شماره خبر : 36184
منتشر شده در مورخ : ۲۰ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 19:56
آلودگی هوای خوزستان؛ ضعف برنامه یا ضعف اجرا؟

آلودگی هوای خوزستان؛ ضعف برنامه یا ضعف اجرا؟

                                          
بیش از 100 سال است که استان خوزستان گرفتار آلودگی صنعت نفت و سوختن شبانروزی گازهای همراه نفت است و بیش از 50 سال است که سوزاندن مزارع نیشکر به عنوان یکی از منابع آلودگی هوای استان مطرح است و دهها سال است که یکی از مهمترین منابع آلوده کننده هوای استان، هجوم گرد و غبار و ریزگردهای با منشأ داخلی و خارجی است و دود و دم کارخانجات بزرگ فولاد و پتروشیمی و مانند آن نیز بدلیل عدم رعایت نصابهای لازم دهها سال است که به آلودگی هوای استان کمک می کنند و این معضل که زیانهای بیشماری همچون گرفتار شدن مردم استان به بیماریهای تنفّسی و افزایش هزینه های بهداشت و درمان و زیانهای اقتصادی و مهاجرت از استان و مانند آن را دربردارد، در تمام دولتها و دوره های مختلف مجلس مطرح بوده، با اینهمه اخیراً مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در جلسه کمیته فنی تخصصی کارگروه هوای استان از لزوم منشأ یابی و منابع آلودگی هوای استان سخن گفته که با وجود اینهمه اطلاعات و بحثها و اقدامات دهها ساله ای که در این مورد صورت گرفته پیشنهاد ایشان قدری مبهم بنظر می رسد.
قصه پر غصه آلودگی هوای استان و خسارات بی شمار و پرتکرار ناشی از این پدیده در طی دهها سال همچنان ادامه داشته است امّا  بهمن سال ۹۳ بود که خوزستان و بخشهائی از بعضی استانهای همسایه با سونامی طولانی مدّت آلودگی هوا مواجه شدند، شدّت و مدّت آلودگی هوا، بی عملی متولیان مربوطه و سنگینی مصیبت وارده بر مردم بحدّی بود که حل بحران را به اولویت کشور تبدیل کرد و موجب شد که معاون اوّل رئیس جمهور با هدف تصمیم‌گیری برای اقدامات فوری در جهت مهار بحران و پیامدهای ناشی از آلودگی هوا در استان خوزستان  جلسه ای اضطراری با حضور چند وزیر، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس ستاد مدیریت بحران کشور و رییس سازمان هواشناسی تشکیل دهد و بیاد داریم که در این جلسه، انصافاً از زدن حرفهای قشنگ و دادن وعده های شیرین کوتاهی نشد. مثلا آقای معاون اوّل به مردم خوزستان اطمینان داد که دولت و مسئولین شرایط آنها را درک می کنند و با تمام توان به دنبال راهکارهائی برای حل مشکل هستند و یا: "دولت برای رسیدگی و حلّ این موضوع هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست و از استاندار و سازمان محیط زیست و نیروی امدادی نیز خواسته شده که با حداکثر توان موضوع را دنبال کنند"، وزیر بهداشت نیز مأمور شد تا به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و با اختیارات لازم، همراه گروهی از نمایندگان دستگاههای ذیربط به استان سفر کند و ضمن اتّخاذ تصمیمات لازم در محل، گزارش بازدید و عملکرد گروه را به اولین جلسه هیئت دولت برای تصمیم گیری ارائه کند. در این جلسه همچنین رئیس سازمان محیط زیست گزارشی از تشکیل جلسات و تهیه بسته ای پیشنهادی برای حل این مشکل ارائه کرد و وعده داد که نتیجه اقدامات انجام شده به صورت مرتّب به اطلاع مردم برسد. امّا متأسفانه از اینهمه  نتیجه ای مطلوب حاصل نشد.
بهر حال اکنون که از یک طرف در آستانه فصل سرما و افزایش آلاینده ها و آلودگی هوا قرار داریم و از طرف دیگر طی سالیان دراز طرحهای بسیاری برای مقابله با آلودگی هوای خوزستان تهیه شده، سازمان محیط زیست به عنوان متولّی موضوع، طرحهای کارآمد موجود را ادامه دهد و با جلب مشارکت مردم ادامه دهنده برنامه های م.وفق دولت سیزدهم در حل این مشکل باشد. ان شاء ... .
موسوی زاده    

1403/7/19

برچسب ها : استان خوزستان آلودگی صنعت نفت نفت گاز