شماره خبر : 5431
منتشر شده در مورخ : ۲۱ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 19:25
زودبازده ترین و مفیدترین اقدام استاندار خوزستان!

زودبازده ترین و مفیدترین اقدام استاندار خوزستان!


                                                
همانطور که بارها مطرح شده و در سرمقاله روز گذشته نیز آمده بود، بدلیل وجود عوامل بسیار موءثّر و شرایط مساعد کشاورزی در استان خوزستان آسانترین راه توسعه این استان، اولویت دادن به توسعه بخش کشاورزی است که علاوه‌بر فراهم بودن عواملی چون زمین و آب و نیروی انسانی، بدلیل مطالعات متعدّدی که از سالهای دور تا کنون در این زمینه صورت گرفته و طرحهای پرشماری که به این منظور تهیه شده برای دولت و استاندار جدید بدون نیاز بصرف وقت قابل پیگیری است. اگرچه استاندار جدید خوزستان به دلیل مسئولیتهای مرتبطی که با این موضوع داشته شاید از تمامی طرحهای تهیه شده برای توسعه کشاورزی خوزستان مطلع باشد لیکن از باب یادآوری و بمصداق "فان الذکری تنفع الومنین"*، تنها به یکی از این طرحها اشاره میکنم که اگر بموقع اجرا شده بود وضع استان و شاید بسیاری از استانهای مجاور بکلّی با وضعیت امروزشان تفاوت داشت. این طرح که در سال 75 و پس از سفر مقام معظّم رهبری به خوزستان به توصیه ایشان توسط کارشناسان تراز اوّل دولت تهیه و به طرح 800 هزار هکتاری توسعه کشاورزی یا طرح مقام معظّم رهبری معروف شد در مرداد سال 76 جهت اجرا به دولت اصلاحات ابلاغ گردید. بخشی از دستاوردهائی که قرار بود از اجرای این طرح حاصل شود از اینقرار است:  
- صفر شدن نرخ بیکاری در استان.  
-‌جذب بسیاری از متخصّصین، نیروهای فنی وکارگران ماهر از استان و دیگر استانها.                      
-افزایش تولید علوفه تا 5/5 برابر، چوبهای جنگلی تا 10 برابر، تولیدات کشاورزی تا 7/4 برابر، تولیدات دامی تا 4 برابر و افزایش ارزش سالیانه محصولات کشاورزی تا 8 برابر. 
-تولید 1 میلیون تن گندم و بیش از 1 میلیون تن شکر مازاد بر نیاز استان. 
-‌افزایش قابل توجّه تولیدمرکبات، خرما، انواع تره بار و ماهی جهت صادرات
-‌و..............
این طرح که قرار بود در سال 1390 به بهره برداری برسد و از دستاوردهای آن استان و کشور بهره‌مند شوند، در 8 سال دولت اصلاحات بدون هیچ توجیهی مسکوت ماند و ظاهراً تنها 1 درصد از اعتبارات آن تخصیص یافت که آنهم احتمالا خارج از طرح مصرف گردید و ما در همان سالها به این اقدام خیانتکارانه که تمرّد از دستور ولی فقیه و معطل گذاشتن امکانات و ظرفیتهای استان و حل نشدن معضل بیکاری در استان و عوارض ناشی از آن یعنی فقر و فساد و ناامنی بود بارها اعتراض کردیم و اینک نیز ضمن پیشنهاد ارزیابی خسارتهای مادی و معنوی ناشی از عدم اجرای این طرح در طول 10 سال گذشته و محاکمه عاملین تاخیر این طرح حیاتی، از استاندار محترم که خود قطعاً به اهمیت این طرح واقف است انتظار داریم که جهت توسعه دامنه طرح از 800 هکتار به تمام زمینهای قابل کشت استان و اجرای سریع و کامل آن، همّتی ویژه بکاربرد تا با اجرای کامل این طرح بسیاری از بحرانهای استان همچون بیکاری و فقر و ناامنی و مانند آن در کوتاهترین زمان حل شود. ان شاء ا... .
موسوی زاده
1400/06/22

برچسب ها : استاندار خوزستان كشاورزی خوزستان خوزستان