شماره خبر : 38017
منتشر شده در مورخ : ۱۵ آذر ۱۴۰۳
ساعت : 10:1
شهردار اهواز : بودجه شهر اهواز در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت

شهردار اهواز : بودجه شهر اهواز در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت


شهردار اهواز از افزایش بودجه عمرانی شهر اهواز از ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ درصد در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، رضا امینی در حاشیه بازدید از پروژه‌های شهر اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در کلانشهرها ۷۰ درصد بودجه مختص امور عمرانی و ۳۰ درصد مختص امور جاری است. ولی در سال ۱۴۰۰ در شهر اهواز، ۲۰ درصد بودجه عمرانی و ۸۰ درصد بودجه جاری بود.
وی ادامه داد: نکته قابل تأمل آن است که ابتدا باید تمام بودجه امور جاری تامین شود تا بتوان اقدامات عمرانی را  انجام داد و در صورت عدم کفایت، از بودجه جاری کاسته می شود.
امینی در ادامه گفت: با اقدامات و تمهیدات صورت گرفته، بودجه بخش عمرانی اهواز در سال ۱۴۰۳ به ۶۲ درصد و بودجه بخش جاری ۳۸ درصد شده است که این یک جهش بزرگ محسوب می شود.
شهردار اهواز پیرامون ساخت پارک ۱۵ هکتاری در ساحل رودخانه کارون اظهار کرد: این پارک با هدف احیا و باز زنده سازی ساحل کارون توسط بسیج سازندگی سپاه پاسداران به عنوان پیمانکار اجرا می شود و قطعه ای از آن به نام «سیدحسن نصرالله» نامگذاری خواهد شد.
وی در ادامه گفت: زمین بازی، والیبال ساحلی، فضای سبز و چمن و سایر فضاهای تفریحی برای این پارک طراحی شده است. 
امینی رودخانه کارون را  عنصر محرک توسعه اصلی در ستون فقرات اهواز عنوان کرد و افزود: رودخانه کارون شهر اهواز را به دو بخش  شرقی و غربی تقسیم کرده است و با این ظرفیت خدادادی اهواز می تواند به زیباترین شهر ایران تبدیل شود.
وی در ادامه گفت: درگذشته پارک ۵ هکتاری ریحانه احداث و به بهره برداری رسیده است. همچنین تفاهم نامه احداث یک پارک ۱۸ هکتاری سمت شرق رودخانه کارون با قرارگاه کربلا منعقد شده و به زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.
شهردار اهواز تاکید کرد: با احداث پارک ۱۵ هکتاری ۴۰۰ هزار متر مربع به فضای سبز اهواز اضافه خواهد شد.
امینی پیرامون آبیاری فضای سبز اهواز گفت: یکی از ایرادات وارد شده آن است که در گذشته شبکه آب خام برای این شهر پیش بینی نشده بود. با احداث این شبکه، دیگر نوع آبیاری و زمانبندی آن سلیقه اشخاص نخواهد بود. اگر این زیرساخت به درستی در پارک‌ها و فضای سبز شکل گیرد به لحاظ اکولوژیکی، محیط زیستی و اجتماعی شهر اهواز را ارتقا خواهیم داد.
شهردار اهواز پیرامون پروژه های آسفالت اهواز اظهار کرد: مساحت شهر اهواز ۲۰۰ میلیون متر مربع است که از این مقدار ۳۰ میلیون متر مربع معبر، کوچه، پیاده‌رو و میدان است که یک سوم این فضا وضعیت نابسامانی دارد و در برنامه هدف گذاری صورت گرفته باید آسفالت شود.
امینی ادامه داد: در دولت گذشته مصوبه‌ای جهت ارائه ۳۰هزار تٌن قیر رایگان به شهرداری منعقد شد، اما این امر صورت نگرفت و با منابع داخلی شهرداری، بیش از ۵ میلیون مترمربع در ۳سال اخیر در شهر اهواز آسفالت خیابان انجام شده است.
وی همچنین افزود: بخشی از این اقدامات در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی بوده است، با وجود آنکه در این مناطق شهروندان عوارضی به شهرداری پرداخت نمی کنند.
امینی در زمینه بازیافت نخاله‌های ساختمانی اظهار کرد: دستگاهی با ظرفیت تفکیک ۷۰۰ تٌن نخاله در شبانه‌روز تهیه شده است که سنگ و شیشه را از نخاله جدا می کند و سایر مصالح را به چند قسمت برای تولید قطعات بتنی، زیرسازی معابر و سرباره تقسیم می کند. وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در راستای حفاظت از محیط زیست ۲ دستگاه در غرب و ۲ دستگاه در شرق اهواز مستقر شود تا شهروندان با راحتی بیشتری نخاله‌های خود را جهت تفکیک تحویل دهند.
