شماره خبر : 36327
منتشر شده در مورخ : ۲۷ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 16:50
آیا در استان کابوسی دیگر در راه است؟

آیا در استان کابوسی دیگر در راه است؟

                   
 
با ورود به فصل بارندگی در شهرهای استان خوزستان و پیش بینی بروز فاجعه آبگرفتگی شهرها و گرفتار شدن دوباره مردم در فاضلابهای آلوده، استاندار خوزستان در آئین آغاز عملیات اجرائی طرح جامع جمع آوری و هدایت آبهای سطحی کلانشهر اهواز از پیمانکاران آبفا خواسته است که کار را زمین نگذارند و در فرصت کوتاه باقیمانده تا شدت بارشها، نقاط بحرانی شبکه را که قبلاً شناسائی شده رفع کنند. که با توجّه به عدم تأمین مالی کافی طرح و کوتاهی زمان باقیمانده تا آغاز بارندگی از یک طرف و عقب ماندگی 40 درصدی پیشرفت فیزیکی طرح، این درخواست تکلیفی مالایطاق بنظر رسیده و براساس شواهد گویا امسال نیز باید مردم در انتظار فاجعه ای دیگر از عدم دفع آبهای سطح و فاضلابهای آلوده باشند مگر اینکه معجزه ای بداد مسئولین برسد.   
بحران پرتکرار آبگرفتگی شهرها پس از باران از دیگر قصّه های دور و دراز و پرغصّه استان خوزستان است. کابوسی دائمی که تقریباً همه ساله تکرار می شود و علیرغم ورود قوّه قضائیه به موضوع از سالها قبل و بکارگیری داغ و درفش برای حل این معضل، هنوز هم تن مردم از مواجهه با آن می لرزد چرا که عوارض آن بعضاً بیشمار، خسارتبار و بسیار پردوام است و البته به شاخص بسیار گویائی از ناتوانی مسئولینی تبدیل شده که به علت عدم وجود نظام شایسته سالاری همچنان ارتقاء می یابند و به دلیل عدم وجود نظام موثّر ارزیابی عملکرد و بازخواست، با ندانم کاری های خود زندگی را بر مردم تلخ می کنند و این معضل همانطور که بارها گفته شده حل نمی شود مگر آنکه مقرراتی وضع شود تا هرکس یقین بداند که بدون محدودیت زمانی، یعنی چه در زمان تصدی مسئولیت و چه سالها پس از کنار رفتن یا برکناری باید پاسخگوی قصورها و تقصیرات خود در انجام وظایف محوّله باشد تا کسانی که توانائی و شایستگی انجام کاری را ندارند جرأت قبول مسئولیتی مافوق توان خود را نکنند و یقین بدانند که در هر زمان و در هر پست و مقام باید جوابگوی عملکرد خود باشند. ‌
همه ساله در بسیاری از شهرهای استان خوزستان، که سطح آبهای زیرزمینی آنها بالا است، به دلیل فقدان و یا نارسائی و فرسودگی شبکه دفع فاضلاب از یک طرف و عدم وجود شبکه دفع آبهای سطحی مستقل از طرف دیگر، شبکهّ فاضلاب که در شرایط عادی نیز برای دفع کامل فاضلاب شهر ناکافی است با اندک دوام بارندگی و در مواجهه با موج آبهای سطحی پس می زند و در چشم بهم زدنی سطح شهر از آب ممزوج با آلودگیهای بیماری زا انباشته می شود و از آن ببعد مردم گرفتار در آبهای آلوده که بعضاً به داخل خانه‌ها هم نفوذ می کنند باید شاهد جنگ زرگری مسئولانی باشند که برای اختفای ناتوانی و سهل انگاریهای خود هر یک دیگری را مقصر این پیش آمد قلمداد می‌کند و این موضوع آنقدر تکرار می شود تا با اتمام فصل بارندگی، طبیعت به داد مردم برسد و مسئولان مربوطه باز به مشغولیات روزمره خود سرگرم شوند.
با اینهمه امید می رود که با وجود کمی فرصت، با تخصیص اعتبارات لازم، طرحهای رفع بحران دفع آبهای سطحی که اجرای آن وظیفه شهرداریها است و اصلاح شبکه دفع فاضلاب شهرهای درگیر که به عهده آبفا است،به اتمام رسد و لااقل در بخشی از زمان پیش رو شاهد رفع بحران آبگرفتگی و بالا زدگی فاضلاب شهرها باشیم. ان شاء ... .
موسوی زاده
  1403/7/26

برچسب ها : استان خوزستان آبگرفتگی فاضلابهای آلوده