
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در نشست خبری: خوزستان با کمبودهای اساسی در نیروی انسانی،فضای آموزشی،تجهیزات و اعتبار روبه رو است
مشکلات امروز آموزشی مشابه وضعیت دوران امیرکبیر است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تأکید بر اهمیت تغییر نگرش و باور مثبت مدیران مدارس گفت: تنها با این رویکرد، مشکلات نیروی انسانی، کمبود فضا و کیفیت آموزش در استان به تدریج بهبود مییابند.
به گزارش خبرنگار نورخوزستان ناصر علیفر روز یکشنبه دوازدهم مردادماه ۱۴۰۴ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان خوزستان همچنان با کمبودهای اساسی در زمینه نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات و کمبود اعتبار روبهرو است.
وی ادامه داد: این مشکلات مشابه وضعیت حدود ۱۵۰ سال پیش و در دوران امیرکبیر است و رفع آنها نیازمند برنامهریزی جدی و تحول در نگرشهاست.
علیفر پیرامون وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان گفت: تنها ۲۰ درصد مدارس استان دارای مشاور و مراقب سلامت میباشند، بسیاری از مدارس با کمبود معاون اجرایی و فناوری روبهرو هستند.
وی افزود: سالانه دو هزار متقاضی برای جذب معلم داریم، ولی تنها ۴۰۰ نفر استخدام میشوند. علاوه بر این سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر از معلمان درخواست خروج از استان دارند که این موضوع به کاهش نیروی انسانی و افزایش فشار بر سیستم آموزشی به ویژه در مناطق محروم منجر شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان درباره کمبود فضای آموزشی اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در اهواز تنها سه متر و شانزده سانتیمتر است، در حالیکه این رقم در استانهایی مانند یزد به مراتب بیشتر است. همچنین کلاسهایی با بیش از ۳۵ و حتی ۴۰ دانشآموز در مناطق مختلف استان فعالیت میکنند علاوه بر این تنها ۲۸درصد مدارس خوزستان به صورت ثابت صبحها دایر هستند که اگر مدارس روستایی از این آمار کم شود، این عدد بسیار کمتر خواهد بود. این موارد کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار میدهند.
علیفر در زمینه کمبود تجهیزات مدارس، مانند نیمکت و کولر اظهار کرد: تأمین این امکانات برعهده اداره کل نوسازی مدارس است و آموزش و پرورش تنها بهرهبردار است.
علیفر تصریح کرد: ما نمیتوانیم یک شبه تمام شاخصها را بهبود دهیم، اما حتی پیشرفتهای کوچک، یک گام به جلو محسوب میشود. برای پیشرفت آموزش و پرورش استان، مدیران مدارس باید نقش ناخدای کشتی مدرسه را برعهده بگیرند و با اشتیاق، انعطاف و خلاقیت مسیر آموزش را هدایت کند. باور به تواناییها و نگرش مثبت، پایه و اساس تحولات آموزشی است. مدیران باید باور کنند میتوانند تغییر ایجاد کنند.
علیفر افزود: بزرگان جهان کسانی بودند که از هیچ، چیزی آفریدند. ما نیز با وجود تمام مشکلات و کمبودها، باید آموزش و پرورش را به جلو حرکت دهیم.
وی ادامه داد: هدف این است که امروز بهتر از دیروز باشد و با برنامه ریزی صحیح و گامهای مستمر و مؤثر میتوانیم به پیشرفت دست یابیم.
وی با تأکید بر یافتن راهکارهای علمی برای حل مشکلات، از تدوین ۱۵ اولویت برای ایجاد تحول در مدارس سراسر استان خبر داد و گفت: عدالت آموزشی، تقویت مدارس دولتی، توزیع عادلانه معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی از اهداف اصلی این اولویتها میباشند.
علیفر با تأکید بر توانمندسازی معلمان (طرح توانا) برای ارتقای مهارتهای حرفهای اظهار کرد: حمایت مستمر آموزشی از دانشآموزان (طرح حامی) برای کمک به دانشآموزان نیازمند به تلاش بیشتر، و بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی از جمله هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی، ارتقای میانگین نمرات و نرخ قبولی با رویکرد مدرسه محوری، تجهیز هنرستانهای فنی و حرفهای برای بهبود کیفیت آموزشهای مهارتی، ارزیابی عملکرد مدیران از اولویتهای مهم آموزش و پرورش خوزستان میباشند.
وی تأکید کرد: خوزستان در کشور پیشگام در برگزاری جشنواره تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی است.
علیفر با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی تولید محتوا گفت: برای آشناسازی همه معلمان از هوش مصنوعی و استفاده از آن در آموزش برنامهریزی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، اهمیت توجه ویژه به دانشآموزان دو زبانه و توسعه آموزش پیشدبستانی، ایجاد شبکههای علمی و تقویت انجمنهای دانشآموزی و پژوهشسراها را از دیگر برنامههای آموزش و پرورش برای ارتقای مهارتهای علمی و اجتماعی دانشآموزان عنوان کرد و افزود: با وجود تمام مشکلات، آموزش و پرورش استان مصمم است گامهای مؤثر و مستمری در جهت بهبود کیفیت آموزش بردارد.
