با همت مسئولین، قطار شهری اهواز آرزوئی محال نیست!
در بین طرحهای توسعه ای مهم استان که به علّت بی توجهی مرکز نشینان به آرزوئی محال برای مردم تبدیل شده، قطار شهری کلانشهر اهواز بیش از همه خود نمائی می کند، امّا با خلع ید از پیمانکار سابق و تجدید نظرهای صورت گرفته در شیوه ادامه کار بنظر می رسد می توان امیدوار بود که این آرزوی محال جامه عمل بپوشد و این کلانشهر پیشگام در بحث تأسیس قطار شهری نیز صاحب قطار شهری شود.
داستان احداث مترو در مرکز استان خوزستان از داستان های عبرتآموز است که اثرات کم توجهی به مسائل استان را به خوبی نشان می دهد. حدود 26 سال پیش مسئله تاسیس مترو در مرکز استان وقتی مطرح شد که معاون عمرانی استانداری و شهردار وقت اهواز با هزینه شخصی و البته با بعضی مساعدت های دفتر فولاد خوزستان در آلمان (آسکوتک) به آلمان رفتند و ضمن بازدید از متروهای این کشور و مذاکره با بعضی شرکت های معتبر قصد داشتند در این جهت حرکتی انجام دهند. اما با سفر معاون مزبور به خارج از کشور برای ادامه تحصیل موضوع مسکوت ماند. مدتی بعد رئیس وقت مجلس شورای اسلامی که به تقلید از سلف خود تاسیس مترو در بعضی کلانشهرهای کشور را مطرح می کرد وقتی با اعتراض یکی از نمایندگان خوزستان بدلیل نادیده گرفتن کلان شهر اهواز مواجه شد و ظاهرا فیالبداهه متروی اهواز نیز به این طرح افزوده شد، امّا در حالیکه تامین اعتبار برای سایر کلانشهرها از بودجه دولت تعیین شد اما تامین اعتبار برای متروی اهواز موکول به دریافت وام از بانکهای خارجی (فاینانس) گردید. کاری که قرار بود به کمک شرکت چینی برنده قرارداد انجام شود و دولت پس از چهار سال شروع به پرداخت اقساط آن نماید. که پس از مدتها و در حالیکه دیگر کلانشهای نورچشمی مرتباً از پیشرفت کارشان گزارش می دادند، هیچ گشایشی برای طرح قطار شهری اهواز از این طریق حاصل نشد.
کلانشهرهائی که ضرورت تاسیس قطار شهری به منظور کمک به حل مشکلات ترافیکی در آنها مورد تایید قرار گرفت، همگی از مراکز استانهای کشور بودند، شهرهائی که به دلایلی همچون تراکم جمعیت ساکن و نیز تردد دیگر اهالی استان برای مراجعه به ادارات کل و سایر مراکز خدماتی مستقر در مرکز استان، از ترافیک سنگین برخوردارند و تأسیس مترو در آنها بهسود همه مردم استان می باشد. اما در رابطه با قطار شهری مرکز استان خوزستان یعنی کلانشهر اهواز نکاتی چند قابل طرح است: ۱- تاسیس قطار شهری در اهواز همانطور که گفته شد قبل از طرح آن برای سایر کلانشهرها مورد بحث و پیگیری مسئولین استان بوده است ۲- در پیشنهاد اوّلیه تاسیس قطاری شهری برای کلانشهرها در مجلس، کلانشهر اهواز مورد بی اعتنایی قرار گرفته بود که در آخرین لحظات با اعتراض یکی از نمایندگان استان، به مصوبه تاسیس قطار شهری افزوده شد.۳- افزوده شدن اجباری کلانشهر اهواز به سیاهه کلانشهرهای پیشنهادی، موجب گردید که تاسیس مترو در اهواز عمدتا به تأمین اعتبار از منابع خارجی مشروط شود که مالایطاق بودن این تکلیف و عملی نبودن آن از همان ابتدا آشکار بود. 4- بعدها که با اثبات غیرعملی بودن تأمین اعتبار متروی اهواز از منابع خارجی، اعتباراتی ناچیز جهت تکمیل این طرح تصویب شد ظاهراً با مشکل تخصیص و جذب اعتبارات مواجه گردید. 5-درگیری دراز مدت شهرداری با پیمانکار طرح را نیز باید یکی از عوامل مهم تأخیر در این طرح بشمار آورد.
بهر حال بدلیل اهمیت طرح، ما همچنان پیگیر موضوع خواهیم بود و انتظار داریم که مقامات مسئول و نمایندگان استان، همت مجریان را در این برهه ارج نهاده و در تکمیل این طرح مهم و زیر بنائی از هیچ کوششی دریغ نکنند.
موسوی زاده
1403/8/9
برچسب ها : قطار شهری اهواز اهواز خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند