شماره خبر : 35113
منتشر شده در مورخ : ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
ساعت : 15:17
نتایج آزمون سراسری، معیار سنجش آموزش استان

نتایج آزمون سراسری، معیار سنجش آموزش استان

                                                     
 
اعلام توزیع استانی رتبه های برتر آزمون سراسری مراکز آموزش عالی از عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی در کشور حکایت دارد و بخوبی نشان می دهد که در بسیاری از موارد، برای ورود به دانشگاه و رسیدن به مدارج عالی تحصیلی مکان تحصیل و پول همچنان حرف اوّل را می زند و ظاهراً کسانی که بر همین مبنا برای تحصیل فرزندانشان سرمایه گذاری می کنند توفیق بیشتری در تضمین ورود آنان به دانشگاهها دارند. با اعلام رسمی این نتایج معلوم شده است که از 30 نفر رتبه برتر این آزمون تنها 2 نفر آنان دانش آموزانی بوده اند که تحصیلات خود را در مدارس دولتی گذرانده اند و لذا از این بررسی  می توان نتیجه گرفت برخلاف شعارهای عدالت آموزشی، در غالب موارد، تنها تحصیل در مدارس غیر دولتیِ استانهای نورچشمی می تواند توفیق دانش آموز را در ورود به دانشگاه تضمین کند و تحصیل در غیر این مدارس و غیر این استانها، مساوی افت تحصیلی و مردودی در آزمون سراسری است که استان خوزستان و مدارس آن در زمره گروه اخیر قرار دارند.
این استان که در زمانی بعلّت فراهم بودن تسهیلات فوق العاده ای چون مسکن سازمانی و امکانات رفاهی و مانند آن، از استانهای معلّم پذیر بود و بسیاری از معلمان خوب کشور خدمت در این استان را ترجیح می دادند، پس از جنگ تحمیلی و خروج تعداد زیادی از نیروهای آموزش و پرورش از این استان و حذف تسهیلات برای معلمین، همواره با کمبود نیروی انسانی روبرو بوده است و این مسأله بعلاوهِ کمبود فضای آموزشی، موجب شده است که این استان با تراکم جمعیت دانش آموزان در کلاسها و در نتیجه افت تحصیلی مواجه باشد.
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان غالباً مسئولین آموزش و پرورش را که بهر حال اولویت نخستشان برگزاری کلاسها است، وادار کرده تا با توجّه به این کمبودها، کلاسها را پرجمعیت تشکیل دهند و طبیعی است که در چنین کلاسهائی معّلم نتواند به اجرای کامل برنامه های آموزشی مصوّب و شناسائی و رشد استعدادهای دانش آموزان موفّق گردد و از سرمایه گذاری بعمل آمده برای تربیت نسل آینده بازدهی مطلوب را بدست آورد. از طرفی برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و جلوگیری از افت تحصیلی و هدر رفت سرمایه گذاریهای بعمل آمده در آموزش و پرورش، بعضاً پیشنهاداتی همچون بکارگبری نیروهای داوطلب از هلال احمر، بسیج، سربازمعلم، نیروهای حق التدریسی و مانند آن داده می شود، امّا ناگفته پیداست که با توجّه به جنبه های بسیار پیچیده تعلیم و تربیت و لزوم بکارگیری روشهای علمی در آموزش و پرورش، استفاده از نیروهای غیرمتخصّص و موقّت، معمولاً کیفیت آموزش را بشدّت کاهش می دهد. از طرفی، جبران این کمبود با استفاده از اضافه کاری معلمین شاغل که به استراحت و وقت کافی برای مطالعه نیاز دارند نیز آسیب رسان و غیر راهگشا بوده و بشکلی دیگر به کیفیت آموزش لطمه می زند. بنابراین لازم است که مقامات استان و نمایندگان مجلس با عنایت به نتایج آزمون سراسری، برای جلوگیری از افت تحصیلی بیشتر دانش آموزان استان علاوه بر پیگیری اصلاح نظام آموزشی و تأمین اعتبارات و رفع کمبودهای تدارکاتی،  دو موضوع تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و توسعه فضای آموزشی بیش از پیش مورد توجّه قرار دهند.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : آزمون سراسری آزمون سراسری1404 کنکور