شهردار اهواز پیرامون تقاطع غیر همسطح شهدای غزه (میدان جمهوری) اظهار کرد: این پل که با همکاری احداث می شود، با عرض ۲۵ متر، نخستین پل عریض ایران است که زیبایی‌های خاص خود را دارد. به دلیل گرمای هوا و عدم امکان قطعی برق در تابستان، دکل فشار قوی برق واقع در مسیر پل،  شهریور ماه امسال با کمی تاخیر جابجا شد و هم اکنون امیدواریم با تامین منابع مالی تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
وی در زمینه وضعیت فرهنگسراهای اهواز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ شهرداری اهواز ۳ فرهنگسرای نیمه کاره داشت که متاسفانه برخی اقلام آنها به سرقت رفته بود. از طریق تشریفات قانونی، یک پیمانکار برای آنها مشخص شد. یکی از این فرهنگسراها در منطقه آخرآسفالت است که تکمیل و راه‌اندازی آن در تقویت فرهنگ شهروندی بسیار موثر است.
امینی ادامه داد: هم اکنون ۵ فرهنگسرا در اهواز در حال استفاده است و ۲ فرهنگسرای آخر آسفالت و پردیس ظرف چند ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید. مهارت آموزی، ظرفیت سازی برای خانواده ها، آموزش شهروندی و مسائل دینی ازجمله اقدامات انجام شده در فرهنگسراهای شهرداری اهواز است.
به گزارش نورخوزستان ، شهردار اهواز مسئله پارکینگ را یکی از دغدغه های بزرگ شهروندان اهوازی عنوان کرد و پیرامون راه اندازی پارکینگ طبقانی خیابان طالقانی اهواز گفت: شهرداری اهواز پس از ۴ دهه درحال افتتاح یک پارکینگ طبقاتی است که با توجه قرار گرفتن در بافت فرسوده و تجاری شهر مشکلات بسیاری به همراه داشت.
امینی در ادامه اظهار کرد: این پارکینگ در ۸ طبقه و با ظرفیت ۵۰ عدد خودرو در هر طبقه آماده بهره‌برداری است. در راستای درآمدزایی این مجموعه ۵۶ واحد تجاری در طبقه همکف و منفی یک این پارکینگ پیش‌بینی شده است تا به صورت بازارچه برای یک صنف مشخص درنظر گرفته شود.
شهردار اهواز در زمینه کمبود تاکسی در اهواز و سرگردانی خانواده‌های دانش‌آموزان در تامین سرویس مدارس اظهار کرد: وظیفه سازمان تاکسیرانی نظارت و نرخ گذاری کرایه مسیرها است. وظیفه نرخ گذاری تعرفه سرویس مدارس به عهده شورای شهر است و استانداری نظارت می کند. شهرداری سازمان تاکسیرانی را موظف کرده که نیاز خانواده‌ها به سرویس مدارس را تامین کند.  در دو سال گذشته نیز اقداماتی در حوزه هوشمندسازی، نظارت و ساماندهی تاکسی‌ها شده است. 
وی همچنین افزود: در صورتی که تعداد تاکسی‌های سطح شهر کمتر از حد استاندارد و نیاز شهر باشد،  باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد که در اهواز این مسئله هنوز ساماندهی نشده است.
امینی ادامه داد: در ۲۵ سال گذشته تعداد خودروهای نوسازی شده با تسهیلات در اهواز کمتر از ۱۰ مورد بوده است، اما قرار است تا پایان سال جاری ۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید وارد ناوگان شود که می توان از همین ظرفیت برای سرویس مدارس استفاده کرد.
شهردار اهواز، قطار شهری را یکی از نمادهای توسعه شهری در شهرهای بزرگ با جمعیت بالای ۵ میلیون عنوان کرد و  پیرامون پروژه قطار شهری اهواز بیان کرد: در گذشته تصور می شد که اگر شهری قطار شهری داشته باشد موهبت بسیاری برای آن شهر خواهد بود، اما پس از آغاز این پروژه مشخص شد که تقاضای سفر برای مرکز شهرها و کلانشهرها حتی برای پرداخت هزینه‌ها نیز کافی نیست و برای نگه‌داری، حفظ و مراقبت باید از سایر منابع کمک گرفت.
