شماره خبر : 34923
منتشر شده در مورخ : ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
ساعت : 15:6
دو قهرمان عرصه بیدارگری!

دو قهرمان عرصه بیدارگری!

    
 
18 و 19 شهریورماه سالگرد رحلت جلال آل احمد و آیت ... طالقانی است، دو تن که از نام آوران عرصه آگاهی بخشی و مبارزان راه استقلال و آزادی و رهائی کشور و ملّت ایران از سلطه استبداد شاهنشاهی و استعمار امریکائی بودند و در آماده سازی جامعه برای قیام برعلیه استبداد و استعمار نقشی برجسته داشتند. دو مبارزی که هر دو اصالتا از سادات منطقه طالقان، ساکن تهران و از خاندان فقاهت بودند، اما یکی در سلک نویسندگان روشنفکر و دیگری در زمره علما و روحانیون بود.
1-در 18 شهریور ماه 1348، جلال آل احمد معلّم و نویسنده و پژوهشگر فرهنگی در اسالم گیلان چشم از جهان فروبست و ملّت ایران را بسوگ خود نشاند. وی اگرچه به عنوان نویسنده ای برجسته و متعهّد در تاریخ ادبیات مقاومت مطرح است ، امّا بازگشت او به ارزشهای اسلامی و بومی ، پس از فراز و نشیبهای زیاد در زندگی سیاسی و اجتماعی ، درخشانترین فصل زندگی او است ، موضوعی که ضربه ای مهلک به روشنفکران دین ستیز و غربزدهِ مبلغ رژیم دیکتاتوری وارد نمود و ساواک شاه را چنان به او حسّاس کرد که به قول برادرش شمس "اهمیت جلال را نه از هزاران برگ نوشته هایش بلکه از هزاران برگ پرونده ساواکش می توان شناخت."
نمونه هائی از مکاتبات ساواک در مورد جلال آل احمد گویای گرایشات و تلاشهای سیاسی اواخر عمر او و حسّاسیت این سازمان جهنمی نسبت به وی است که هنوز هم به عنوان متهم اصلی قتل این نویسنده مبارز و شجاع مطرح است. جلال که متولد 1302 بود در 18 شهریور 1348 در روستای اسالم گیلان درگذشت و براساس قرائن ، به ویژه مضمون مکاتبات ساواک درباره ایشان، در مرگ وی نمی توان رژیم شاه را بی تأثیر دانست.
2-روز 19 شهریور ماه سالروز درگذشت آیت ... سید محمود طالقانیا است، عالم مبارزی که در جذب ملّت ایران به قیام رهائی بخش منجر به پیروزی انقلاب اسلامی نقش مؤثّری داشت و توسط حضرت امام رحمت‌ ... علیه به عنوان اوّلین امام جمعه پایتخت منصوب شد. آیت ... طالقانی از علمای عاملی بود که بر رشد نهضت اسلامی ایران تاثیر زیاد داشت.   وی علاوه بر مبارزات پیگیر علیه رژیم شاه که به حبس و شکنجه و تبعیدهای مکرر او منجر شد، توانست تعداد زیادی از روشنفکران و تحصیل‌کردگان مسلمانی را که تحت تاثیر پیشرفت علوم در غرب، به برداشتهای دنیایی از دین تمایل پیدا کرده بودند، از سقوط به گرایشات لائیک و تفکرات سکولاریستی در جهت حذف دین از صحنه اجتماع، نجات دهد، کمک او به جمع ‌آوری اعضای مسلمان مانده جبهه ملی در حزبی با گرایشات اسلامی نیز در همین راستا بود.   اگرچه با فوت آن مرحوم، آشکار شد که بعضی از این افراد هیچگاه نتوانسته اند خود را از چنبره خودباختگی در برابر غرب و تفکر مادی رها کنند، اما به هرحال نقش وی در اصلاح تفکرات گروه کثیری از مسلمانان مجذوب غرب که تا قبل از اوج‌گیری نهضت حضرت امام رحمت‌ا...علیه، به مبارزات روشنفکران مسلمان عضو جبهه ملی دل خوش کرده بودند، فراموش‌ناشدنی است.   با درگذشت آیت‌ا... طالقانی در 19 شهریور 1358، متاسفانه انقلاب ما نتوانست از وجود ارزشمند او بهره کافی برد.
موسوی زاده



 

برچسب ها : رحلت جلال آل احمد آیت ... طالقانی