شماره خبر : 36393
منتشر شده در مورخ : ۲۹ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 14:3
روز ملّی صادرات و منافع چند جانبه توسعه صادرات استان

روز ملّی صادرات و منافع چند جانبه توسعه صادرات استان

                                          
 
از سال 1376، بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین گردید تا ضمن بیان اهمیت صادرات در پیشرفت اقتصادی کشور، ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم و تجلیل از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل نظر در این مورد و بررسی راهکارهائی برای رفع مشکلات و تحقّق اهداف جهش صادرات فراهم شود.
صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و نشانه حضور فعّال کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند و با تنوع بخشی به اقتصاد و درآمدها در جهت کاهش وابستگیها و نوسان های اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش رفاه و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نقش آفرین است. از طرفی در حالیکه واردات ۱۵ کشور همسایه ایران سالیانه به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار می رسد، سهم کشورمان از این رقم کمتر از ۲ درصد برآورد می شود که با توجّه به جمعیت 700 میلیون نفری کشورهای همسایه و نیازهای متنوع این جمعیت و ظرفیتهای کم نظیر کشورمان در امر کشاورزی و صنعت و معدن و خدمات انتظار می رود درآمدی بیش از این و سهمی بالاتر نصیب کشورمان شود و فی المثل با رساندن سهم کشورمان به 5 درصد نیازهای وارداتی همسایگان، معجزه‌ای در رونق اقتصادی، جبران کسری بودجه، کاهش اتکاء به نفت در بودجه کشور، رونق اشتغال و گردشگری و …و…و… را شاهد باشیم و این دستاوردهای اقتصادی سوای دستاوردهای سیاسی، امنیتی، اجتماعی و مانند آن است که محصول مراودات تجاری و اقتصادی همسایگان بوده و در شرایط تحریمی تحمیل شده دشمنان قسم خورده و کینه توز از اهمیتی دوچندان برخوردار است.
در این میان آنچه قابل ذکر و شایسته تأکید است وجود ظرفیتهای بی نظیر استان خوزستان برای مشارکت در توسعه صادرات و کسب سهمی شایسته از صادرات به این کشورها است، چرا که استان ما با توجّه به داشتن مرزهای گسترده آبی و خاکی و هوائی با برخی از این همسایگان، همچون ۷ کشور حاشیهِ خلیج فارس، می تواند علاوه بر سهم ناچیز فعلی در صادرات به این کشورها، با فعال کردن ظرفیتهای اقتصادی بلااستفاده مانده خود، تمام استان را به کارگاهی برای تولید و صادرات کالاهای مورد نیاز این همسایگان تبدیل کرده و با توجّه به هم‌مرز بودن با این کشورها، سهولت دسترسی و آشنائی با زبان و فرهنگ ملل همسایه، مراودات تجاری خود را بسیار با صرفه‌تر از کشورهای رقیب انجام داده و نفوذ خود در این بازارها را روز بروز افزایش دهد.
ناگفته نماند که در میان کشورهای همسایه جنوبی، عراق و در میان استانهای کشور، خوزستان در امر صادرات از ویژگیهای منحصر بفردی برخوردارند. عراق با داشتن جمعیتی ۴۰ میلیونی، صادرات ۷۰ میلیارد دلاری، علائق گسترده با ایران، و استان خوزستان با داشتن مرزهای گسترده خاکی و آبی و هوائی با این کشور و برقرار بودن ارتباطات تنگاتنگ فرهنگی و اجتماعی با مردم عراق و آشنائی با روحیات و نیازهای آنان، در معاملات تجاری بین دو کشور می تواند بیشترین سهم را داشته باشد و در شرایطی که کشور با مشکل بیکاری مواجه بوده و در استان، ظرفیتهای زیادی برای تأمین نیاز این همسایه، بلا استفاده مانده، ضرورت دارد که مسئولان استان فرصت را مغتنم شمرده و سهمی متناسب با این ظرفیتها نصیب استان کنند. ان شاء ... .
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : روز ملّی صادرات صادرات توسعه صادرات استان خوزستان