امینی در ادامه اظهار کرد: ساخت پروژه قطار شهری در کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز و قم در اوایل دهه ۸۰ و تقریبا در یک بازه زمانی کلید خورد. در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و در سه شهر خط یک پروژه افتتاح شده است. خط ۲ شیراز و تبریز نیز به بهره‌برداری رسیده است. در اصفهان نیز خط دوم بالای ۶۰ تا ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: در اهواز یک خط ۲۳ کیلومتری داریم که مجموعا ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این خط شامل چهار قطعه از زرگان تا فرودگاه، فرودگاه تا مصلای مهدیه، مصلی تا دانشگاه شهید چمران، دانشگاه تا بیمارستان شهید بقایی است. ۲ قطعه میانی این طرح ۱۱.۵ کیلومتر می باشد در این قطعه که بیشترین پیشرفت را دارد، ۴۶ درصد کار انجام شده است.
امینی در ادامه سخنانش افزود: در سه کلانشهر شیراز و تبریز و اصفهان، طی ۱۰ سال، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری هزینه کرده اند که از طریق اوراق مشارکت بوده است. دولت براساس قانون جامع حمل و نقل ترافیک کشور موظف است در حمل و نقل عمومی به کلانشهرها کمک کند. به طور نمونه یک سوم هزینه بلیط اتوبوس را دولت، یک سوم را شهروندان و یک سوم را شهرداری پرداخت می کند. اما در چند سال گذشته دولت این هزینه را پرداخت نکرده و بار بر دوش شهرداری افتاده است.
شهردار اهواز در ادامه گفت: همین امر سبب شده تا در شهرها نتوانیم اتوبوس‌ها را به روز نگه داری کنیم و اتوبوس‌هایی در شأن جمعیت و جایگاه شهرها تهیه کنیم که این مسئله در شهر اهواز سخت‌تر است. در پروژه قطار شهری دولت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و شهرداری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طول ۱۰ سال جذب کردند.
امینی همچنین اظهار کرد: دولت به شهرداری‌ها اجازه انتشار اوراق بهادار داد تا این اوراق را از طریق شرکت‌های سبد گردان زیر نظر بانک مرکزی، پس از خُرد کردن به عنوان سهام به مردم بفروشد و پول نقد دریافت کند. اما در اهواز اجازه این اقدام داده نشد، زیرا پیش از این شهرداری اهواز با ضمانت بانک مرکزی و عاملیت بانک ملت از یک بانک بحرینی تسهیلاتی برای بافت فرسوده دریافت کرده بود.
وی ادامه داد: چند شهر دیگر نیز از این وام برای محرک توسعه در بافت فرسوده استفاده کرده بودند. در سال ۱۳۸۳ قرار بود ۱۴ میلیارد تومان در ۲ مرحله به اهواز پرداخت شود که هفت میلیارد نخست دریافت شد، اما سود تسهیلات و اقساط در مواعد مقرر پرداخت نشد و بجای بافت فرسوده چند پلاک در منطقه نهج البلاغه خریدند.
امینی در ادامه اظهار کرد: از آنجاییکه وام ارزی و برمبنای یورو بوده است، بانک مرکزی بانک ملت را مجبور به پرداخت پول بانک بحرینی می کند و این بدهی تا مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان رسید، البته با همکاری شهید رئیسی و مسئولان دولت وقت، این مبلغ تا ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.
شهردار اهواز پیرامون پیمانکار پروژه قطار شهری توضیح داد: شرکت کیسون به عنوان مجری این پروژه به دلیل بدعهدی‌ خلع ید شد و دادگاه به نفع شهرداری اهواز رای داد. در نشست با مقامات کشوری نیز بارها تاکید کردیم که این شرکت نه تخصص لازم در حوزه ساخت قطار شهری را دارد و نه اراده‌ای بر اتمام این پروژه از خود نشان داده است.
وی در ادامه گفت: هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم تا یک شرکت وابسته به وزارت دفاع پروژه قطار شهری اهواز را در دست بگیرد. با تامین منابع پیش‌بینی شده برآورد می کنیم بین ۱۸ تا ۲۰ ماه ۱۱.۵ کیلومتر از این پروژه با ۴ ایستگاه به اتمام برسد.
شهردار اهواز در زمینه معضل زباله گردها و دستفروشان، بر ساماندهی آنها تاکید کرد و گفت: بخش قابل توجهی از سرقت اموال شهری مانند تابلوهای علائم ترافیکی، تجهیزات و کابل‌ها توسط زباله‌گردها صورت می گیرد و یکی از اشتباهات صورت گرفته در گذشته، پلاک دادن به این افراد و به رسمیت شمردن این شغل بوده است.
امینی در ادامه گفت: برای ساماندهی این افراد باید تمام دستگاه‌های متولی پای کار باشند و این مشکل از اساس و ریشه حل شود در گام نخست باید به سراغ انبارهای ضایعاتی رفت.

برچسب ها : شهردار اهواز اهواز خوزستان