شماره خبر : 35148
منتشر شده در مورخ : ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
ساعت : 17:37
ایران اسلامی مبتکر تبدیل تهدید اختلاف به فرصت وحدت!

ایران اسلامی مبتکر تبدیل تهدید اختلاف به فرصت وحدت!

                                 
 
امروز، روز 12 ربیع الاوّل، به روایت اهل تسنّن سالروز ولادت گل سرسبد جهان خلقت رسول گرامی اسلام صلی ... علیه و آله و سلّم است و می دانیم که بروایت شیعیان میلاد آن بزرگوار 17 این ماه است و طبیعی است که در طول قرنها این مسأله یکی از موارد اختلاف شیعه و سنی بوده و کج اندیشان و دشمنان اسلام برای جلوگیری از اتحاد مسلمین چه سوء استفاده هائی از این اختلاف که نکرده اند امّا توانائیهای مدیریتی و عاقبت اندیشی شگفت انگیز بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در تبدیل تهدیدها به فرصت ها موجب شد که این وجه اختلاف 1400 ساله بین دو فرقه اسلامیی به یکی از حلقه های مهم اتّحادی بی مانند و مبارک در بین مسلمین تبدیل شود.
 به باور اکثر مورّخین و علمای شیعه سالروز ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام صلی ا…علیه و آله وسلّم، ۱۷ ربیع الاوّل بوده است، امّا اهل تسنّن ۱۲ ربیع الاوّل را روز میلاد آن بزرگوار می دانند و بهمین جهت از صدر اسلام تا کنون یکی از وجوه اختلاف بین شیعه و سنّی همین مسأله بوده است. لیکن ابتکار دوراندیشانۀ امام خمینی رحمت‌ … علیه در جمع این دو روایت و نامگذاری روزهای بین آن دو به نام “هفتهِ وحدت” از وجه اختلافی دیرینه، زمینهِ وحدتی دلنشین فراهم کرد که سالها است کام امّت اسلامی را شیرین کرده و علیرغم دسیسه های تفرقه آفرین دشمنان و تلاش جدّی برخی حکام  ظاهراً مسلمان ولی خود فروخته جهان اسلام برای دامن زدن به اختلاف در دنیای اسلام، این ابتکار توانسته است دستاوردهای ارزنده ای در جهت نزدیکی و هم پشتی مسلمانان و حتّی غیرمسلمانان به یکدیگر داشته باشد. ‌
مسلمانان که راه نجات خود را در بازگشت به هویت اسلامی یافته اند، با چنگ زدن به ریسمان الهی و تمرکز بر آموزه های وحدت آفرین دینی، حول محور برپائی مراسم هفته وحدت، راه هر گونه تفرقه انگیزی و اختلاف افکنی را مسدود می کنند و با گسترش و عمق بخشی به وحدت ملّتهای مسلمان و سایر ملّتها، زمینه ساز تحققِ جهانی عاری از ظلم و ستم خواهند شد. علاوه بر آن تأسیس «مجمع التقریب بین المذاهب» از سوی رهبر معظّم انقلاب نیز زمینه را برای گفت وگوی مستقیم اندیشمندان و صاحب نظران برجسته جهان اسلام هموارتر کرده و همین امر، بویژه برگزاری کنفرانس های سالیانه وحدت اسلامی با شرکت صدها نفر از علما و متفکران مسلمان از دهها کشور جهان توسط این مجمع، موجب شده تا گام های بسیار مهمی در خصوص وحدت عملی جهان اسلام برداشته شود.
امسال نیز با عنایات الهی شاهد برگزاری سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی هستیم که  که با موضوع "همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین" از 24 شهریور شروع شده و تا 31 شهریور ادامه دارد. هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان ونیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است. پیش بینی می شود که این کنفرانس ان شاء ... همچون سالهای گذشته دستاوردهای خوبی در جهت تحکیم وحدت اسلامی برای امّت اسلامی به ارمغان بیاورد.
ضمن عرض تبریک هفتۀ وحدت به مسلمانان و سایر حقیقت طلبان، وحدت همۀ آزادگان جهان را حول محور توحید، از خداوند بزرگ خواستاریم.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : ایران اسلامی وحدت اهل تسنّن