شماره خبر : 35398
منتشر شده در مورخ : ۷ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 19:12
تجلیل از شهدای حافظ جان و مال مردم

تجلیل از شهدای حافظ جان و مال مردم

                                              
اگرچه کوشش ملّت ایران در ابراز حق شناسی نسبت به شهداء فی سبیل ... که جان خود را در راه حفظ ارزشها و میهن اسلامی و آسایش مردم نثار کرده اند زبانزد است امّا از شهدای والامقامی که کمتر از آنان ذکری به میان می آید، آتش نشانان شهیدی هستند که در روز ۷ مهر ۱۳۵۹، وقتی دشمن بعثی با حمله هوائی پالایشگاه عظیم آبادان را به آتش کشید، از شهرهای مختلف برای مهار آتش به آبادان رفتند و با حملهِ هواپیماهای دشمن و بمباران مجدّد پالایشگاه تعداد زیادی از آنان به شهادت رسیدند.
به همین مناسبت در سال ۱۳۷۹ بنا به پیشنهاد ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۷ مهرماه را روز آتش نشانی و ایمنی نامید تا یاد این عزیزان از جان گذشته در تاریخ ایران زنده بماند و به عنوان حق شناسی ملّت، از خود گذشتگی ها و فداکاریهای این آتش نشانان شهید و بسیاری از دیگر آتش نشانان عزیز که در گوشه و کنار کشور با شجاعت مثال زدنی در حفظ جان و مال هموطنان از جان خود مایه گذاشته و می گذارند، مورد تجلیل قرار گیرد.
آتش‌نشانی یا اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است.  این حرفه، مهارتی بسیار فنی است که احتیاج به دوره‌های طولانی چه در زمینه‌های عمومی مانند مقابله با آتش و چه در زمینه‌های تخصصی مانند عملیات امداد و نجات دارد.  ‌آتش سوزی از حوادثی است که در طول تاریخ وجود داشته و باعث بروز خسارات جانی و مالی فراوان بوده است. بنا به اطلاعات موجود به ویژه از سال ۸۰ به بعد این پدیدهِ خسارت بار در کشورمان مرتباً رو به افزایش بوده به طوری‌که از میانگین روزانه  12 حادثه قبل از سال ۸۰  به بیش از ۵۰ آتش سوزی در روز در دههِ ۹۰ رسیده است.
ناگفته نماند که آتش سوزی در تمامی کشورهای جهان و از جمله کشورهای صنعتی و پیشرفته  وجود دارد و به جهت خسارات گسترده جانی و مالی و اجتماعی آن اکثر کشورها کوشیده اند تا با وضع قوانین و مقرّرات به مقابله با آن بپردازند. در کشور ما نیز بخصوص در بحث مقرّرات ملّی ساختمان به این امر توجّه ویژه مبذول شده است تا با بکارگیری مصالح مناسب و ایجاد سازه های ایمن و ارتقاء کیفیت ساختمانها خطر آتش سوزی تقلیل یابد، از آنجا که آمار نشان می دهد که در بروز بسیاری از آتش سوزهای خسارت بار عامل انسانی نقش اوّل را داشته است؛ لذا علاوه بر تدوین مقرّرات و نظارت دقیق بر اجرای مقرّرات توسط دستگاههای نظارت کننده، آموزش مردم و بالابردن آگاهی آنان از خطرات آتش سوزی می تواند نقش مهمی در کاهش اینگونه حوادث داشته باشد.
ضمن گرامی داشت یاد و خاطره آتش نشانان شهید ۷ مهرماه ۱۳۵۹ در آبادان و سایر آتشنشانان شجاع و از جان گذشته ای که در حوادث گوناگون جان شیرین خود را فدای مال و جان هموطنان و حراست از سرمایه های ملّی نموده اند، سلامتی عزیزان آتش نشانی را که هر لحظه آماده کمک به هموطنان حادثه دیده اند از خداوند مسئلت داریم.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : شهید ملّت ایران آتش سوزی