شماره خبر : 36289
منتشر شده در مورخ : ۲۳ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 11:6
بانوئی که مدفنش ایران را حرم اهلبیت علیهم السّلام کرد

بانوئی که مدفنش ایران را حرم اهلبیت علیهم السّلام کرد


امروز دهم ربیع الثّانی، سالروز وفات کریمه اهلبیت، حضرت معصومه سلام ... علیها است. امامزاده ای که در بین 8500 امامزاده شناخته شدهِ مدفون در ایران، بنا به روایات معتبر، ارجمندترین امامزاده است و ببرکت وجود این بزرگوار قم و بتبع آن ایران اسلامی از سوی ائمه معصومین به عنوان حرم اهلبیت علیهم السّلام نامگذاری شده است.
اگرچه ایرانیها به دلیل داشتن پشتوانه غنیِّ فرهنگی، در مواجهه با سایر ملّتها همیشه به دنبال جذب بهترین عناصر فرهنگی و همسو سازی آنها با فرهنگ خود بوده اند، لیکن موفقیّت آنان در گزینش مکتب تشیّع به عنوان مذهب رسمی، علل دیگری نیز داشته که مهمترین آن، حضور امامزادگان در ایران از همان قرون اول اسلامی و پراکنده شدن آنان در نقاط دور و نزدیک این کشور پهناور بوده، که موجب نشان دادن عملی اسلام راستین به مردم و کاشتن بذر محبّت خاندان رسالت در دل این مردم فرهیخته شده است.
تاریخ نشان می دهد که از قرن اوّل و به خصوص در آغاز قرن سوم هجری قمری امامزادگان بسیاری به ایران آمده اند که علل مختلفی
همچون دور بودن ایران از مرکز خلافت ظالمانه غاصبین خلافت اسلامی، برقراری پیوند محبت آمیز ایرانیان با خاندان رسالت، حضور امام هشتم علیه السّلام درایران را به عنوان دلیل ورود آنان ذکر کرده اند، امّا بدون شک برجسته ترین این امامزادگان، حضرت معصومه سلام ...علیها است که با حضورِ خود در ایران، چراغی در نشر علوم اهلبیت علیهم السّلام برافروخت که هم اکنون مدفن شریف ایشان را به مرکز جهانی تربیت علمای دین و ترویج اسلام راستین و فقه جعفری تبدیل کرده است. در عظمت این بانوی گرامی همین بس که چهار امام معصوم از ایشان به بزرگی یاد کرده اند و در عظمت ایشان و برکات مدفن شریف و وسعت شفاعتشان چنان داد سخن داده اند که تردیدی در برتری ایشان بر سایر امامزادگان باقی نمی گذارد.
 آری نقش حضرت معصومه سلام ... علیها در میان امامزادگان بسیار برجسته‌تر و شوق زیارت آن بزرگوار در دل ایرانیان، پس از ائمه معصومین علیهم‌السلام، بیش از سایر امامزادگان است و این شدت علاقه و ارادت را چنان‌که از مجموع روایات و شواهد می‌توان دریافت باید به اراده الهی منتسب دانست که چنین خواسته است که سرنوشت ایران و ایرانی از طریق این وجود مقدّس و مدفن این بزرگوار یعنی شهر قم با اسلام ناب و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گره بخورد، همچنان‌که سال‌ها پیش از تولد این بانوی بزرگوار و حتی قبل از تولد پدر بزرگوارش، جدش امام صادق علیه‌السلام فرموده بود: "حرم خداوند مکه، حرم پیامبر مدینه، حرم امیرالمومنین کوفه و حرم ما اهل‌بیت قم است که از 8 درب بهشت 3 درب به آن باز می‌شود. زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش ف..... دختر موسی علیه‌السّلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند." این حدیث و احادیث دیگری که در ارجمندی مقام حضرت معصومه علیهاسلام و برتری مدفن مقدّس آن بانوی بزرگوار یعنی قم و تاثیر قم در سرنوشت اسلام و مسلمین و مشارکت در قیام منجی عالم بشریت آمده است همه از چنین استثنایی که برای آن حضرت و مدفنش برشمردیم حکایت دارد و شواهد بی‌شماری که امروز پیش روی ماست همچون قیام قائد عظیم‌الشان انقلاب اسلامی ایران از قم و نقش این شهر و مردم آن در این انقلاب و تاثیر بی‌نظیر مراجع و مجتهدین و علمای حوزه قم در دفاع از مرزهای اعتقادی نیز مؤید این مطلب است.
موسوی زاده

 

برچسب ها : حرم اهلبیت علیهم السّلام حضرت معصومه سلام ... عليها انقلاب اسلامي ایران