نمایندگان مجلس مجلس بودجه