علیفر با تأکید بر اهمیت مدارس دولتی اظهار کرد: امسال سازماندهی نیروی انسانی، اولویت بر توزیع عادلانه معلمان در مناطق محروم است. زیرا معلم خوب است که میتواند تحول ایجاد کند.
وی با اشاره به صدور کارنامه عملکرد مدارس گفت: نمرات درسی با سال گذشته مقایسه میشود تا مدیران برنامهریزی دقیق تری داشته باشند.
علیفر افزود: مدیران آموزش و پرورش مناطق باید براساس شاخصهایی مانند ترک تحصیل، پوشش تحصیلی و پیشرفت دانشآموزان ارزیابی میشوند. شرط انتصاب مدیران جدید، ارائه برنامه برای بهبود شاخصهای فوق است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان پیرامون مسئله ریشه کنی بیسوادی اظهار کرد: مسئله اصلی در آموزش و پرورش تنها سوادآموزی سنتی نیست، بلکه باید به سمت آموزش مهارتهای اجتماعی به بزرگسالان گام برداریم. زیرا آسیبهای اجتماعی با آموزش مهارتهای زندگی قابل پیشگیری هستند.
علیفر در خصوص دانشآموزان دوزبانه گفت: بچههای مناطق دوزبانه، حداقل یک سال از همسالان خود عقبتر هستند. آمار نشان میدهد ۲۰درصد این دانشآموزان مطالب را میخوانند، اما درک نمیکنند.
وی افزود: اگر پوشش پیشدبستانی را به ۱۰۰درصد برسانیم، با برنامه ریزی دقیق بسیاری از معضلات آموزشی دراین زمینه کاهش مییابد. برای پیشبرد این هدف برنامهریزی ویژهای برای استقلال اداره پیشدبستانی و تقویت این دوره انجام شده است تا دانشآموزان پایه قویتری داشته باشند.
علیفر ادامه داد: در مناطق دوزبانه، دانشآموزان بیشتر به سمت رشتههای انسانی میروند، چون حافظه محور هستند، اما حفظ کردن طوطی وار تاریخ و جغرافیا بدون درک مفاهیم، پس از مدتی فراموش میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تأکید بر توجه به گروههای آموزشی اظهار کرد: ایجاد شبکههای منسجم مانند "شمیم" و اجتماعات آموزشی دیگر، تقویت انجمنهای علمی معلمان و دانشآموزان و استفاده از پژوهشسراها مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین سازمان دانشآموزی باید در آموزش مهارتهای اجتماعی و پرکردن اوقات فراغت دانشآموزان نقش مؤثرتری داشته باشد.
به گزارش خبرنگار نورخوزستان، علیفر از همه مدیران، معلمان و عوامل حوزه آموزش و پرورش خواست با نگرش مثبت و همکاری جمعی در مسیر بهبود شرایط گام بردارند.
برچسب ها : مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ناصر علیفر اصحاب رسانه
- راوی گفت: واقعا قرار است از نظرات کارشناسی نخبگان در حوزه های مختلف استفاده شود؟
- راوی گفت: نان بی کیفیت در خوزستان به دلیل انتقال گندم مرغوب ما به استانهای دیگر است/تامین روشنایی چندزمین فوتبال، کاری بهتر از هیچ!
- راوی گفت: وزارت نیرو بجای تعهداتش به صنایع، برق ماینرهای <مجاز> را تامین می کند
- راوی گفت: اگر مقام قضایی می تواند هرزمان که اراده کند کالاهای انباری را تعیین تکلیف کند، چرا می گذارید فاسد شوند؟
- مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در نشست خبری: خوزستان با کمبودهای اساسی در نیروی انسانی،فضای آموزشی،تجهیزات و اعتبار روبه رو است
- انتقاد نماینده اهواز از سوءمدیریت در خصوص قطعی آب و برق و آتشسوزی هورالعظیم
- بنای تاریخی «سهگوش»، خانه خلاق دانشگاه شهید چمران اهواز میشود
- رئیس حفاظت محیط زیست هویزه مطرح کرد: ادامه آتشسوزی در بخش عراقی هورالعظیم/ هشدار حریق در بخش ایرانی در صورت رها نشدن آب از سد کرخه
- راوی گفت: واقعا قرار است از نظرات کارشناسی نخبگان در حوزه های مختلف استفاده شود؟
- راوی گفت: نان بی کیفیت در خوزستان به دلیل انتقال گندم مرغوب ما به استانهای دیگر است/تامین روشنایی چندزمین فوتبال، کاری بهتر از هیچ!
- راوی گفت: وزارت نیرو بجای تعهداتش به صنایع، برق ماینرهای <مجاز> را تامین می کند
- راوی گفت: اگر مقام قضایی می تواند هرزمان که اراده کند کالاهای انباری را تعیین تکلیف کند، چرا می گذارید فاسد شوند؟