شماره خبر : 35008
منتشر شده در مورخ : ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
ساعت : 10:53
عملکرد چندگانه بازار نوشت افزار!

عملکرد چندگانه بازار نوشت افزار!

                                               

شهریور ماه، اوج خرید نوشت افزار است و خانواده ها درتلاشند تا قبل از شروع سال تحصیلی نیاز فرزندان خود را در این مورد مرتفع کنند. امّا بازار نوشت افزار از بازارهای بسیار حسّاسی است که علاوه بر جنبهِ اقتصادی از ابعاد متنوع فرهنگی و اجتماعی نیز برخوردار است و لذا باید متناسب با اهمیت آن مورد توجّه قرار گیرد.
تا اوایل دهه 90، واردات بیرویه و قاچاق نوشت افزار خارجی سهمی بیشتر از 5 درصد از بازار داخلی نوشت افزار را برای تولیدکنندگان داخلی باقی نگذاشته بود، امّا با اتحاد تولیدکنندگان داخلی این کالا و تشکیل مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی از سال ۱۳۹۱و تصویب قوانین محدود کننده واردات، این نهاد به عنوان یک نهاد فرهنگی و غیرانتفاعی، با تکیه برپشتوانه مردمی خود توانست با حضور مؤثّر در بازار نوشت افزار کشور زمینه ساز و باعث توسعه جریان استفاده از محصولات ایرانی متناسب با فرهنگ بومی شود، امّا با آزاد سازی واردات و سهل انگاری در برخورد با مسأله قاچاق لطمه سنگینی به این بازار وارد شد که با ظهور دولت سیزدهم و رسیدن نسیم حیاتبخش جهاد احیاء کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل به این صنعت، امروزه مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی با عضویت بیش از ۱۰۰ تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی از سراسر کشور، ضمن رساندن سهم تولیدات داخلی در بازار نوشت افزار به بیش از 60 درصد، به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین تشکل‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان نیز به شمار آید. 
اگرچه در بحث نوشت افزار، همانند دیگر تولیدات داخلی حمایت از تولید کننده و ایجاد اشتغال و بطور کلی جنبهِ اقتصادی آن بسیار حائز اهمیت است لیکن این موضوع از زاویه ای دیگر نیز بسیار مهم است و آن توجّه به اثرات فرهنگی عمیقی است که این کالا می تواند بر آینده سازان کشور داشته باشد. همانطور که اشاره شد، تا سال ۱۳۹۳ که با هدف رشد تولید داخل، ورود نوشت افزار، تحت عنوان کالای لوکس ممنوع بود این کالا جز از طریق قاچاق وارد کشور نمی شد، امّا آزاد شدن ورود این کالا در سال ۹۳ علاوه برسرکوب تولید کنندگان داخلی و تعطیلی برخی کارخانجات و بیکاری کارگران آنها، به عاملی جهت تهاجم فرهنگی و القاء فرهنگ بیگانه در بین دانش آموزان تبدیل شد و با وجود حرکتهای خودجوشی که از ناحیهِ تولیدکنندگان متعهّد و نهادهای فرهنگی برای مقابله با این نوع از تهاجم فرهنگی صورت می گرفت، بخش وسیعی از بازار در تصرّف منفعت پرستانی بود که با وارد کردن یا تولید لوازم مزیّن به انواع نمادهای فرهنگ منحط غرب و عرضهِ وسیع آنها در بازار با قیمتهای مناسب، توانستند ذائقه دانش آموزان را دستکاری کنند، بطوریکه با وجود تلاشهای صورت گرفته برای مقابله با این تهاجم فرهنگی، هنوز هم نوشت افزار مزیّن به نمادهای عمدتاً ضدّفرهنگی بیگانه جاذبه خود را برای بعضی از مخاطبین حفظ کرده است.خوشبختانه با اقدامات چند جانبه‌ای که توسط دولت سیزدهم و تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته و بخصوص با همّتی که تولیدکنندگان در بالا بردن کیفیت کالا و قیمت گذاری نسبتاً مناسب و نیز در تزیین این اقلام به نمادهای فرهنگ ایرانی-اسلامی بخرج داده و موجب جذب اکثر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به تولیدات داخلی شده‌اند این امیدواری بوجود آمده است که از یک طرف این صنعت به عاملی جهت افزایش رونق اقتصادی تبدیل گردد و از طرف دیگر با قطع دست سودجویانی که هم راستا با دشمنان از این کالای فرهنگی برای تخریب ارزشهای دینی و ملّی استفاده می کردند، ظرفیت این کالا همچنان برای رشد فرهنگی نسل آینده کشور مورد استفاده قرار گیرد. ان شاء ... .
موسوی زاده
 

برچسب ها : بازار نوشت افزار نوشت افزار اقتصاد