مدیران پروازی از عوامل مهم عقب ماندگی استان!
استاندار جدید خوزستان با توجّه به آشنائی خوبی که با مسائل و مشکلات استان دارد، در یکی از اولین سخنرانی های خود بر ضرورت پایان دادن به پدیده مدیران پروازی از یک طرف و اولویت دادن به استفاده از مدیران بومی تا حد مقدور از طرف دیگر تأکید کرد. موضوعی که سالیان درازی است به عنوان یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی و پسرفت استان مطرح است و علیرغم تأکیدات مکرّر و وضع قوانین و مقرّرات برای مقابله با آن، بدلیل تعارض منافع و حاکمیت روابط بر ضوابط در انتصاب اینگونه مدیران، نه تنها اقدام شایسته و مؤثّری را در این مورد شاهد نیستیم بلکه غالباً با افزایش تعداد مدیران پروازی که ضمن برخورداری از مزایای ماموریت در مناطق محروم، با کمترین بهانه، عدم حضور خود در محل مأموریت را توجیه می کنند، مواجه بوده ایم.
پدیده مدیر پروازی مانند بسیاری از پدیده های ضدارزشی در حقیقت از دولت سازندگی آغاز شد و در دهه 80 به اوج خود رسید و در همان زمان نیز مخالفت با این پدیده در سراسر کشور شدت یافت و منجر به وضع قوانین و مقرراتی شد که اجرا و نظارت براجرای آن بسیار ضعیف بود، امّا بخاطر داریم که در استان خوزستان اوج مخالفت با مدیران پروازی در سال ۹۵ و پس از افتضاح آتشسوزی در پتروشیمی بندر امام رخ داد که مدیریت پروازی از عوامل اصلی آن تشخیص داده شد و بعد از آن نیز طبق معمول و بصورت نمایشی وزیر مربوطه بخشنامه ممنوعیت تصدی مدیران پروازی را صادر کرد امّا در حالیکه بعضاً اسامی برخی از این مدیران و از جمله مدیران ساکن امریکا و دیگر کشورهای خارجی از رسانه ها نیز منتشر شد، اقدام چندانی در این مورد صورت نگرفت و در اواخر عمر دولت روحانی بود که یکی از نمایندگان استان از پروازی بودن 28 مدیر از 30 مدیر شرکتهای پتروشیمی استان خوزستان خبر داد.
با اینهمه در دولت سیزدهم عزمی جدّی برای حذف این پدیده بوجود آمد و شهید رئیسی در اوّلین سفر خود به خوزستان که قبل از تشکیل کابینه و برای نشان دادن اهمیتی که برای خوزستان و حل مسائل آن انجام شد با شرکت در جلسه شورای اداری استان در 6 شهریور 1400 به صراحت بر ضرورت حذف مدیران پروازی از چرخه مدیریتی استان و استقرار مدیران با توجّه به شرایط استان و برای رفع مشکلات موجود تاکید کرد و استاندار وقت خوزستان نیز در برنامه تلویزیونی از غیر قابل پذیرش بودن وجود مدیران پروازی در خوزستان خبر داد. امّا باید گفت اکنون سالها است که مردم استان چشم انتظارند تا رفع این مشکل دیرپا را که یکی از مهمترین عوامل عدم توفیق برنامهها و عقب ماندگی استان خوزستان است مشاهده کنند تا بیش از این شاهد آثار زیانبار ناشی از عدم حضور واقعی مدیران و هزینه های سنگینی که از این بابت بر بیت المال تحمیل می شود، نباشند.
قابل ذکر است که در بسیاری از مواقع اقامت مدیران در محل ماموریت جز با انتخاب مدیران کارآمد و دلسوز بومی که دور شدن از مراکز سیاسی و مرفه و زندگی در کنار مردم محروم برایشان دشوار نیست و حذف مدیران رفاه طلب و نیز اجبار مدیران برای همراه بردن خانواده به محل ماموریت میسّر نمی گردد. در غیر این صورت، مصوبه های مربوطه همانند بسیاری از قوانین و مقررات مشابه بلااقدام خواهد ماند مناطق محروم همچنان با معضل مدیران پروازی و خسارات ناشی از آن، دست به گریبان خواهند بود.
موسوی زاده
برچسب ها : مدیران پروازی عقب ماندگی استان خوزستان خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند