ضرورت تمرکز استان بر اتمام طرح قطار شهری اهواز
سه روز پیش در همین ستون، یک بار دیگر به مرثیه قطار شهری اهواز پرداختیم و ضمن اعلام نشانه هائی از بعضی امیدواریها در اتمام این طرح اساسی و زیر بنائی در استان و احتمال بهره مندی قریب الوقوع مردم از مزایای بیشمار آن، به جهت اهمیت موضوع وعده دادیم که تا حصول نتیجه همچنان موضوع را پیگیری کرده و از مسئولین اولویت تسریع در اجرای این طرح را خواستار شویم.
اهمیت ویژه مساله حمل و نقل شهری خصوصاً در شهرهای پرجمعیت و کلانشهرها امری بدیهی است و در بین شیوه های حمل و نقل، قطار شهری یا مترو را، علیرغم سرمایه گذاری سنگین اوّلیه، باید عادلانه ترین و اقتصادی ترین شیوه حمل و نقل در اینگونه شهرها بشمار آورد. برهمین اساس نیز در کلانشهر اهواز که در بخش عمده ای از سال از شرایط آب و هوائی سختی برخوردار است، شهرداری این شهر از سال ۸۱ سازمان قطار شهری اهواز را تشکیل داد و مطالعات مرحله صفر پروژه قطار شهری اهواز را توسط مهندسان مشاور به انجام رساند.
پس از آن راهرو خط یک مسیر شمال شرقی ــ جنوب غربی قطار شهری اهواز به طول تقریبی۲۳ کیلومتر در چهل و سومین جلسه شورای عالی ترافیک کشور در تاریخ ۱۲/۵/۸۲ به تصویب رسید و به دنبال آن مدیریت طرح در سال ۸۳ انتخاب و قرارداد انجام مطالعات مرحله یک با شرکت مشاور منعقد گردید، امّا پس از فراهم شدن مقدمات کار، فراز و نشیبهای این طرح آغاز شد و حتی پس از تصویب اجرای پروژه قطار شهری اهواز بهمراه پنج کلانشهر دیگرِ کشور توسط مجلس و تامین اعتبارات دولتی جهت پنج کلانشهر، در تبعیضی آشکار تامین اعتبار جهت احداث قطار شهری اهواز مستلزم دریافت وام از بانکهای خارجی (فاینانس) گردید که به سرانجام مطلوبی نرسید و در نتیجه این کلانشهر که علاوه بر نیازهای تردّدی جمعیت انبوه خود، محل تردد روزانه کثیری از جمعیت شهرهای دیگر استان است و پس از تهران اوّلین متقاضی احداث قطار شهری بوده ، هنوز از این امکان حمل و نقلی محروم است و این در حالی است که کلانشهرهای دیگری که سالها پس از اهواز بفکر راه اندازی مترو افتاده اند اینک از این وسیله بسیار مفید برخوردارند.
از دیگر عوامل تاخیر در این طرح مهم و راهبردی بطوریکه از بیانات شهردار سابق اهواز برمیآید، وجود پیمانکاری بوده که علیرغم اصرار شهرداری به خلع ید از او ، حمایتهای بعضی مقامات عالیرتبه کشوری مانع از اینکار می شد که خوشبختانه با خلع ید از پیمانکار، این مشکل مرتفع شده است.
اینک با توجه به هموار شدن راه برای واگذاری طرح به پیمانکار جدید از میان پیمانکاران خوش سابقه و کاربلد معرفی شده و وجود قرائن و شواهدی مسرت بخش از آمادگی دولت برای کمک به تکمیل طرح و مهمتر از همه قرار گرفتن فردی دلسوز و با سوابق کاری مثبت در رآس سازمان قطار شهری اهواز که اراده قوی برای پیشبرد کار و آمادگی لازم برای پیگیری و حل مشکلات قطار شهری اهواز دارد و عملکرد وی در مسئولیتهای مختلف نیز مؤیّد وجود این توانائیهای مدیریتی است این امیدواری بیشتر شده است که پس از اینهمه سال و حسرت خوردن مردم خوزستان از این نقیصه و محرومیت، با پشتیبانی و حمایت شهرداری و شورای شهر از این سرپرست با انگیزه هرچه زودتر طرح قطار شهری اهواز ببار نشیند و ضمن جبران تبعیض فاحش صورت گرفته در مورد استان، مردم بتوانند از مزایای آن بهره مند شده و ننگ ترک فعلهای گذشته و تأخیر دهها ساله در اجرای این طرح مفید نیز از دامان استان پاک شود. ان شاء ... .
موسوی زاده
برچسب ها : استان خوزستان قطار شهری اهواز اهواز خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند