شماره خبر : 53736
منتشر شده در مورخ : پنج شنبه 9 بهمن 1404
ساعت : 9:55
ورود مبارک و مؤثّر قوّه قضائیه به بحران آلودگی هوا!
اخیراً مشاهده می شود که اجرای برنامه خاموش کردن مشعلهای نفتی که سالیان درازی در حد حرف و شعار بود شدت یافته و بنا به اطلاع بخش عمده ای از این توفیق با ورود نظارتی قوّه قضائیه به این عرصه حاصل شده است و ما بارها در همین ستون از تأثیر مثبت ورود قوه قضائیه یعنی ناظر عالی اجرای قوانین به مشکلاتی که بویژه عامل انسانی در آن بیشترین نقش را دارد سخن گفته ایم و تأثیر ورود مبارک این قوّه را جهت احقاق حق مردم و پیشگیری از جرائم مشاهده کرده ایم و اینک در تأیید موضوع، این مدیر فنی و تولید پتروشیمی بندرامام است که از ورود مؤثّر قوّه قضائیه به موضوع مشعلهای نفتی یعنی مهمترین عامل آلودگی هوای استان و مرگ و میر مردم و گسترش بیماریهای خطرناک تنفسی و قلبی در طول 100 سال گذشته خبر می دهد و این خبر مسربت بخشی است که بفضل الهی نوید بخش ریشه کن شدن بحران 100 ساله آلودگی ناشی از سوخت مشعلهای نفتی است.
ورود جدّی قوّهِ قضائیه به موضوع محیط زیست و اعلام قاطعیت در قطع دست تجاوزکاران به این حوزه از آن جهت اهمیت دارد که که جهان و از جمله کشور ما گرفتار بحران زیستمحیطی ساخته دست بشر است و این بحران چنان شتابناک به پیش میتازد که اگر اقدامی فوری و همگانی صورت نگیرد، گسترش فجایع جبرانناپذیر ناشی از پدیده آلودگی هوا دور از انتظار نخواهد بود. از زمانی که گروهی از افراد بشر به پشتوانه پیشرفت علمی و انقلاب صنعتی برای کسب منفعت و لذت بیشتر، تسلط همهجانبه بر طبیعت را هدف خود قرار دادند و با استفاده از فناوریهای جدید تعادل زیستمحیطی را به هم زدند، مدت زمان زیادی نمیگذرد، اما آثار سوء این اقدامات نابخردانه در بهرهگیری نامتعارف و حریصانه از طبیعت اکنون گریبانگیر همه انسانها شده و سرنوشت آیندگان را نیز در ابهامی ترسناک فرو برده است. در کشور ما نیز که بنا بر سوابق موجود تاریخی و براساس آموزههای دینی، حفاظت از محیط زیست و پاسداری از طبیعت، سنتی دیرپا و مورد احترام بوده است، با غفلت از آموزههای دینی و سنتهای دیرین، تخریب محیط زیست و لطمه به طبیعت، شتابی باورنکردنی یافته است که آثار آن را در تخریب جنگلها، کاهش حاصلخیزی خاک، طغیان رودخانه ها، نشست دشتها، فرسایش زمین، هجوم ماسههای روان، تخلیه روستاها، افزایش گرد و غبار، خشک شدن تالابها، رانش زمین، انقراض بسیاری از گونههای گیاهی و جانوری و مانند آن میتوان مشاهده کرد. وقتی این مشکلات به آسیبهای زیستمحیطی که از خارج به کشورمان تحمیل میشود اضافه گردد، تصور بحران عمیقی که زندگی حال و آینده مردم ما را تهدید میکند چندان دشوار نخواهد بود.
در این میان این استانهای نفتخیز و بویژه استان خوزستان است که با ورود طمعکارانه انگلیسیها به صحنه اکتشاف و اسخراج و غارت نفت ایران در 100 سال گذشته و بمنظور کاهش هزینه های خود در این غارتگری، با رها کردن گازهای همراه نفت و آتش زدن آنها، آلودگی یکصد ساله هوای استان را با عوارض جانی و جسمی بیشمار آن موجب شدند و بعد از انگلیسی ها این مدیران مسئولیت نشناس بودند که با تأخیر در خاموش کردن این مشعلها موجب ادامه این جنایات شدند و اینک امیدواریم که با اجرای قاطعانه قوانین مربوط به حفاظت محیط زیست و عملی شدن تصمیمات قوّهِ قضائیه در مقابله با متجاوزان، بزودی شاهد تحقّق مطالبه دیرینه مردم استان در خاموشی کامل مشعلهای نفتی و قطع عوارظ بیشمار آن باشیم . ان شاء ... .
موسوی زاده
برچسب ها : قوّه قضائیه بحران آلودگی هوا محيط زيست
سیاسی
در پیامی به مناسبت هفته قوه قضائیه؛ رهبر معظم انقلاب: احقاق حقوق تضعیفشده ملت ایران باید پیگیری شود
- عراقچی: هیچ نهاد یا کشور دیگری در مورد مدیریت تنگه هرمز جز ایران مسئولیتی ندارد
- نماینده کنگره: اگر ترامپ حملات به ایران را متوقف نکند، از او شکایت میکنیم
- با محکوم کردن نقض مجدد تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا؛ وزارت خارجه: رژیم آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست
- ادعای نتانیاهو درباره ادامه اشغالگری بر اساس چارچوب توافق شده با دولت لبنان
مناطق
- آغاز خدماترسانی مواکب به زائران از دهم ماه صفر در مرزهای خوزستان
- خوزستان در آستانه دو حماسه بزرگ/ از تشییع باشکوه رهبر شهید انقلاب تا میزبانی میلیونی زائران اربعین حسینی/ اربعین امسال باشکوهتر از همیشه
- استخدام دولتی با فرمول جدید؛ رفیعزاده توضیح داد
- تصویب طرح جامع ویژه کوتعبدالله در شورای برنامهریزی خوزستان
