با همت مسئولین، قطار شهری اهواز آرزوئی محال نیست!
در بین طرحهای توسعه ای مهم استان که به علّت بی توجهی مرکز نشینان به آرزوئی محال برای مردم تبدیل شده، قطار شهری کلانشهر اهواز بیش از همه خود نمائی می کند، امّا با خلع ید از پیمانکار سابق و تجدید نظرهای صورت گرفته در شیوه ادامه کار بنظر می رسد می توان امیدوار بود که این آرزوی محال جامه عمل بپوشد و این کلانشهر پیشگام در بحث تأسیس قطار شهری نیز صاحب قطار شهری شود.
داستان احداث مترو در مرکز استان خوزستان از داستان های عبرتآموز است که اثرات کم توجهی به مسائل استان را به خوبی نشان می دهد. حدود 26 سال پیش مسئله تاسیس مترو در مرکز استان وقتی مطرح شد که معاون عمرانی استانداری و شهردار وقت اهواز با هزینه شخصی و البته با بعضی مساعدت های دفتر فولاد خوزستان در آلمان (آسکوتک) به آلمان رفتند و ضمن بازدید از متروهای این کشور و مذاکره با بعضی شرکت های معتبر قصد داشتند در این جهت حرکتی انجام دهند. اما با سفر معاون مزبور به خارج از کشور برای ادامه تحصیل موضوع مسکوت ماند. مدتی بعد رئیس وقت مجلس شورای اسلامی که به تقلید از سلف خود تاسیس مترو در بعضی کلانشهرهای کشور را مطرح می کرد وقتی با اعتراض یکی از نمایندگان خوزستان بدلیل نادیده گرفتن کلان شهر اهواز مواجه شد و ظاهرا فیالبداهه متروی اهواز نیز به این طرح افزوده شد، امّا در حالیکه تامین اعتبار برای سایر کلانشهرها از بودجه دولت تعیین شد اما تامین اعتبار برای متروی اهواز موکول به دریافت وام از بانکهای خارجی (فاینانس) گردید. کاری که قرار بود به کمک شرکت چینی برنده قرارداد انجام شود و دولت پس از چهار سال شروع به پرداخت اقساط آن نماید. که پس از مدتها و در حالیکه دیگر کلانشهای نورچشمی مرتباً از پیشرفت کارشان گزارش می دادند، هیچ گشایشی برای طرح قطار شهری اهواز از این طریق حاصل نشد.
کلانشهرهائی که ضرورت تاسیس قطار شهری به منظور کمک به حل مشکلات ترافیکی در آنها مورد تایید قرار گرفت، همگی از مراکز استانهای کشور بودند، شهرهائی که به دلایلی همچون تراکم جمعیت ساکن و نیز تردد دیگر اهالی استان برای مراجعه به ادارات کل و سایر مراکز خدماتی مستقر در مرکز استان، از ترافیک سنگین برخوردارند و تأسیس مترو در آنها بهسود همه مردم استان می باشد. اما در رابطه با قطار شهری مرکز استان خوزستان یعنی کلانشهر اهواز نکاتی چند قابل طرح است: ۱- تاسیس قطار شهری در اهواز همانطور که گفته شد قبل از طرح آن برای سایر کلانشهرها مورد بحث و پیگیری مسئولین استان بوده است ۲- در پیشنهاد اوّلیه تاسیس قطاری شهری برای کلانشهرها در مجلس، کلانشهر اهواز مورد بی اعتنایی قرار گرفته بود که در آخرین لحظات با اعتراض یکی از نمایندگان استان، به مصوبه تاسیس قطار شهری افزوده شد.۳- افزوده شدن اجباری کلانشهر اهواز به سیاهه کلانشهرهای پیشنهادی، موجب گردید که تاسیس مترو در اهواز عمدتا به تأمین اعتبار از منابع خارجی مشروط شود که مالایطاق بودن این تکلیف و عملی نبودن آن از همان ابتدا آشکار بود. 4- بعدها که با اثبات غیرعملی بودن تأمین اعتبار متروی اهواز از منابع خارجی، اعتباراتی ناچیز جهت تکمیل این طرح تصویب شد ظاهراً با مشکل تخصیص و جذب اعتبارات مواجه گردید. 5-درگیری دراز مدت شهرداری با پیمانکار طرح را نیز باید یکی از عوامل مهم تأخیر در این طرح بشمار آورد.
بهر حال بدلیل اهمیت طرح، ما همچنان پیگیر موضوع خواهیم بود و انتظار داریم که مقامات مسئول و نمایندگان استان، همت مجریان را در این برهه ارج نهاده و در تکمیل این طرح مهم و زیر بنائی از هیچ کوششی دریغ نکنند.
موسوی زاده
1403/8/9
برچسب ها : قطار شهری اهواز اهواز خوزستان
- راوی گفت: یافتن راه حلی غیر از تعطیلی مدارس، آزمونی برای موفقیت یا شکست مدیریت کلان استان است/سامانه ملی حمایت وزارت رفاه بسته است
- راوی گفت: آیا دستگاه قضائی مانع از ادامه چرخه بحران های بانکی خواهد شد؟/کاشت درخت نخل زینتی، با وجود درخت های پر بار سنتی استان به نفع کیست؟
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- هشدار روسیه درباره همکاری دولتهای غربی با گروههای تروریستی آفریقا
- واکنش عربستان به نقشه تلآویو علیه کرانه باختری
- در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت ۵۵۸۰ شهید استان البرز؛ رهبر انقلاب: جوانان ما خوب هستند/رفتار برخی دستگاهها انتقال ارزشهای شهدا را نشان نمیدهد
- خبرگزاری صفا بررسی کرد؛ موج جدید بارشها در غزه؛ چادرهای فرسوده سرپناه مناسبی در برابر باد و سرما نیستند
- راوی گفت: یافتن راه حلی غیر از تعطیلی مدارس، آزمونی برای موفقیت یا شکست مدیریت کلان استان است/سامانه ملی حمایت وزارت رفاه بسته است
- راوی گفت: آیا دستگاه قضائی مانع از ادامه چرخه بحران های بانکی خواهد شد؟/کاشت درخت نخل زینتی، با وجود درخت های پر بار سنتی استان به نفع کیست؟
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
