شماره خبر : 36249
منتشر شده در مورخ : ۲۲ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 11:2
نفع همگانی و تأمین سلامت جامعه با رعایت استاندارد

نفع همگانی و تأمین سلامت جامعه با رعایت استاندارد

                             
 
در 22 مهرماه 1326 بود که رؤسای مؤسّسات استاندارد 25 کشور جهان گرد هم آمدند تا برای حل یکی از مهمترین مشکلات دنیای جدید یعنی تولید مواد غذائی و کالاهای صنعتی بی کیفیت، که سالانه جان میلیونها انسان را به مخاطره می اندازد چاره اندیشی کنند. در این جلسه، تشکیل مؤسسه ای بنام سازمان بین المللی استاندارد بتصویب رسید که بعدها بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز به آن ملحق شدند و در سال 1349 روز تأسیس این سازمان، یعنی 22 مهر ماه بنام روز استاندارد نامگذاری شد تا اهمیت این مقوله بیش از پیش مورد توجّه جهانیان قرار گیرد.
 ‌استاندارد معیاری است برای سنجش کیفیت و به صورت قواعد، مقررات و نظام‌هائی بکار می رود تا با توجّه به گسترش روزافزون تأمین نیازهای روزمره مردم در خارج از خانه، برای جلوگیری از مخاطراتی که سلامت جامعه را تهدید می کند، کیفیت تولیدات و خدمات را بسنجد و مصرف کننده را از سلامت و ایمنی آنها مطمئن سازد. وجود این معیارها علاوه بر آن می تواند به هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملّی، گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی نیز کمک کند.
امروزه استاندارد، در فرهنگ تجارت وکسب وکار به زبان مشترک انسان ها وملّت ها تبدیل شده است. هر روز بر تعداد کالاها و خدماتی که مشمول سنجش معیار کیفیت یا استاندارد می شوند افزوده می شود و می توان پیش بینی کرد که بزودی نه چیزی باقی می ماند که استانداردی برای آن تعریف نشده باشد و نه کسی در جهان پیدا خواهد شد که به کالاها و یا خدمات فاقد استاندارد اعتماد کند، زیرا روزی نیست که خطرات و زیانهای جبران ناپذیر مصرف کالاهای فاقد استاندارد گزارش نشود و مردم تجربیات تلخ خود را در این مورد به یکدیگر منتقل نکنند. ناگفته نماند که اگرچه بنظر می رسد که تعیین معیار کیفیت کالا تنها در جهت تأمین منافع مصرف کننده صورت می گیرد لیکن حقیقت این است که رعایت استاندارد برای تولید کننده نیز بسیار سود آور است زیرا با رعایت استاندارد، بسیاری از مصارف و هزینه ها کاهش می یابد، فرایند تولید منظّم می شود، بهره وری بالا می رود، تفاهم در مسائل فنی تسهیل می شود، رضایت مشتری چه در داخل و چه در خارج بدست می آید و با جلب اعتماد عمومی، بالندگی و بقای سازمان تضمین می گردد.
کشور ما از سال ۱۳۴۳ به عضویّت سازمان استاندارد جهانی درآمده و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تاکنون هزاران استاندارد ملّی تهیه و به تولید کنندگان ابلاغ نموده و برای اطمینان از رعایت این استاندارها موظّف است که حداقل یک بار درماه از خط تولید کارخانه ها نمونه برداری کرده و در صورت لزوم، کالاهائی را به عنوان نمونه از بازارخریداری و آزمایش کند تا میزان تطابق آنها را با استاندارد تعیین شده، معلوم کرده و در صورت لزوم اعمال قانون انجام شود. امّا تجربه نشان داده که آنچه بیش از همه تولید کنندگان را به رعایت استاندارد و رعایت حقوق مردم وامی دارد حضور فعّال مصرف کنندگان در صحنۀ مطالبه گری و بی تفاوت نبودن آنان نسبت به کالاها و خدمات بدون نشانۀ استاندارد و فاقد کیفیت است.
موسوی زاده
 
 

 

برچسب ها : سلامت سازمان استاندارد جهانی استاندارد