شماره خبر : 36225
منتشر شده در مورخ : ۲۱ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 19:49
میلاد سامان بخش عصر غیبت!

میلاد سامان بخش عصر غیبت!

                                            
امروز هشتم ربیع الاوّل، میلاد مسعود پیشوای یازدهم، امام عسکری علیه السّلام است، امامی که دوران امامتش بسیار کوتاه بود و بیش از نیمی از این دوران را نیز در زندانهای خلفای عباسی گذرانید، امّا با این وجود توانست مسئولیت سنگین آماده سازی جامعه اسلامی برای درک عصر بسیار حسّاس غیبت و تداوم اسلام ناب را بخوبی بانجام رساند.
عصر امامت ائمه معصومین علیهم السلام را می توان به سه دوره تقسیم کرد:
1-دوره ای که با غصب خلافت و خلافت عاصبانه بنی امیه همراه بود. در این دوره شیعیان اندک، به شدت تحت فشار و از نطر مالی فقیر بودند.این دوره از رحلت رسول خدا صلّی ... علیه و آله و سلّم آغاز و تا اوایل امامت امام صادق علیه السّلام ادامه داشت.
2-دوره ای که با سرنگونی امویان آغاز شد و تا پایان غیبت صغری ادامه یافت، در اوایل این دوره امام صادق علیه السّلام توانستند با تربیت شاگردانی برجسته زمینه را برای معرفی بیشتر مکتب تشیع و هدایت تعداد بیشتری از مردم به این مکتب برحق فراهم کرده، با تعیین نمایندگانی از سوی خود به سازماندهی آنها بپردازند و امامان بعدی نیز در این زمینه گامهائی به پیش برداشتند.
3-عصر غیبت کبری که علما و مجتهدین بعنوان نایبان عام امام معصوم به حفظ مکتب و اداره شیعیان می پردازند.
در دوره دوّم عصر امامت، مسئولیت سنگین آماده سازی جامعه شیعه برای درک عصر غیت عمدتاً برعهده امام یازدهم علیه السّلام قرار داشت، امّا خلفای عبّاسی که بخوبی از اخبار و روایات مربوط به ظهور منجی موعود از نسل این بزرگوار مطلع بودند بسیار بر ایشان سخت می گرفتند و با محصور کردنشان در پادگان نظامی تلاش داشتند تا ارتباط شیعه را با امام خود بکلّی قطع کرده و با نابودی فرزند امام خیال خود را از ظهور منجی راحت کنند. امّا امام علیه السّلام با فعالتر کردن و گسترش شبکه سرّی وکالت که از زمان امامت امام صادق علیه السّلام تأسیس شده و کار برقراری ارتباط ائمه علیهم السلام با شیعیان و دریافت وجوهات شرعی و رفع حوائج آنان را به عهده داشت اهداف زیر را محقق فرمود:
 1-خنثی سازی دسیسه های حکّام عباسی برای قطع ارتباط امام با شیعیان و جبران دشواری ارتباط مستقیم آنان.
 2-نشر فرهنگ و معارف اسلامی و هدایت شیعیان در اقصی نقاط سرزمینهای اسلام و حفظ اسلام ناب از انحراف.
 3-آماده کردن مردم برای تحمّل شرایط عصر غیبت امام معصوم و پذیرش علمای مورد وثوق بعنوان جانشینان امام و رهبران جامعه شیعی.
 باین ترتیب با تفضّلات الهی، این امام بزرگوار با تلاشی طاقت فرسا، در مدت کوتاه امامت 6 ساله خود، که همانطور که گفته شد بیش از نیمی از آن در زندان گذشت، توانست ضمن حفظ تنها موعود الهی برای نجات انسانها و معرفی او به یاران خاص و مورد اعتماد خود، ساختاری مستحکم برای حفظ و گسترش اسلام ناب و جلوگیری از انحراف شیعیان بوجود آورد. امّا خلفای عبّاسی که باوجود آگاهی از نقش امام عسکری علیه السّلام در تداوم امامت معصومین و حفاظت از اسلام حقیقی، نتوانسته بودند مانع انجام تکالیف الهی ایشان شوند بالاخره آن امام بزرگوار را با زهری کشنده، در 28 سالگی به شهادت رساندند.
ضمن عرض تبریک میلاد امام عسکری علیه السّلام، حدیثی از آن بزرگوار تقدیم می کنیم:"الغضبُ مفتاحُ کلِّ شر. خشم کلید هر بدی است."*
موسوی زاده
*تحف العقول، ج2، ص488

 

برچسب ها : عصر غیبت غیبت امام عسکری علیه السّلام